DCIS graad 3 in de li. borst

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Rammel

DCIS graad 3 in de li. borst

Bericht door Rammel » ma 14 okt 2013, 15:00

Hallo,
Ik heb een vraag over het volgende. Ik heb DCIS graad 3 in mijn linker borst waaraan ik 2 weken geleden een borstbesparende operatie heb ondergaan. Sinds vorige week weet ik echter dat ik moet geloven aan een verwijdering van mijn hele linker borst omdat de DCIS toch groter was als van te voren gedacht werd. Daarvoor ben ik afgelopen vrijdag ook al bij de plastisch chirurg geweest.. Ik vroeg hem of hij het raar zou vinden als ik beide borsten zou laten verwijderen en een reconstructie beiderzijds zou laten doen. Hij vond dat niet raar en zei dat dit vaker voorkomt. Vandaag sprak ik weer met de oncologische chirurg die vervolgens zei dat het medisch gezien niet noodzakelijk is en dat zij het niet adviseerd en ook nog nooit gedaan heeft in zo'n geval.. Dat was voor mij psychisch gezien erg lastig omdat ik al vrede met dat senario had. Er is bij mij geen DNA onderzoek gedaan, maar de zus van mijn vader ( rond de 50 jr) heeft borstkanker gehad en zijn moeder ook (rond de 50 jr). Voor alle duidelijkheid de linker borst vertoont geen bijzonderheden op de mammografie en er zijn geen knobbeltjes te voelen.
Mijn vraag is dus of het mogelijk is om toch 2 borsten te laten afzetten en reconstrueren of wordt dit in zulke gevallen echt niet gedaan? En is dit ook echt niet nodig.
En zal ik een second opinion aanvragen?

Alvast bedankt
S

Dees
Beheerder

Re: DCIS graad 3 in de li. borst

Bericht door Dees » ma 14 okt 2013, 15:36

Beste Rammel, DCIS is geen borstkanker. Het zou borstkanker kunnen worden. Je hebt géén haast, niet wat betreft je DCIS-borst en ook niet wat betreft je andere borst. Neem de tijd. Ik kan me goed voorstellen dat je nu neigt naar 'doe maar alles weg'. De geschiedenis met de zus van je vader en de moeder van je vader speelt daarbij een rol. Misschien is het goed om je door te laten verwijzen naar een Klinisch geneticus om te laten onderzoekn of je BRCA-gendrager zou kunnen zijn. Als dat zo is, heb je een extra reden om wél voor verwijdering van je 'gezonde' borst te kiezen.

Alhoewel 'alles weg' je nu (met alle toestanden van de afgelopen tijd) wel een goed idee lijkt, kan ik je adviseren om echt de tijd te nemen. Als je je gezonde borst laat verwijderen, verlies je namelijk ook het gevoel in die borst en daarmee een erogene zone. Ik weet hoe onbelangrijk dat nu klinkt. Ik weet ook dat dat later, als al deze stress achter de rug is, wél een rol kan spelen. Je kunt onmogelijk alles verwijderen waar je eventueel afwijkingen (zoals DCIS) of kanker zou kunnen krijgen. Dat gaat nergens over.

Er zijn allerlei mogelijkheden mbt reconstructies. De directe reconstructies waarbij de huid van de borst gespaard kan worden, zijn de allermooiste. Soms wordt de borst dan aan de onderkant opengemaakt, maar steeds vaker wordt ook er geopereerd door de tepel te verwijderen en die opening te gebruiken voor de operatie. Als je tepelsparend geopereerd kunt worden, kun je het gevoel in die tepel (borst) voor een deel houden. Het is de moeite waard om daarover te praten.

Hier vind je informatie over het tijdstip van de reconstructie.

Hier vind je informatie over de verschillende vormen van reconstructie en wat daarbij een rol speelt.

Hier vind je informatie over reconstructies met een implantaat.

Hier vind je informatie over reconstructies met getransplanteerd eigen weefsel. Dan wordt bv huid, vet en bloedvaten van de buik, bil of dij verplaatst en daarmee wordt een 'borst' gevuld.

Hier vind je informatie over het bereiken van symmetrie.

Niet elke Plastisch Chirurg beheerst alle technieken even goed en niet elk ziekenhuis is in staat om bv een directe reconstructie te doen met eigen weefsel. Vraag goed door hoeveel operaties deze plastisch chirurg in de maand doet. Hoe meer hij/zij er doet, hoe beter hij/zij de techniek onder de knie heeft.

Ik weet niet of je goed engels leest, maar deze Amerikaanse site bevat veel informatie en plaatjes van de verschillende vormen van reconstructie. Ook bevatten de Persoonlijke verhalen veel foto's.

Succes met het oriënteren. Dat gaat vast nog veel nieuwe vragen oproepen. Ik hoop dat we je bij die vragen kunnen helpen.

(P.s. Ik heb zelf één borst gemaakt na een amputatie met weefsel uit mijn buik, DIEPFLAP, en ik heb één borst, die preventief werd geamputateerd, en die in dezelfde operatie werd gereconstrueerd met bilweefsel- SGAPFLAP. Ik ben blij, twee mooie borsten, een strakke buik en strakke billen :-) )
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Oktober 2013”