Oksel wel of niet bestralen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Mairre

Oksel wel of niet bestralen?

Bericht door Mairre » zo 16 mar 2014, 14:07

Tumor van 1,7 cm is borstbesparend verwijderd. Er zijn 2 lymfeklieren verwijderd, waarbij in 1 een microcel van 0,3 mm is gevonden. Advies hormoontherapie en 16 bestralingen. Nu adviseert de een om de oksel wel mee te bestralen en de andere arts vindt het onnodig. Wat is wijsheid?

Dees
Beheerder

Re: Oksel wel of niet bestralen?

Bericht door Dees » zo 16 mar 2014, 17:50

Hoi Mairre, kun je meer over jezelf vertellen? Wat is de graad van de tumor? Behalve hormoongevoelig nog Her2Neu? Hoe oud ben je?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mairre

Bericht door Mairre » zo 16 mar 2014, 20:16

Het was een graad 2. Ik ben 60. Dat her2neu zegt me niets. Wat is dat ? Hebben ze het helemaal niet over gehad.

Mairre

Bericht door Mairre » zo 16 mar 2014, 20:18

Ik vergat te zeggen dat er een mammaprint gemaakt is waar laag risico uit kwam.

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » zo 16 mar 2014, 22:04

Hallo Mairre,

Mooi dat er een mammaprint is gedaan waaruit een laag risico is gekomen; 40% van de graad II tumoren heeft géén talent tot uitzaaien en dan is er geen systemische behandeling nodig (chemotherapie).
Dan zijn er nog twee behandelopties open (aangezien als her2neu niet is besproken, je tumor waarschijnlijk de eiwitgevoeligheid níet heeft).
Omdat eventuele overblijvende tumorcellen gevoelig zijn hormonen en daarop kunnen groeien, wordt vaak hormoontherapie toegepast.
Dat beschermt tegen lokaal recidief (terugkeer van tumorgroei in de borst) maar ook tegen groei van eventuele uitzaaiingen.

Radiotherapie gaat alleen over het beheersen van een eventuele lokale terugkeer van tumorgroei.
Omdat jouw tumor in mammaprint een laag risico aangeeft is de "verdwaalde" microcel mogelijk een uitzondering en zijn foute cellen met de verwijdering van de lymfeklieren ook verwijderd.
Omdat die verdwaalde cel, ondanks de laag-risico mammprint verwarrend is, wordt nu radiotherapie gesuggereerd.
Hetgeen je het meest bedreigt is een uitzaaiing op afstand en volgens de mammaprint is dat risico laag.
Radiotherapie zou dan ook kunnen worden aangemerkt als een te zware behandeling om "zekerheden" te geven.
Ik denk dat er voor beide behandelopties iets is te zeggen, maar ik vind de schade van lokale therapie soms niet in verhouding tot de "schijn van controle en grip".

60 is jong en ook weer oud, op het gebied van de schade die radiotherapie doet; als je jonger bent dan is de schade vaak groter dan op oudere leeftijd.
Radiotherapie lijkt "een beetje bestralen" maar zorgt ook voor atrofie van weefsel (verlies van vetcellen en spiercellen) en voor fibrosering van weefsel (verkleven van huidlagen, verkorten van weefselstructuren en verbindweefseling).
Dat kan voor klachten zorgen en verlies van kwaliteit van leven geven. Als je nog twintig jaar mee moet, werkt, tuiniert, sportief bent en allerlei activiteiten wilt ondernemen, is het handig om die eventuele schade mee te nemen in je overwegingen.

Bespreek de beide behandelopties nog een keer met je behandelaars en laat ze goed uitleggen wat zij denken dat je voordeel is om wel of niet te bestralen.
Laat ze daarbij gebruik maken van absolute getallen; hoeveel vrouwen van jouw leeftijd moeten worden bestraald om de overleving te verbeteren, of een lokaal
recidief te voorkomen... Relatieve risicoreducties zeggen niks; Dus als 100 vrouwen zoals jij worden bestraald dan scheelt dat 3 (of 30?) lokale recidieven.
Meestal weten ze dit zelf ook niet, maar daag ze maar uit om jou zulke goede informatie te geven dat jíj een voor jou weloverwogen keuze kan maken...

Ik hoop dat ik je wat helderheid heb kunnen geven...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 17 mar 2014, 11:59

Hoi Mairre, wat goed dat er een Mammaprint gedaan is en wat goed dat je op basis daarvan (plus alle andere aanwezige informatie) géén chemo hoeft.

Een afwijking in een klier tussen de 0,2 mm en 2 mm noemen we een micrometastase. Met 0,3 mm heb je dus echt een kleine micrometastase.

Het advies is dus dat jij sowieso wordt bestraald, omdat je borstsparend geopereerd bent, en de vraag is of je oksel meebestraald moet worden. Bestraling bij een borstsparende operatie wordt 'standaard' gedaan. Toch zijn daar best vragen bij te stellen.
Vragen die je aan de arts zou kunnen stellen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo)
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan ik dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat ik lymfoedeem ontwikkel of andere restschade ten gevolge van de bestraling?
Het bestralen van de oksel wordt gezien als een alternatief voor het weghalen van de okselklieren. Het weghalen van je okselklieren is sowieso niet nodig. Die ene klier met die micrometastase is er bovendien al uit.

In de meest recente richtlijn Mammacarcinoom van 2012 staat:
Gerandomiseerde studies die het nut bestudeerden van een volledige okselklierdissectie (OKD) bij patiënten met micrometastasen of geïsoleerde tumorcellen in de okselklieren en/of SWK zijn vooralsnog niet gepubliceerd. Tien vergelijkende observationele studies bestudeerden het nut van OKD bij patiënten met micrometastasen in de okselklier, terwijl er voor patiënten met geïsoleerde tumorcellen in de okselklier zeven vergelijkende observationele studies gevonden werden.

De grootste retrospectieve cohortstudie vergeleek 3.674 patiënten met okselklier micrometastasen die enkel een SWK-biopsie ondergingen met 6.585 patiënten die aanvullend ook een OKD ondergingen [Bilimoria, 2009]. Er werden geen verschillen gevonden in de vijfjaars overleving (gecorrigeerde HR: 0,95; 95%CI 0,70-1,27; p=0,75) en okselrecidief percentage (0,4% na SWK-biopsie vs. 0,2% na SWK-biopsie en OKD, p=0,18).
Er zijn aanwijzingen dat het achterwege laten van een okselklierdissectie bij minstens een deel van de patiënten met SWK micrometastasen niet leidt tot een verminderde overleving of een toename van het aantal okselrecidieven. Welke patiënten dit zijn is op basis van de huidige literatuur moeilijk uit te maken.
Het is aannemelijk dat het achterwege laten van een okselklierdissectie bij patiënten met geïsoleerde tumorcellen in de SWK niet leidt tot een toename van het aantal okselrecidieven.
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom- tabje Literatuurbespreking en conclusies

Op basis van deze informatie zou ik er niet voor kiezen om 'voor de zekerheid' de oksel mee te bestralen. Je risico op een lokaal recidief in de oksel is sowieso heel klein. Bestraling kan wel schade geven. Het doel is niet alleen dat je borstkanker overleeft, maar ook dat je gezond en met zo min mogelijk restschade oud kunt worden.

De hormoontherapie die je krijgt verkleint het risico op uitzaaiingen op afstand, maar natuurlijk ook je risico op een lokaal recidief of een recidief in je oksel (en trouwens ook op borstkanker in je andere borst).

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”