Seroom

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ursula

Seroom

Bericht door Ursula » zo 18 aug 2013, 19:10

Ik heb recent een mama amputatie ondergaan. Nu, de negende dag na de operatie heb ik behoorlijk last van vochtophoping rond het litteken. Wat zijn de risico,s hiervan? Houdt het in dat ik niet snel kan starten met chemotherapie? Wanneer is puncteren nodig?

Dees
Beheerder

Re: Seroom

Bericht door Dees » zo 18 aug 2013, 20:01

Hoi Ursula, seroom, vochtophoping in het wondgebied, komt na borstamputatie heel vaak voor. De kans erop is alleen te verkleinen door het juiste gebruik van drains en door operatie-technieken. Het heeft verder geen risico en het lichaam lost dat vanzelf op. Puncteren wordt eigenlijk alleen gedaan als je er echt last van hebt, want puncteren geeft ook risico op infectie.

Ik dacht altijd dat het aanleggen van een drukverband of het dragen van een strak shirt de kans erop verkleinde, maar zojuist las ik hier dat dat niet bewezen is.

Ik kan me niet voorstellen dat het echt een reden is om de chemotherapie uit te stellen.

Als je twijfelt, kun je het beste even bellen met de mammacareverpleegkundige.

Ben je hiermee geholpen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ursula

Re: Seroom

Bericht door Ursula » zo 18 aug 2013, 21:15

Bedankt voor de snelle reactie. ja, ik ben wel gerustgesteld. Ik was ook een beetje bang dat ik teveel had gedaan de afgelopen dagen. Maar ik vind het wel een uitgesproken rot gevoel geven en blijf zo stil mogelijk zitten. Afwachten dan maar.

Gesloten

Terug naar “Augustus 2013”