L-glutamine

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

sannepanne

L-glutamine

Bericht door sannepanne » do 20 mar 2014, 08:58

Hallo,

Ik heb vorige week mijn eerste chemokuur (AC) gehad en hierna volgen er nog 3 AC kuren en daarna nog 12 T-kuren in combinatie met herceptin.

Via een kennis ben ik erop gewezen om L-Glutamine poeder te gaan gebruiken.
Om hiermee mijn mond te spoelen en het daarna door te slikken.

Nu kan ik via het internet erg weinig tot bijna geen informatie vinden dat L-Glutamine inderdaad gebruikt wordt tijdens de chemokuren.
Nu heb ik het met de diëtiste van het ziekenhuis besproken en zij kende het ook niet. Volgens haar kon het spoelen van de mond geen probleem zijn, maar zij adviseerde het niet door te slikken voordat ik dit met de oncoloog had besproken.

Morgen heb ik weer een gesprek met de oncoloog, maar zou graag via jullie ook wat informatie krijgen.

Dus mijn vragen:
- Kennen jullie de werking van L-Glutamine poeder?
- Zit er nog verschil in de aangeboden soorten/merken L-Glutamine (of is L-Glutamine gewoon L-Glutamine, merk maakt niet uit?)

Ik hoor graag van jullie.

Dees
Beheerder

Re: L-glutamine

Bericht door Dees » do 20 mar 2014, 09:47

Hallo Sannepanne, er wordt van heel veel stofjes gezegd dat ze verstandig zouden zijn bij kanker of bij kankerbehandelingen. Dat het niet zo is maar zelfs tegengesteld kan werken en dat 'baat het niet, dan schaadt het niet' niet op gaat, laat dit artikel in Trouw zien. Antioxidanten (zoals glutamine ook is) zouden zomaar een tegengestelde werking kunnen hebben.

Ik hou me vast aan het volgende plaatje:

Afbeelding

Ik zie de toegevoegde waarde niet en zou zelf het risico niet nemen. Ik eet met gezond verstand. Niet teveel, niet te vet, zo min mogelijk dingen die in de fabriek gemaakt zijn en vooral veel groenten en fruit. Iets zinnigers kan ik niet bedenken. Enne..... ik zondig ook wel eens, want het moet allemaal wél leuk blijven...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

sannepanne

Bericht door sannepanne » do 20 mar 2014, 10:31

Hallo Dees,

Ik heb begrepen dat dit mogelijk ook aften en blaren in je mond kunnen voorkomen.

Ik ben er ook nog niet meer begonnen en ik kan jouw reactie ook begrijpen.
Dat ik erover ben gaan nadenken om het eventueel te gaan gebruiken is meer omdat sinds gisteren mijn tong pijn begint te doen.
Ik krijg nu bultjes op mijn tong.

Heb je hier eventueel nog tips voor?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 20 mar 2014, 13:44

Hoi Sannepanne, ik zou om problemen te voorkomen gewoon de algemeen geldende adviezen volgen.
Patiënten die chemotherapie ondergaan kunnen gemakkelijk last krijgen van het mondslijmvlies. De mondholte en het tandvlees raken ontstoken, met als gevolg zwellingen, blaartjes, roodheid en pijn. Dit heet orale mucositis. Behalve dat dit naaris voor de patiënt, vergroot het ook de kans op infecties.
Voorafgaand aan chemo is het belangrijk om naar de tandarts te gaan en eventuele problemen te laten verhelpen.
Om ontstekingen te voorkómen:
1. Reinigen en bevochtigen van de mondslijmvliezen
Een belangrijke maatregel is het reinigen en bevochtigen van de mondslijm-vliezen, door regelmatig te spoelen of sprayen met water, of met een zoutoplossing (fysiologisch zout). Hiermee verwijdert u het taaie slijm en eventueel voedselresten. U kunt deze zoutoplossing zelf maken door een afgestreken theelepel keukenzout op te lossen in een beker gekookt water (250 ml) en hier vier tot tien maal per dag grondig mee te spoelen. Spoel of spray ook na braken. Met een gaasje, gewikkeld om uw wijsvinger en gedrenkt in de zoutoplossing kunt u de slijmvliezen tussen de kaakwallen en de wangen/lippen, het gehemelte en onder de tong reinigen.
2. Gebitsverzorging
3. Slijmvliesbeschadigingen voorkomen
Hard, scherp, gekruid of heet voedsel en (gedeeltelijke) gebits- of tandprotheses kunnen uw mondslijmvlies beschadigen.
Meer informatie staat er in deze folder. Als er eenmaal mondproblemen ontstaan zijn, staan er ook goede suggesties in hoe daarmee om te gaan.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”