seroomvocht

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Claudia

seroomvocht

Bericht door Claudia » zo 17 nov 2013, 12:08

Hoi Dees en teamgenoten,

Op 29 oktober jl is mijn rechterborst geamputeerd, waarna er seroomvocht ontstond (ongeveer cupmaat A). De vrijdag daarna ben ik terug naar de chirurg geweest om dit te laten checken. Zij gaf aan dat slechts in het uiterste geval gepuncteerd wordt om het vocht weg te halen en stuurde mij door naar de fysio voor lymfedrainagetherapie. Met massage en medical taping werd de week daarna voorkomen dat er nog veel meer vocht bij kwam. Mijn huid reageerde echter allergisch op de taping en al eerder op het foamverband en de steristrips. Ik heb daarom de afgelopen week hydrocortisonzalf gesmeerd om de huid weer rustig te krijgen. Hierdoor is er niet getaped, alleen 2x gemasseerd door fysio en heb ik zelf massage- en bewegingsoefeningen gedaan. Helaas is het vocht toch weer verder toegenomen tot een flinke cup C, maar ik heb er verder niet heel veel last van (lichte bewegingsbeperking schouder). Dinsdag gaan we weer proberen te tapen in de hoop dat ik nu niet meer allergisch reageer. Ik heb enkele jaren geleden medical taping op mijn been gehad en had toen ook geen allergische reactie.

Mijn vraag is de volgende: in het geval dat ik toch weer allergisch reageer, zijn er nog andere behandelmethoden dan puncteren en medical taping/massages?

Alvast dank voor het antwoord.

Hartelijke groet, Claudia

Sanne
Beheerder

Re: seroomvocht

Bericht door Sanne » zo 17 nov 2013, 15:51

Hai Claudia,

Een seroom is een afgesloten ruimte gevuld met vocht. Seroomvocht is een natuurlijke reactie van je lichaam op een groot wondbed zoals bij een amputatie.
Het vocht is te vergelijken met het vocht dat uit een blaar komt. Meestal wordt het vocht uit een seroom vanzelf weer opgenomen door het lichaam. Dat kan echter wel enkele dagen tot weken duren. Seroom dat ontstaat na een borstamputatie, waarbij de lymfeknopen zijn verwijderd, komt veel voor. Het lymfevocht dat wordt geproduceerd kan dan niet meer (goed) worden afgevoerd.
Seromen kunnen worden gedraineerd, waarbij met een injectiespuit de vloeistof uit het lichaam wordt verwijderd.
Dat wordt zo lang mogelijk uitgesteld omdat je door er in te prikken, ook een infectie kunt veroorzaken en zo'n vochtig wondklimaat is daar een goede voedingsbodem voor. Daarnaast blijft het lichaam seroom produceren en is de kans dat je de punctie enkele keren moet herhalen ook aanwezig.

Je spreekt nu echter weer over een cup C ipv A en als een cupmaat voor ongeveer 150 cc staat, dan is dat wel veel.
(001 cc - 150 cc : A cup, 151 cc - 300 cc : B cup , 301 cc - 450 cc : C cup, 451 cc - 600 cc : D cup , 601 cc - 750 cc : E cup)
Ik geloof dat bij een verwachte productie van meer dan 300cc er wel reden is om te puncteren.
Dat is ook een enorme hoeveelheid voor het lichaam om op te nemen.
Ik heb na mijn tweede amputatie veel seroom ontwikkeld aan de kant waar bij de MST vier jaar eerder de klieren waren verwijderd én bestraald.
Het is drie keer gepuncteerd (450 cc, 400 cc en 300 cc) daarna bleef het nagenoeg weg.

Het draineren rondom waar je borst zat (niet de borst/het wondbed zelf! omdat je dan de aanmaak van vocht stimuleert) is een goed idee.
Je moet immers worden geholpen bij het afvoeren van lymfevocht dat door de operatie nu is onderbroken/doorgesneden. Dat heeft tijd nodig om te herstellen en draineren helpt je lichaam bij het zoeken naar andere kanalen.

