Slapen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Susanne

Slapen

Bericht door Susanne » vr 19 apr 2013, 12:11

Hoi,

Op 14 februari j.l. heb ik een borstsparende operatie gehad aan mijn linkerborst. De tumor was 1,5 cm. Poortwachtersklier en snijvlakken van de tumor bleken schoon. Het was een hormoongevoelige tumor. De mammaprint wees uit dat ik geen chemo hoef. Gisteren ben ik voor het laatst bestraald. In totaal 16 keer. Ondertussen ben ik ook met Tamoxifen begonnen. Ik slaap nu stukken minder goed. Onrustig en rare dromen. Ook heb ik veel hoofdpijn en weer last van opvliegers die ik bijna helemaal kwijt was. Heeft iemand de ervaring dat het slechte slapen ook komt door het gelijktijdig bestralen en Tamoxifen slikken? Is het mogelijk dat de klachten door het slikken hiervan na een paar weken minder worden? Iemand ervaring hiermee?

Susanne

Sask

Re: Slapen

Bericht door Sask » vr 19 apr 2013, 14:20

Hoi Suzanne,

Ik heb in het begin ook heel slecht geslapen van de tamoxifen. Dat is na een aantal weken wel beter geworden, al slaap ik niet zo goed als voorheen. De opvliegers blijven helaas. En ik had de overgang al achter de rug.
Hoop voor je dat het allemaal snel wat minder wordt.

Dees
Beheerder

Re: Slapen

Bericht door Dees » vr 19 apr 2013, 19:23

Hoi Susanne,
Als je eierstokken geen oestrogeen meer produceren omdat je voorbij de overgang bent, gaat die productie een beetje overgenomen worden door je bijnieren en vanuit je buikvet. Het daar aanwezige testosteron wordt door middel van een enzym (een eiwit dat aromatase heet) omgezet in oestrogeen.

Tamoxifen is een stofje dat op de oestrogeenreceptor van eventueel aanwezige kankercellen gaat zitten. Daarmee komt er een stop op die kankercel, zodat ie niet meer kan groeien op de aanwezige oestrogeencellen.

Afbeelding

Bron: Breast Cancer Center Miami

Het gaat niet alleen op eventueel aanwezige kankercellen zitten, maar ook op andere oestrogeenreceptoren en daardoor kúnnen bijwerkingen veroorzaakt worden. Opvliegers en slechter slapen hoort daar absoluut bij.

Het kan ook zeker zijn dat je lichaam nog reageert op de bestralingen. Slechter slapen vind ik daar minder bij passen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2013”