reintegratie en werk bij uitgezaaide borstkanker

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Marleen

reintegratie en werk bij uitgezaaide borstkanker

Bericht door Marleen » vr 17 mei 2013, 11:03

Hoi,

Ik mail jullie even met wat zorgen en vragen.

Mijn naam is Marleen. Ik heb borstkanker sinds 2004 met uitzaaiingen naar de botten sinds maart 2011. Ik werk in het onderwijs als docent en werk 0.5 fte.
Ik maakte dit schooljaar een slechte start qua ziekte en moest aan de taxol/kuren. Hierdoor was ik een deel van het jaar 100% ziekgemeld.
Het gaat op zich op dit moment naar omstandigheden fysiek en geestelijk best weer goed met mij en ik werk zelfs weer wat uren met veel plezier. Ik ben vanaf aug.2012 in de ziektewet gekomen en vanaf maart 2013 werk ik weer structureel wat uren.
Ik slik op dit moment een chemopillenkuur Xeloda en verdraag het aardig goed. De kuur slaat aan, dus bingo.
Ik voel me er goed bij.

De bedrijfsarts had geadviseerd om me voor de uren dat ik werk weer hersteld te melden. En vooral het werk weer op te pakken als ik dat wilde.. Dit gaat vanaf volgende week gebeuren.

Vandaag een gesprek gehad op mijn werk met mijn leidinggevende en de personeelsconsulente dat toch hard bij me aan kwam.
In augustus a.s. loop ik een jaar in de ziektewet en wordt ik verdorie 30% gekort op mijn inkomen. Dat wist ik al, maar toch kwam het hard aan. Ook kan het gebeuren dat ik in spoor 2 terecht kom van de re-integratieprocedure. (ik had nog nooit van zoiets gehoord). Dit hangt af van de 1e jaars evaluatie en het advies van de bedrijfsarts. De term WIA viel ook al. Ik kan me nu ook al deels arbeidsongeschikt laten verklaren en dan hou ik nog een aantal jaren 100% van mijn inkomen. MAAR DAT WIL IK HELEMAAL NIET....
Ik werd helemaal niet goed en moest ervan huilen. Ik zie mijn werk carrière als een kaartenhuis in elkaar storten. Zo pal voor mijn neus. Ik zit erbij en ik kijk er naar.
Voor de uren die ik nu inmiddels alweer 2 maanden werk op therapeutische basis, gaan ze me vanaf nu beter melden. Dat scheelt misschien wel wat op die 30%...?
Maar het is zo wrang, want ik zou nu op dit moment echt meer aan kunnen. Maar omdat het het einde van het schooljaar is, is het nu niet handig om klassen van mijn vervangster weer over te gaan nemen.
Voor het nieuwe schooljaar heb ik wel afgesproken dat ik meer ga doen...dan ga ik starten met 4 dramaklassen en ik heb aangegeven dat ik ook weer een mentoraat wil.
(maar dat moet dan een duo mentoraat worden omdat ik dan eventueel weer weg zou kunnen vallen....dat is logisch maar... pfff..ze zijn erg voorzichtig met het mij teruggeven van MIJN uren en verantwoordelijkheid.
Ze zijn bang dat mijn vervangster opstapt en ik kan geen garantie geven hoe lang ik in staat ben om te werken.... dat realiseer ik me ook.
Ik wil niet in spoor 2 terecht komen, want dan kunnen ze ook willen dat ik buiten het onderwijs re-integreer.
Ja hoor. Zie je het voor je. Ik ben docent in hart en nieren. Wat willen ze nou. Alleen ik kan niets garanderen qua hoe het loopt met mijn ziekte.
Het was zo zakelijk. Ik ben zo bang, de tijd rolt verder en verdorie ik doe zo mijn best. Ik ben twee dagen op school, draai weer lessen, ik help een net startende mentor, ik draai een band, ik klus vanalles mee, en pffff...ondertussen ben ik ziek en blijf ik ziek en geven ze me mijn uren niet zo makkelijk weer terug.

Ik wil mijn leven niet opgeven. Ik heb een huis en hypotheek te betalen...mijn man is al een jaar werkeloos. Ik heb twee studerende kinderen. Ik wil mijn inkomen behouden, ik wil niet afgestoten worden door een poortwachtersregeling.
Vandaag ook de bedrijfsarts proberen te bellen. Hij weet nog niet dat ik een goede uitslag kreeg...Lijkt me goed om hem dat zelf nog even te vertellen. Hij weet hoe graag ik wil werken en steunt me daarin.

Volgende week heb ik nog een tweede afspraak over dat spoor 2 traject...en er moet een soort 1e jaars evaluatie komen. De personeels consulente wilde daar eerst nog overleg over met bedrijfsarts.

