Wel DCIS of toch andere vorm van tumor

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Joske

Wel DCIS of toch andere vorm van tumor

Bericht door Joske » ma 30 sep 2013, 11:55

Heb gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar vermoedelijk te complex want helaas niks kunnen vinden..
Ik zal bij het begin beginnen, misschien wel zo handig voor een duidelijk antwoord.
Dik 2 jaar geleden heb ik een borstbesparende operatie gehad met een okselkliertoilet( 6 klieren zijn er verwijderd) dit wa aan mijn linkerborst. De tumor was toen zo'n 5 cm groot, en er zaten uitzaaiingen in mijn oksel. Heb hier voor eerst neo-adjuvante chemo gehad. Tumor bleek Her2 positief maar ik was een twijfel qua waardes dus geen herceptin. Wel daarna nog bestralingen gehad. Op 7 dec 2012 dan ook schoon verklaard.
In juni jl. Zijn er aan mijn linkerborst helaas weer 1 (à 2) want dat is nog steeds niet duidelijk tumoren ontdekt.
De chirurg oncoloog sprak van DCIS. In eerste instantie was ik dan ook opgelucht. Na overleg kon er borstbesparend geopereerd worden, er zou daarna alleen nog bestraling uit voorzorg volgen. De operatie is inmiddels achter de rug en ik ben herstellende nou. Echter ik heb afgelopen week de uitslag gehad, en wat blijkt.. Ik hoef geen bestraling?? Volgens de chirurg-oncoloog bleek het om goed aardige tumoren te gaan.. Aangezien ik wel een hele vragenlijst had met vragen voor de bestraling en evt chemo( wat ik tijdens een van de gesprekken met oncoloog heb gehad) was ik niet voorbereid op dit nieuws. Ik weet dat ik blij moet zijn met dit nieuwe, maar kan het helaas niet. Ik heb nog teveel vragen, en ben gewoon bang dat er iets fout is gegaan. Vandaar aan jullie de vraag: kan DCIS ook goedaardig zijn? Of is het dan toch een andere vorm. Kan DCiS terugkomen? En is het raar als ik om een seconde opinion vraag, omdat ik het niet vertrouw?

Dees
Beheerder

Re: Wel DCIS of toch andere vorm van tumor

Bericht door Dees » ma 30 sep 2013, 18:36

Hoi Joske, ik kan me voorstellen dat je in de war bent.

DCIS is geen kanker. Het zijn afwijkende cellen die in ongeveer 30% van de gevallen kanker kunnen worden en in 70% van de gevallen niet. Bestraling doet niet anders dan de kans verkleinen dat borstkanker of DCIS te plekke terugkomt. Het gevaar bij borstkanker zit hem niet zozeer in dat borstkanker ter plekke terugkomt, maar dat het aan de wandel gaat en in longen, lever of botten gaat zitten. Dan kun je nog wel behandeld worden, maar niet meer genezen.

Je zou het rapport van de patholoog op kunnen vragen. Daar staat precies in wat er nou eigenlijk gevonden is. Misschien beantwoordt dat je vragen al. Je kunt ook een nieuwe afspraak plannen met de chirurg zodat hij/zij je dat rapport nog eens uitlegt. Als dat niet helpt, kun je altijd nog een second opinion vragen.

Ik wil je best helpen met het lezen van het rapport van de patholoog. Laat maar weten.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Joske

Bericht door Joske » di 01 okt 2013, 08:10

Dees, dank je wel!

Ik heb voor morgen aan t einde vd middag een telefonisch consult staan met mijn oncoloog.
Heb sowieso al een vragenlijstje klaar liggen, want heb toch nog een aantal open vragen. Maar
Ik ga zeker het rapport van de patholoog opvragen. Ik wist niet eens dat dat dus kon!

Nog een enkele vraag, komt het vaker voor dat ze bij DCIS niet bestralen? Aangezien er dus 4 mnden lang gesproken
is over opereren -wel of niet borstbesparend - en zonder meer bestralen..
En gaat het bij DCIS altijd om 1tumor of kunnen dat er meerdere zijn in 1borst?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 01 okt 2013, 17:15

Beste Joske, er wordt niet altijd bestraald bij DCIS. Er wordt bestraald om de kans te verminderen dat het ter plekke terugkomt. Bestraling geeft ook schade, dus de voordelen moeten wel opwegen tegen de nadelen.

Er gaan stemmen op om DCIS niet altijd meer te opereren, maar Watchful waiting toe te passen, zoals dat ook wel bij prostaatkanker of 'voorstadia' van prostaatkanker gedaan wordt. Men is nog aan het zoeken wat wijsheid is met betrekking tot DCIS.

DCIS is een gebied waarin afwijkende cellen gevonden worden en dat kunnen ook meerdere gebieden zijn.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “September 2013”