tamoxifen

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

veertje

tamoxifen

Bericht door veertje » vr 20 sep 2013, 21:35

Binnenkort heb ik een afspraak bij de gynaecoloog. Vorig jaar heb ik met deze gynaecoloog tijdens een consult gesproken over tamoxifen. De gynaecoloog gaf aan dat je er geen baarmoederkanker van kan krijgen, dat dit achterhaald is: onderzoekers in het UMCG zijn er achter gekomen dat dit niet van toepassing meer is.

Op internet lees ik nog telkens dat dit wel van toepassing is:
•Borstkankerpatiënten die gedurende een aantal jaren het medicijn tamoxifen gebruiken. De goede behandelresultaten van tamoxifen wegen op tegen het kleine extra risico op baarmoederkanker. Borstkankerpatiënten die tamoxifen gebruiken, worden bij gynaecologische klachten zorgvuldig onderzocht.

Weten jullie hier meer van?

Dees
Beheerder

Re: tamoxifen

Bericht door Dees » vr 20 sep 2013, 21:47

Hoi Veertje, ik heb er op gezocht, maar kan geen artikel vinden uit Groningen. Kun je eens vragen welk onderzoek dat dan is?

In de bijsluiter van Tamoxifen- bijwerkt tot 1 juli 2013- wordt het lichtverhoogde risico nog steeds genoemd. Ik vermoed dat dat we aangepast zou worden als het onomstotelijk vast is komen te staan dat het tamoxifengebruik niks te maken heeft met baarmoederkanker.

In een artikel dat gaat over het preventief gebruik van tamoxifen bij vrouwen die een sterk verhoogd risico hebben op borstkanker, staat:
Alle SERM’s (Selectieve oestrogeenreceptormodulatoren) verhoogden het risico op trombo-embolische events. Uit de enige directe vergelijking bleek dat tamoxifen dit risico meer verhoogde dan raloxifeen, met een verschil van vier gevallen per duizend vrouwen per vijf jaar. Tamoxifen verhoogde het risico op endometriumcarcinoom ten opzichte van placebo en het risico op staar ten opzichte van raloxifeen.
Bron: Pharmaceutisch weekblad 19 juni 2013

Blijft staan dat het risico maar heel klein is en de voordelen ten opzichte van je grootste bedreiging, de borstkanker, vele malen groter.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

veertje

Re: tamoxifen

Bericht door veertje » vr 20 sep 2013, 21:49

Ga ik zeker doen!! Hoopte nog wat extra munitie hier te krijgen, maar wordt vervolgd!

Gesloten

Terug naar “September 2013”