Mijn vragen zijn:

Hoe kan ik voorkomen dat ik in spoor 2 terecht kom?
Wat moet ik doen om te voorkomen dat ik langzaam maar zeker de laan uit wordt gewerkt? dat gevoel kreeg ik namelijk een beetje.
Ze willen mijn vervangster graag houden...maar is dat wel eerlijk t.o.v. mij?
Ik neem aan dat ik niet kan voorkomen dat ik vanaf augustus gekort ga worden. Dan loop ik een jaar in de ziektewet. Hoe lang blijft die korting geldig? Kan dat ook weer ongedaan gemaakt worden?
Mijn personeelsconsulente zei ook dat het financieel gunstiger voor me was om me gedeeltelijk arbeidsongeschikt te laten verklaren. Dan zou ik nog een aantal jaren 100% van mijn inkomen blijven houden. Wat vind jij hiervan?
Kan ik door jullie geïnformeerd worden en tactisch gesteund worden op dit vlak? (ben zo bang dat het me ontglipt en er straks geen weg meer terug is)

Ik weet dat ik ziek ben, maar ik wil zo graag verder met mijn leven.

Graag hoor ik van jullie of van een expert,
Marleen

Dees
Beheerder

Re: reintegratie en werk bij uitgezaaide borstkanker

Bericht door Dees » vr 17 mei 2013, 14:50

Beste Marleen, ik snap heel goed dat je wilt kunnen doen wat je leuk vindt. Er wordt je al zoveel afgenomen.

Onderwijsinstellingen horen, bijna altijd, bij de overheid. Dat betekent dat je werkgever geen premie afdraagt aan het UWV voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, maar dat het eigen risicodrager is. Dat betekent dat je werkgever hoe dan ook verantwoordelijk is voor jou en je werk.

Op welk niveau geef je les en heb je al in de CAO gekeken wat er staat over ziekte en arbeidsongeschiktheid? Hoelang salarissen worden aangevuld?

Roep maar, ik zoek met je mee.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

HugoLemmens

Bericht door HugoLemmens » vr 17 mei 2013, 16:10

Beste Marleen,

Het is nu mei en in augustus wordt de balans opgemaakt. Gezien de schoolvakantie periode zal de balans meer geënt zijn op hoe nu en komende weken tot de vakantie gaat.
Spoor 2 is van toepassing wanneer op dat moment vrijwel duidelijk is dat je niet meer dan het huidige aantal uren / taken kunt werken. Dat wil zeggen dat het onwaarschijnlijk is
dat in de loop der tijd meer kunt gaan doen. En spoor 2 is van toepassing wanneer je voordat aantal uren wat je kunt werken geen passend werk bij je werkgever is. Je werkgever dient hiervoor ook een
inspanning te leveren om dit grondig te bekijken.

In principe heb je na augustus nog 1 jaar op verder te werken aan de opbouw. Want je bent pas bezig. Een lange periode door de schoolvakantie onderbreekt het opbouwpatroon. En na
de vakantie moet je weer er opnieuw inkomen. Tip is, ga zeker niet meer doen dan dan waar je gestopt bent voor de vakantie, maar als het enigszins mogelijk is op het zelfde niveau verder.

Het is normaal dat een 2e spoor ter sprake komt tijdens de eerste jaars evaluatie. Echter het sluit niet aan op jouw situatie, want het is te vroeg. Dit heeft meer te maken met de wet en het voorkomen van een UWV-santie, dan met jou. Als je werkgever toch wil overgaan tot een 2e spoor, dienen ze jou een begeleidingstraject aan te bieden. Mijn advies is dat je dan stellig bent in het vragen dat er ook een eerste deel van het traject inzit wat gericht is op terugkeer naar eigen baan. Een tweede deel is dan gericht op een andere baan/werkgever. Hierdoor is de werkgever veilig en kun jij je voorlopig richten op terugkeer naar je eigen baan. Als dit het verhaal wordt, zorg dan ook ervoor dat jij mag bepalen wie je mag begeleiden. Je hebt niks aan een begeleider die niet bekend is met hetgeen waar jij mee te maken hebt en jou niet bij de terugkeer naar je eigen baan kan helpen.

