Helpt Vitamine B bij zwakke nagels?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Marjo

Helpt Vitamine B bij zwakke nagels?

Bericht door Marjo » zo 09 jun 2013, 18:18

Ik heb nogal zwakke nagels, ze breken snel af. Ik had dit altijd wel een beetje, maar sinds de chemo is het erger geworden en lijkt het nu blijvend. Mijn laatste chemo is alweer anderhalf jaar geleden.
De drogist adviseert om vitamine B te gaan slikken.
Helpt dat?
Kan dat in combinatie met mijn andere medicijnen:
Anastrozol, calcium, vitamine D, omeprazol?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groetjes,
Marjo

Dees
Beheerder

Re: Helpt Vitamine B bij zwakke nagels?

Bericht door Dees » zo 09 jun 2013, 21:00

Hoi Marjo,
Ik heb je vraag even doorgezet.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » ma 10 jun 2013, 06:39

Hallo Marjo,

Ik gebruik de Wonderpen van Hêrome. 's morgens en 's avonds aanbrengen.
Mijn nagels brokkelden telkens weer af en waren erg geel (ik rook niet).
Nu zien ze er weer prachtig uit. Ik moet hier wel mee doorgaan anders brokkelen ze weer af.
Ik heb ook vitamine B geslikt maar dat gaf geen verbetering.

Veel succes
Hanne1961

Vrouwenarts

Bericht door Vrouwenarts » ma 10 jun 2013, 10:58

Beste Marjo,
brokkelige nagels kan verschillende oorzaken hebben. Naast naijlend effect van de chemotherapie kan het ook een gevolg zijn van minder goed werkende schildklier of van jodiumgebrek of van een van de elementen die nodig zijn om schildklierhormoon om te zetten in de werkzame stof, dit zijn zink en selenium. Bij schildklierproblemen of jodiumgebrek speelt er vaak meer. Vermoeidheid kan, maar ook komen een droge huid en/of droge haren vaak voor.
Voor goede nagels is voldoende eiwit in de voeding nodig. Probeer je calorieën voor ruim 1/3 uit (dierlijk) eiwit te halen, eieren en vlees dus. Minder koolhydraten dus (1/3) en voldoende vet, vooral visvetzuren, omega 3 en omega 9 uit olijfolie zijn gezond.
Allerlei soorten vitaminegebrek kan ook leiden tot problemen met nagels: vitamine A, B, C, D, E worden allemaal genoemd. Ook een ijzergebrek kan tot nagelproblemen leiden. Hoe krijg je dit allemaal binnen? Zorg voor voldoende groenten en fruit, 500 gram tezamen per dag is voldoende om geen last te krijgen van een gebrek aan vitamines of mineralen. Slik eventueel een goede multi, van een goed merk als Bonusan, Orthica, Now; Een multi uit het Kruidvat of de Hema kan ook, maar hoewel goedkoper is de kwaliteit ook minder en worden de stoffen slechter opgenomen.
Ik zie dat je een maagzuurremmer slikt, dat leidt op den duur tot het minder goed of niet meer kunnen opnemen van vitamine B12, uit voeding of uit een multi. Is je gehalte vit. B12 ooit gecheckt? Als je te weinig vitamine B 12 hebt kan dat worden aangevuld via injecties of via zuigtabletten medroxycobalamine. De route via je maag werkt dan niet vanwege de maagzuurremmer.
Slik je calcium ter voorkoming van osteoporose? Calcium alleen is niet genoeg. Je hebt zeker ook voldoende magnesium nodig (uit groenten en noten), voldoende vitamine D3 (50 microgram per dag, winter en zomer) en vitamine K2.

Marjo

Bericht door Marjo » wo 12 jun 2013, 17:22

Dank jullie wel allen voor het mee denken. Het lange verhaal heb ik even gekopieerd om nog eens goed na te lezen.
De calcium slik ik idd op advies van de oncoloog. Omdat ik anastrozol gebruik was de kansop osteoporose groter en op de dexa scan bleek dat ik dat nog niet heb, maar wel op "het randje" zit.
Vitamine D slik ik daar ook bij op zijn advies. Over andere vitamines heeft hij niet gesproken.
Droge haren en huid heb ik altijd al wel gehad, niet extreem en ik heb er ook geen last van.
Mijn schildklierwerking is nooit gecontroleerd. Wel bleek tijdens de chemo dat ik daar extreem gevoelig op reageerde en toen is wel genoemd dat mijn stofwisseling kennelijk wat trager is dan gemiddeld.
Ik eet redelijk gezond, hoewel ik weet dat ik wat meer vis en groenten zou moeten eten. Ik ga daar toch maar eens wat meer op letten. De rest ga ik nog eens extra goed bestuderen.
Alles bij elkaar maak ik me niet echt zorgen over die nagels, het is alleen irritant en soms pijnlijk als ze wat verder afbreken. Ik hou ze gewoon zo kort mogelijk.
Nogmaals bedankt voor de reacties.

Gesloten

Terug naar “Juni 2013”