Cymbalta

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Janneke

Cymbalta

Bericht door Janneke » ma 19 aug 2013, 10:50

Vorige week dinsdag ben ik naar de pijnpoli geweest voor de neuropathie in mijn voeten. Ik heb cymbalta gekregen en slik het nu dus een week. Wat een heftige bijwerkingen. Misselijk, wazig zien, heftig zweten, droge mond en dizzy gevoel. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dees
Beheerder

Re: Cymbalta

Bericht door Dees » ma 19 aug 2013, 10:54

Hoi Janneke,
Bij de bijwerkingen van Cymbalta staat wel:
De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende.
Soms
- Maagdarmklachten, zoals misselijkheid. Dit gaat meestal binnen enkele dagen over, als u gewend bent geraakt aan het middel. U heeft minder last van deze bijwerkingen als u het middel met wat voedsel inneemt.
- Verstopping (obstipatie). Eet vezelrijke voeding en drink veel. Neem contact op met uw arts als u veel last blijft houden van verstopping.
- Droge mond, doordat u minder speeksel aanmaakt. Als u in het begin van de behandeling veel last heeft van een droge mond, kunt u de aanmaak van speeksel stimuleren met (suikervrije) kauwgom of door te zuigen op ijsblokjes. Door de droge mond ontstaan sneller gaatjes in uw gebit en ontstekingen van het slijmvlies van de mondholte. Poets en flos extra goed als u merkt dat u last blijft houden van een droge mond. Laat eventueel de tandarts vaker controleren.
- Slaperigheid, hoofdpijn, vermoeidheid en sufheid. Zelden algemeen gevoel van zwakte, problemen met zien, zoals wazig zien. Deze bijwerkingen zijn vooral lastig bij activiteiten waarbij uw oplettendheid erg nodig is, zoals autorijden, het beklimmen van een ladder of het bewaken van een proces op het werk. Onderneem geen risicovolle activiteiten.
Met soms wordt bedoeld 10 tot 30 mensen van de 100. Ik vind dat zelf vrij veel om dat 'soms' te noemen. Deze bijwerkingen komen dus gewoon best veel voor. Ik kan niet zeggen of het over gaat, maar er staat wel onder dat als je teveel last hebt je contact moet opnemen met je behandelend arts.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hanne1961

Re: Cymbalta

Bericht door Hanne1961 » ma 19 aug 2013, 16:05

Hallo Janneke,

Ik heb er ook hele vervelende bijwerkingen van gehad. Ontstoken en gezwollen ogen.
Slijmvliezen van mn mond ontstoken.
Mn ogen zaten zover dicht dat ik nog alleen de vloer kon zien.
Ik heb toen met de arts gebeld en moest onmiddelijk stoppen.
De bijwerkingen hebben nog 3 weken aangehouden. Ik kreeg er van de huisarts antihystamine voor.
Allergische reactie zeiden ze.
Nou zulke middelen neem ik dus nooit meer.
Ik slik nu gabapentine met in de avond aangevuld met lyrica.
De neuropathie is nu dragelijk.
Er zijn nog meer middelen. Vaak is het uitproberen wat het beste helpt.
Neem aub contact op met de pijnpoli, dan kun je bespreken wat te doen.
Ik moest ook telkens bellen hoe het ging.

Veel succes,
Hanne1961

Gesloten

Terug naar “Augustus 2013”