Wat je mijns inziens helpt om te voorkomen om in het tweede spoor te komen is voorzichtig te werken aan je opbouw. Je meer richten op wat je belastbaarheid versterkt dan het snel willen draaien van uren. Waar het omgaat is niet het aantal uren wat je werkt, maar of er progressie nu of later ontstaat. Een kleine progressie is ook al goed, mits je het maar kunt duidelijk maken. Dit zou iets kunnen zijn wat je in je volgend gesprek kunt aankaarten. (bereid dit goed voor, wees concreet waarom jij denkt dat je er nog potentie inzit) Want daar gaat het net om bij het wel of niet opstarten van een 2e spoor. Blijf je richten dat je eerst meer tijd nodig hebt om op te bouwen en te ervaren tot hoe ver je komt. Wees voor dit ook zakelijk en laat je niet bang maken dat zij bang zijn dat je vervangster opstapt. Neem iemand mee tijdens dat 2e spoor traject gesprek. Bijv. je man, een familie lid waardoor je positie tijdens de gesprekken versterkt. Misschien raar voor jou of voor hun, maar het gaat om iets belangrijks en de werkgever zit er ook vaak met meer dan 1 persoon. (diverse cliënten van mij doen dit ook) Laat ook merken dat informatie inwint bij deskundigen en dat je weet van een deskundigheidsoordeel bij het UWV. Maak verslagen en hou een dossier bij. Dit zijn een aantal voorbeelden hoe je zakelijk kunt zijn, maar wel constructief dient te blijven.

Je personeelsconsulent geeft een en ander aan over gedeeltelijk arbeidsongeschiktheid. Het is niet zo dat je maar zo kunt bepalen hoeveel procent je arbeidsongeschikt bevonden wordt. Dat zou makkelijk zijn. Ik stel vraagtekens of je in combinatie van een WIA (WGA) uitkering tot 100% kunt komen. Een en ander is afhankelijk van je arbeidsongeschiktheidsverzekering. Maar je kunt hier niet op sturen. Dit is iets pas over een jaar.

Het lijkt me handig wanneer ze nog je vervangster kunnen aanhouden. Tenminste wanneer je samen de klas kunt draaien. Zo kun het voor de klas staan en wat je in de klas doet ook geleidelijk opbouwen. Ik zie dat bij andere leerkrachten voornamelijk als een voordeel. Mogelijk dat deze persoon ook betaald wordt vanuit het vervangingsfonds.

Je hebt de eerste stap gezet om hieraan wat meer sturing te geven. Ik weet het, het is iets wat niet nodig zou zijn, want je hebt al zat aan je hoofd. Nu is het zaak je te richten dat dit geregeld wordt waardoor je weer snel kunt richten op je herstel en opbouw.

Marleen1

Bericht door Marleen1 » vr 17 mei 2013, 22:09

Hallo Hugo,
Ontzetttend bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik denk nu dat spoor 2 helemaal niet van toepassing is op mij. Wel denk ik dat ik met rustig opbouwen dus niet om die 30% korting op mijn inkomen kan.
Kan dat ook weer worden teruggedraaid als je weer voor 100% werkt? Je geeft veel goede tips. Zoals iemand meenemen naar het gesprek en een verslag bijhouden.
Ik kan goed samenwerken met mijn vervangster. Dat is inderdaad heel tof. Zij zit bij mijn lessen en ik bij een aantal van haar. We overleggen en steunen elkaar. Dat maakt het weer lesgeven nog leuker. Want normaal sta je altijd alleen voor de klas.
Groet Marleen

Team

Bericht door Team » vr 17 mei 2013, 22:40

Via de mail:
Beste Marleen,

Op verzoek van Dees een paar opmerkingen van mijn kant.

Je onbekendheid met de wetgeving maakt je onzeker omdat je niet weet wat je opties zijn. Jezelf informeren helpt. Vraag ook de personeelsconsulent en bedrijfsarts je dingen uit te leggen.

Weet dat jij en je werkgever ieder voor de helft verantwoordelijk zijn, wat betekent dat als jullie het samen eens zijn dat dus de juiste oplossing is. Richt je op je eigen werk daar is nog meer dan genoeg tijd voor.

Een arbeidsovereenkomst is een zakelijke afspraak. De werknemer levert (goed) werk en de werkgever betaalt daarvoor. Samen bespreek je steeds of de invulling van deze afspraak nog naar wederzijds zin is (functioneringsgesprek). Ook nu je ziek gemeld bent bespreken jullie steeds de invulling van het werk, misschien is er minder veranderd dan je denkt?

Als iets duidelijk wordt dan is het dat je houdt van je werk. Dat belang deel je met je werkgever en kan dus helpen om samen oplossingen te vinden. Jij brengt in wat je aankunt en/of wilt doen en je werkgever heeft als rol om dat te toetsen aan wat er nodig is om de organisatie draaiend te houden. Zo kom je samen tot concrete afspraken. Kijk op korte termijn, want er zullen steeds dingen veranderen en dus zijn er steeds nieuwe afspraken nodig. Stel je daar op in.

Dingen inleveren voelt naar. Door je te richten op het optimaliseren van de uren en taken die je wel hebt verleg je de focus van 'verlies' naar 'opbrengst'. Dat kan helpen. Als je het lastig vindt de regie te voeren op al die verschillende terreinen schakel dan hulp in, dat helpt.

Ragna van Hummel
Re-turn | Werkkracht bij kanker

Gesloten

Terug naar “Mei 2013”