Taping kan heel goed werken. Er bestaan ook middeltjes om te smeren tegen een allergische reactie op tape (ik zal even nagaan bij wat lotgenoten die hiermee ervaring hebben). Zelf kun je je lijf helpen door in beweging te blijven (wándelen en niet hardlopen!), de spierpompfunctie van je lymfesysteem aan te zetten door om de seconde je spieren een seconde aan te spannen (van je arm, je schouders, je borstkas) om de boel te stimuleren.
Eventueel kun je zelf je centrale systeem aanzetten door met je handen gekruist voor je hals en je pinken leunend op je sleutelbeen, lichte druk te geven met draaiende bewegingen op de overgang van de lymfe naar de aderen in je hals. Vraag daarnaar bij je therapeut, dan kan je zelf tenminste wat ondernemen...
En verder is het geduld. Het hoort erbij. Het gaat ook echt weer weg, maar ik ben er ook ruim 8 weken zoet mee geweest... (6 meer dan ik wilde, maar dat lag aan mijn eigen idiote verwachtingenpatroon... zes weken hersteltijd is heel normaal voor een grote wond!)

Sterkte!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » zo 17 nov 2013, 16:13

Lotgenotencontact is geweldig! Meteen Bingo!

Het spul om te gebruiken bij een allergische reactie heet:
Cavilon van 3M
Het is een spray die ook gebruikt wordt door stomapatienten.
Het brengt een filmpje aan op de huid en droogt snel.

Ik zou dit zeker proberen, want nogmaals een allergische reactie en dus oedeem van je huid bij al dat seroom dat er al ónder zit, is too much to be funny!
Eén kanttekening is er wel; Als je allergisch reageert, kan zo'n reactie ook in ernst toenemen...
Misschien moet je op een ander plekje (kuit ofzo?) proberen of het werkt...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Claudia

Bericht door Claudia » zo 17 nov 2013, 17:01

Hoi Sanne,

Dank voor je supersnelle antwoord. Ik ga morgen toch maar even contact opnemen met het ziekenhuis. Zij hebben steeds aangegeven dat als ik er pas 'last' van krijg, ze het weghalen. Maar nu ik je omrekening lees wat er bij een grote cupmaat C in zit en jouw eigen ervaringen lees, denk ik dat het toch misschien toch zinvol is om te puncteren. Ze moeten er in ieder geval maar even naar kijken.

En ik ga op zoek naar Cavilon. Ik neem aan dat een apotheek dat wel heeft?

Ook dank aan de lotgenoten! (Ik had deze vraag dus ook blijkbaar direct aan hen kunnen stellen :lol:)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 17 nov 2013, 17:56

Hoi Claudia, dank je wel dat je je vraag hier gesteld hebt, want wie weet wie daar weer ooit wat aan heeft !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Claudia

Bericht door Claudia » zo 17 nov 2013, 18:25

Dat is ook weer waar (:

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » ma 18 nov 2013, 00:12

Hallo Claudia,

Mijn oedeemtherapeut gebruikt de Cavilonspray standaard voordat zij de tape aanbrengt.
Dan plak het ook beter en houdt langer. Misschien moet je het ook eventjes aan je therapeut vragen.
Dat spaart tijd en geld bij de apotheek.
Succes
Hanne1961

Claudia

Bericht door Claudia » ma 18 nov 2013, 21:37

Vandaag het ziekenhuis gebeld, morgen vindt een punctie plaats. Vandaag ook even langs de apotheek gegaan om Cavilon te kopen. Nu hopen dat door beide acties verbetering optreedt.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » do 21 nov 2013, 23:34

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de punctie én de Cacilon spray, Claudia...
Hoe is het? Helpt het?
Groet, Sanne

Claudia

Bericht door Claudia » vr 22 nov 2013, 06:23

De punctie ging prima. Ze gebruikten een vacuümsysteem waardoor het vocht er als het ware uitgezogen werd. Omdat er zoveel uitgehaald werd (950 cc), was ik daarna een soort van niet fit en erg moe. Heb het die dag heel rustig aan gedaan.
De Cavilon spray heb ik wel in huis, maar nog niet gebruikt. Wel getest op mijn andere borst om te kijken of het geen allergische reactie veroorzaakt. Dat is gelukkig niet het geval. Vandaag gaat de therapeute weer tapen, deze keer dus met Cavilon. Ik ben benieuwd!

Groet, Claudia

Gesloten

Terug naar “November 2013”