stadium en soort?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

elbee

stadium en soort?

Bericht door elbee » di 11 mar 2014, 11:24

Hallo beheerders,

Ik heb nu de volgende gegevens:
mamma ablatio links: medullair carcinoom
Bloom Richardson graad lll
Afmeting 5,9 cm angoinvasie niet aanwezig
focaal niet radicaal verwijderd
oestrogeen receptor negatief
progresteron negaief HER2 negatief

Schildwachtklier geen metastasen of geisoleerde tumorcellen (in 5 lymfklieren SWK)

TNM klassificatie (7e editie) pT3NO (i-) (SN)
HER2 immunohistochemisch negatief Derhalve aanvullend FISH.

Annvulling:
Bij aanvullend Her2neu Fish analyse werd geen Her2neu gen amplificatie aangetoond.

Lees ik nu hier uit dat ik een triple negatief tumor heb in stadium 2-B?

Dees
Beheerder

Re: stadium en soort?

Bericht door Dees » di 11 mar 2014, 18:06

Hoi Elbee,
Je tumor is oestrogeen-ongevoelig, progesteron-ongevoelig en Her2Neu-negatief. Dat betekent inderdaad dat de tumor triple negatief is. Hier vind je meer informatie over Triple negatieve borstkanker (ik hoop dat je goed engels leest). De site van de Amerikaanse Triple Negative Breastcancer Foundation bevat veel goede informatie.

Je valt met een T3-tumor, schone okselklieren en geen uitzaaiingen op afstand inderdaad in stadium IIb.
Afbeelding

Bron: TNM-classificatie

Voor je prognose heb je daar niet zo heel veel aan. Dan is Adjuvant Online beter.

Heb ik die al eens voor je ingevuld? Zo niet, wil je dat?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

elbee

Bericht door elbee » wo 12 mar 2014, 01:33

Hallo Dees,
Die heb je nog niet voor me ingevuld maar nu zou ik dat eigenlijk wel willen weten.
Groet!
Elbee

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 12 mar 2014, 16:10

Hoi Elbee, mag ik nog weten hoe oud je bent en of je op moment van diagnose goed gezond was?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

elbee

Bericht door elbee » wo 12 mar 2014, 16:38

44..en behalve herstellende van een oververmoeidheid, verder gezond.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 12 mar 2014, 19:17

Hoi Elbee, komt ie.....
Adjuvant Online geeft een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Dit is wat de analyse in Adjuvant Online weergeeft:

Afbeelding

Bron: Adjuvant Online

Met alleen operatie/bestraling zou van de vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor na 10 jaar nog 58,9 % in leven zijn. Chemotherapie zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 19,3% extra in leven is. Kortom, chemotherapie is voor jou écht heel belangrijk.

Dus van de 100 mensen die met jou overeenkwamen, qua leeftijd, tumorsoort waren na 10 jaar nog 78 mensen in leven, als ze chemo namen.

Paar kanttekeningen (die ik er voor de volledigheid weer bij zet):
- Over het algemeen wordt gezegd dat Adjuvant Online heel betrouwbaar is, behalve voor hele jonge mensen, daar zijn de cijfers uit Adjuvant Online eigenlijk een beetje te rooskleurig (omdat ze ondervertegenwoordigd zijn in de database)
- De actuele versie van Adjuvant Online stamt uit 2006. Er wordt gewerkt aan de update. De therapieën zijn de afgelopen jaren wel verbeterd, dus te verwachten is dat de cijfers voor alle patiënten eigenlijk gunstiger zijn dan er nu uitkomt.
- De resultaten zijn gebaseerd op het verleden (en dan ook nog van voor 2006). Je mag er vanuit gaan dat er de komende jaren nog veel therapieën ontwikkeld zullen worden, waardoor over 10 jaar de cijfers gunstiger zullen zijn.

In de Help-files van Adjuvant Online staat nog meer informatie over het subtype Medulair. Medulaire borstkanker is vaker graad 3 dan 'gewone' ductale borstkanker. Je zou verwachten dat dat dan slechter is voor de prognose, maar dat is niet zo. De prognose van Medulaire borstkanker is iets gunstiger dan van 'gewone' ductale borstkanker.
Afbeelding
Bron: Adjuvant Online
One of the most interesting results in this analysis is that for tumors with a medullary subtype do not do as poorly as their high histologic grade and ER negative status would suggest.
Voor wat het waard is, die zou ik maar in je zak steken !!

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees

elbee

Bericht door elbee » wo 12 mar 2014, 19:33

Hoi Dees

Spannend hoor, die cijfers..ik trek me er toch wel wat van aan.Wel fijn dat t er best gunstig uit ziet voor mij,
in de statistieken.
Bedankt voor het uitzoeken!
Groet,
elbee

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”