Onderzoek bultje

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Jacq 67

Onderzoek bultje

Bericht door Jacq 67 » za 17 aug 2013, 17:56

Ik ben volop bezig met het behandelen van mijn borstkanker. Heb vorige week de laatste chemo gehad en start over 3 weken met de bestralingen en hormoonkuur.
Ik heb 2 dochters. Mijn jongste is 15 jaar en van de zomer kwam ze naar me toe met een bultje. Het zit op de overgang tussen borst en oksel, ter groote van een erwt. We zijn naar de huisarts gegaan en die zei meteen dat het een lymfeklier of knoop was, die blijkbaar actief was.
Maar nu 2 maanden later is het nog net zo groot en zit het me toch niet lekker. Is dit een gegronde reden om een echo voor haar aan te vragen of stel ik me nu aan? Kun je borstkanker krijgen als je 15 bent?

Dees
Beheerder

Re: Onderzoek bultje

Bericht door Dees » za 17 aug 2013, 19:32

Hoi Jacq67,
Gatsie, spannend he.... Borstkanker bij een meisje van 15 jaar is niet onmogelijk, maar de kans is echt extreem klein. Zoals je in onderstaande tabel ziet, zijn er jaren dat er niemand onder de 19 borstkanker krijgt en jaren dat het er één of twee zijn. Weet je, vraag gewoon of een chirurg er even naar wil kijken en of er misschien een echo gemaakt kan worden. Iedereen kan begrijpen dat je hier extreme stress van krijgt. Voor jouw geruststelling misschien wel fijn als er even naar gekeken wordt....

Afbeelding

Bron: Cijfers over kanker

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2013”