lage rugpijn

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

bientje

lage rugpijn

Bericht door bientje » vr 21 jun 2013, 20:35

Ik heb al een hele tijd last van lage rugpijn. Ik heb me daar lange tijd (tijdens operatie en chemo) niet druk over gemaakt, ik had wel iets anders aan mijn hoofd. Tot ineens tot me doordrong dat ik alert moet zijn op dit soort signalen en ik het aan de oncoloog vertelde. Er is toen een rontgen van bekken en lage rug gemaakt waarop gelukkig niets te zien was. Toch blijft het me nu bezighouden (ook omdat de rugpijn aanhoud). Daarom heb ik 2 vragen:
1) is een rontgen betrouwbaar genoeg of moet ik om een mri vragen?
2) zou het een bijwerking van de chemo en/of tamoxifen kunnen zijn? (Hoewel ik de rugpijn ook al had voordat borstkanker werd ontdekt, maar het lijkt nu erger vooral in de ochtend in bed)

Fraz

Re: lage rugpijn

Bericht door Fraz » vr 21 jun 2013, 22:43

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd want heb ook al een tijdje last van mijn rug, maar eigenlijk al voor ik bk kreeg. Vooral inderdaad in de ochtend en ook als ik sta heb ik vrij snel last. Ik ben nog niet naar de dokter hiervoor gegaan. Slik ook tamoxifen . Ik dacht eerder dat het aan mijn matras lag (begint toch wat ouder te worden)

Michiel

Bericht door Michiel » vr 21 jun 2013, 23:14

Hallo Bientje en Fraz,

Als je op zoek bent naar uitzaaiingen is een röntgenfoto niet echt betrouwbaar.
Een uitzaaiing wordt bewezen met een botscan.

Maar, het is uitermate onwaarschijnlijk dat klachten van lage rugpijn, die al bestonden vóór de diagnose borstkanker, die met chemotherapie en hormoontherapie is behandeld, nu afkomstig zouden zijn van een botuitzaaiing. Ik heb geen glazen bol en röntgenogen en geef dus alleen een waarschijnlijkheid aan; de kern van mijn vak. Er zijn vele redenen voor lage rugpijn en slijtage/belasting en stress zijn daarvan de belangrijkste.

Het belangrijkste nu is denk ik het volgende:
Niet elke klacht die je hebt of zult ontwikkelen, is gerelateerd aan kanker, ook al zal dat het eerste zijn waaraan je denkt (en bang voor bent).
Je zult ook gewoon verkouden worden zonder longmetastasen te hebben.
Je zult pijntjes hebben die allemaal weer vanzelf over gaan, maar je "even" zullen laten denken "het zal toch niet...".

Als dat soort gedachten en angsten te veel op de voorgrond gaan staan, is dat iets waar aandacht voor nodig is.
Je gevoelens zijn, en ook je angst is, reëel, maar daar zul je in de loop van de tijd mee moeten leren dealen.
Als dat niet vanzelf lukt is hulp vragen daarbij een heel gewoon onderdeel van leren leven met kanker.
Wacht daar dan niet te lang mee.

De mate waarin die klachten en angsten een rol spelen, kan je zelf het beste bepalen.
Herstellen van kanker is een grote klus en de psychische kant is onderbelicht maar vaak niet de gemakkelijkste.
Neem ook dat aspect serieus en blijf je onrust uiten, ook naar je huisarts.
Soms is nader onderzoek nodig, soms alleen erkenning en gehoor.
Samen zoek je naar evenwicht. En dat komt met wat tijd ook weer.
Sterkte!

Bientje

Bericht door Bientje » zo 23 jun 2013, 18:56

Beste Michiel,

Dank voor je uitgebreide antwoord.

Gesloten

Terug naar “Juni 2013”