preventief verwijderen van eierstokken. wat komt daarna?

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Lindsay

preventief verwijderen van eierstokken. wat komt daarna?

Bericht door Lindsay » di 24 sep 2013, 17:03

Nog maar direct een vraag.

Wanneer je bij een BRCA1 genmutatie je borsten preventief hebt geamputeerd en daarna ook je eierstokken preventief wilt laten verwijderen zonder dat je ooit 1 van de 2 kankersoorten hebt ontwikkeld. Wat gebeurt er dan na de preventieve eierstokverwijdering? Kom je direct in de overgang of zijn er behandelmethodes die toegepast worden om dit proces geleidelijker te laten verlopen of uit te stellen? Dit vraag ik omdat overgang nogal wat nadelen heeft, zeker op jonge leeftijd. Zoals osteoperose etc.

klinisch geneticus

Re: preventief verwijderen van eierstokken. wat komt daarna?

Bericht door klinisch geneticus » di 24 sep 2013, 21:10

Beste Lindsay,

Door het preventief verwijderen van de eierstokken kom je inderdaad direct in de overgang. Toch wordt je dit geadviseerd te doen als je draagster bent van een BRCA1 mutatie rond de leeftijd van 38 jaar. De klachten die vrouwen hebben na deze ingreep kunnen variëren in ernst, maar denk hierbij aan opvliegers, slaapproblemen, vaginale droogheid en libido verlies als korte termijn effect en osteoporose en verhoogd risico op hart- en vaatziekten als lange termijn effect.
Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat je als BRCA mutatie draagster veilig hormoonpreparaten kunt gebruiken tot de leeftijd van 45-50 jaar om deze klachten te verminderen zonder dat je daarmee het risico op borstkanker verhoogd. Dus ook als je geen preventieve borstverwijdering had ondergaan, had je hormoonpreparaten kunnen gebruiken. Het is wel verstandig om het gebruik van de hormoonpreparaten te overleggen met je gynaecoloog. De gynaecoloog kan je hierover goed adviseren (welk preparaat heeft de voorkeur en wat zijn de nadelen van het gebruik van deze preparaten).

Lindsay

Bericht door Lindsay » di 24 sep 2013, 21:44

Bedankt Wendy,

Is pas over twaalf jaar aan de orde, maar ik bleef daar maar over nadenken.

nensiensie

Bericht door nensiensie » do 26 sep 2013, 22:05

Geen idee of het goed is dat ik hier ook mijn vraag plaats, maar het gaat over het zelfde. Mijn eierstokken en eileiders zijn 3 weken terug verwijdert. Ik zit nu echt compleet in de overgang, ik slaap haast niet meer en heb de hele dag en nacht door opvliegers. Nu wil het geval dat ik borstkanker heb gehad en ik dus niet meer alle middelen mag gebruiken ivm hormonen. Nu heb ik contact gehad met de menopauzepoli of ik het homeopatische middel famosan salvia mag gebruiken, en dit mocht. Nu kwam ik erachter dat hier isoflavonen inzitten en volgens mij maak je daardoor weer oestrogeen aan? Daar ben ik nu dus mee gestopt. Ik weet nu eigenlijk niet zo goed meer wat ik moet! Kan iemand mij hier in adviseren? Alvast heel er bedankt!

cordekroon

Bericht door cordekroon » vr 27 sep 2013, 21:14

Beste nensiensie,

Hormonen na borstkanker is ingewikkeld. Als je er droog en kaal naar kijkt is het verstandig geen oestrogenen en progestagenen (en dus ook geen natuurlijke oestrogenen zoals er in de homeopathische middelen zit) te gebruiken omdat het risico op het terugkomen van de borstkanker toeneemt. Het bewijs (bewijs in de zin van in studies op een nette manier aangetoond) hiervoor is heel marginaal en spreekt elkaar ook deels tegen. Hieronder zet ik een citaat van de samenvatting door het Australische Ministerie van Gezondheid waaruit dat nog maar eens te meer blijkt. Je kunt het nalezen op http://canceraustralia.gov.au/about-us/ ... isk-breast

'Risk of breast cancer for women with a personal history of breast cancer

There are inconsistent findings about the impact of HRT on breast cancer recurrence from two Scandinavian randomised clinical trials. From one trial of 434 women there is evidence that HRT use for about 2 years is associated with an increase in risk of recurrence of breast cancer.(24) Another trial of 378 women, however, indicates that menopausal use of HRT for about 4 years was not associated with the increased risk of recurrence of breast cancer.(25) The difference in risk levels may be due to the types of HRT used, with the increase in recurrence being associated more with combined HRT use than oestrogen alone. A pooled analysis of both trials indicated a significant increase in overall risk and both trials were terminated prior to completion.

A randomised clinical trial (LIBERATE) investigating the impact of tibolone on breast cancer recurrence in women with a personal history of breast cancer, was stopped in May 2007 prior to completion. The risk of breast cancer recurrence was higher for women on tibolone compared to placebo (HR: 1.40, 95% CI: 1.14-1.70, p=0.01).(26)'

Maar ja, wat als je niet van plan bent droog en kaal naar de getallen te kijken. Want het gaat opeens over jou. En dan spelen hele andere dingen een rol: hoe oud ben je? hoeveel last heb je? hoe groot is bij jou de kans op terugkomen van de borstkanker? hoe was het met de receptoren in jou borstkanker? wat zijn precies je klachten? En zo kan ik nog wel even door gaan. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld dat clonidine (geen hormonen) bij best veel vrouwen helpt tegen de opvliegers. Dus als dat de oorzaak is van het slechte slapen is dat best de moeite van het proberen waard. En zo zijn er nog veel meer individuele adviezen, toegespitst op jouw situatie, te geven. Ik ken ook best veel vrouwen die besluiten toch hormomen te slikken om voor hun heel moverende reden.

Er is een leuk boek geschreven (door gynaecologen die zelf de overgang door hebben gemaakt): Menoblues van Ottervanger en Smit http://www.bol.com/nl/p/menoblues/10010 ... 4006529797 Ik heb geen aandelen. Maar het staat vol tips van deskundingen én ervaringsdeskundigen.

Ik zou als ik jou was op bezoek gaan een gynaecoloog die er de tijd voor neemt met jou uit te vlooien wat in jouw situatie het best is.
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?

veertje

Bericht door veertje » vr 27 sep 2013, 21:42

Hoe kom je erachter welke gynaecoloog bereid is om dit uit te vlooien? Ik heb bijv gevraagd naar clonidine bij de oncoloog, maar dit werd mij resoluut afgeraden omdat ik geen hoge bloeddruk heb. Al met al moeilijk om hiermee vooruit te komen .......

nensiensie

Bericht door nensiensie » vr 27 sep 2013, 22:18

Dankuwel voor het advies! Hier kan ik iig weer iets mee!

Gesloten

Terug naar “September 2013”