Haar groei

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Meralv

Haar groei

Bericht door Meralv » zo 18 aug 2013, 19:55

Hai,

Vorig jaar juli 2012 is er bij mij borstkanker geconstateerd (ik was toen 33 jaar) en op mijn 32e ( december 2011) zijn mijn eierstokken verwijderd, waardoor ik dus vervroegd in de overgang kwam. Dus ik kon het ene nog niet accepteren of het verwerken van, voordat er wat er anders bij kwam.
Mijn borst is afgezet en er zijn 3 tumoren 1 van 1,4 cm en 2 van 1 cm gevonden. Gelukkig niet uitgezaaid. Dus ik was na de operatie helemaal schoon verklaard. Nu hebben ze toch besloten dat ik chemotherapie (3xFEC en 3x TAXOTERE) moest krijgen uit voorzorg. Ik vond dit heel erg, moest gelijk denken aan het verliezen van mijn haren, wenkbrauwen en wimpers . En het zwak worden e.d. terwijl ik 2 kids heb lopen 1 van 7 jaar en 4 jaar. Oktober 2012 kreeg ik mijn 1e chemo en ben de overige 5 gelukkig er doorheen "gewalst" En idd. waar ik al bang voor was, de 16e dag na mijn 1e kuur: mijn haren begonnen los te raken...en bij mijn 4e kuur vielen mijn wenkbrauwen en wimpers uit. Ik liet mijn dochtertje van 7 mij kaal scheren. Dus ik was kaal! Wonder boven wonder begon mijn haren tijdens de chemo weer te groeien, niet over het hele hoofd, zeg maar 80% van mijn hoofd werd bedekt met haar.. Heel raar.. 6 februari 2013 kreeg ik mijn laatste kuur en ben op 7 maart 2013 met hormoontherapie (Tamoxifen) waar ik zo mijn vraagtekens heb om deze wel te slikken, nah jah, moet eerst alles laten bezinken, voordat ik stappen wil ondernemen.
Dus ik heb het continue afgeschoren totdat de kuur voorbij was en als laatste keer op 28 mei 2013.
Nu groeit mijn haren als kool, maar mijn vraag is dus:
Komt mijn haren voor 100% wel terug... Want ik zie mijn hoofdhuid, of komt dit door de HT?
Ik mis mijn haren, mijn zelfvertrouwen, mijn gewicht... Ik ben erg onzeker geworden met alles... Na dit hele shit!

Dees
Beheerder

Re: Haar groei

Bericht door Dees » zo 18 aug 2013, 20:07

Hoi Meralv,
Heftig he, alles dat je achter de rug hebt. Doe je nog een revalidatieprogramma zoals dat van Herstel en Balans? Dat helpt misschien om wat zelfvertrouwen te krijgen.

Met betrekking tot je haren denk ik dat het nog te vroeg is om er iets over te zeggen. Bij mij is mijn oude, dikke haar niet teruggekomen. Ik hou het kort en héél blond, want dat verbergt het beste dat mijn hoofdhuid minder bedekt is dan vroeger. Gelukkig staat dat korte en blonde me wel heel goed...

Qua gewicht, ik heb zelf het dieet van dokter Frank gevolgd (geen rijst, brood, pasta) en daar ben ik ontzettend mee afgevallen terwijl ik daarvoor alleen maar aan kwam. Misschien is het iets voor je, zie hier. Ideetjes kun je ook vinden op deze site (waarbij ik die shakes dus echt niet zou nemen.....).

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Meralv

Re: Haar groei

Bericht door Meralv » zo 18 aug 2013, 20:27

Hai Dees,

Bedankt voor je snelle reactie. Dus geduld is de oplossing, wat mijn haren betreft.
En ik ga zo ff lezen wat herstel en balans inhoud, misschien dat ik daardoor weer mij oude ik terug vind.

Nogmaals bedankt.

Groetjes

Gesloten

Terug naar “Augustus 2013”