Uitgezaaide borstkanker alleen behandelbaar?

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Lindsay

Uitgezaaide borstkanker alleen behandelbaar?

Bericht door Lindsay » di 24 sep 2013, 16:59

Ik lees steeds meer over borstkanker. Nu ben ik een aantal stukken, blogs etc. tegengekomen waarin staat dat uitgezaaide borstkanker niet te genezen is. Kan iemand me precies uitleggen hoe dit zit? Ligt dat niet aan aard en locatie van de uitzaaiing?
Hoe groot is de kans dat je 9 jaar na 'schoon' te zijn verklaard toch nog uitzaaiingen vindt?

Dees
Beheerder

Re: Uitgezaaide borstkanker alleen behandelbaar?

Bericht door Dees » di 24 sep 2013, 20:03

Beste Lindsay, met uitgezaaide borstkanker wordt bedoeld dat de borstkankercellen zich zijn gaan nestelen. Botten, longen, lever en in mindere mate de hersenen zijn daarvan de voorkeurslocaties. Dan is borstkanker nog wel te behandelen maar niet meer te genezen. Naar de okselklieren uitgezaaide borstkanker wordt lokale ziekte genoemd en geen uitgezaaide borstkanker. Dit artikel van Magazine B van de Borstkankervereniging legt dat goed uit.

Over het algemeen zeggen ze dat Triple negatieve borstkanker en Her2Neu-positieve borstkanker snelle uitzaaiers zijn en hormoongevoelige borstkankers langzame uitzaaiers. Dat betekent niet dat dat voor alle borstkankers opgaat, maar het geeft een idee.

De prognose verbetert elk half jaar, elk jaar, elke paar jaar. Hoe langer je in leven bent en zonder uitzaaiingen, hoe groter de kans dat je bij de overlevers hoort. Helaas heb je daar als individu weinig aan, want ook na 5 jaar, na 8 jaar, na 10 jaar, na 15 jaar kun je die ene pechvogel zijn.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Lindsay

Re: Uitgezaaide borstkanker alleen behandelbaar?

Bericht door Lindsay » di 24 sep 2013, 20:36

Ja daar kan ik wel iets mee. 9 jaar geleden werd er niks gezegd over hormoongevoeligheid ja dan nee. Wel weet ik dat de gehele borst is geamputeerd en alle okselklieren schoon waren. Gewoon maar blijven geloven dat de preventieve chemo geholpen heeft als er toch een cel op dreef is gegaan.

Gesloten

Terug naar “September 2013”