Tamoxifen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Bianca

Tamoxifen

Bericht door Bianca » di 26 nov 2019, 16:16

Graag zou ik willen weten of Tamoxifen wel zin heeft in mijn geval. Vaak lees ik dat vrouwen met een hormoongevoelige tumor 100% prostrogeen en 100% oestrogeen 5 jaar Tamoxifen voorgeschreven krijgen, soms zelfs nog langer, maar dat doet er niet toe. Zelf heb(had) ik namelijk ook een hormoongevoelige vorm (invasief lobulair) 50% ER en 60% PR. T2, G2, N0, V0, R0, L0, KI-67 10%

Dus vandaar mijn vraag. Of het het helemaal niets te maken met de procenten?

Liefs Bianca

Dees
Beheerder

Re: Tamoxifen

Bericht door Dees » di 26 nov 2019, 17:16

Hoi Bianca,
Het is onmogelijk om op persoonlijk niveau te zeggen of je tamoxifen voor niks gaat slikken (die kans is altijd het grootst), of je uitzaaiingen zult krijgen, ondanks het slikken van tamoxifen of dat tamoxifen het verschil maakt tussen wel of niet uitzaaiingen krijgen en doodgaan.

Ik kan niet alles van je pathologische verslag zien, maar ben bijvoorbeeld wel benieuwd naar het relatief lage percentage oestrogeen (ER)- en progesteron(PR)-gevoeligheid. Vaak is een laag percentage progesterongevoeligheid wel een reden om iets steviger te behandelen. Er gaan ook stemmen op dat je bij lobulaire borstkanker beter een aromataseremmer (anastrazol, exemestaan, letrozol) kunt geven dan tamoxifen. Bij jonge vrouwen moeten de eierstokken dan wel ook platgelegd worden.

In deze besloten Facebookgroep zitten andere vrouwen met lobulaire borstkanker. Er zitten ook twee oncologen in de groep. Ki67 van 10% wordt beschouwd als laag, maar er is nogal wat discussie in hoeverre laboratoria in staat zijn om het goed te bepalen.

Is er ook een Mammaprint gedaan? Heb je chemo gehad?

Een second opinion op alleen het weefsel is vaak mogelijk. Wellicht kan een andere patholoog er nog eens naar kijken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Bianca

Bericht door Bianca » di 26 nov 2019, 21:45

Hoi Dees, bedankt dat je de tijd en moeite hebt genomen mijn vraag te beantwoorden. Ik ben wel een beetje in de war, want ik dacht dat een lager percentage ER en PR juist minder erg was.
Ik heb 4 EC kuren en 4 Taxol kuren gekregen. Daarna een mastectomy, geen bestraling. Er is geen mammaprint uitgevoerd. Ik ben zelf nog niet in de overgang maar door de Tamoxifen wel.

En je hebt het ook over een second opinion op het weefsel, maar dat is denk ik allang weg.

Bianca

Bericht door Bianca » do 28 nov 2019, 11:49

Omdat mijn tumor bestaat uit 50% ER en 60%PR wil dit dan zeggen dat er nog iets anders is waarop mijn tumor groeit??

Bianca

Bericht door Bianca » za 30 nov 2019, 15:47

Ik heb een account aangemaakt, scheelt steeds opnieuw inloggen :grin:
~ With pain, comes strength ~

Margreet

Bericht door Margreet » za 30 nov 2019, 19:07

Ha Bianca,
een biopt wordt ergens goed bewaard. En daarvan kunnen later weer coupes opgevraagd worden. Die kunnen dan weer onderzocht worden . Noemen ze een revisie.

In het ene ziekenhuis deden ze nooit de mammaprint en ki 67 (delingssneldheid). In het andere ziekenhuis was dit geen probleem. Door beide bepalingen wist ik zeker dat bij mij chemo niet zinvol was.

Margreet

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 02 dec 2019, 19:30

Nee, laag percentage oestrogeenreceptoren en progesteronreceptoren is ongunstiger. De vraag is of het dan wel een echte hormoongevoelige tumor was. Het weefsel wordt bewaard. Daar kan een second opinion op gedaan worden.

Ben je van België? EC en dan 4 keer Taxol (weet je zeker dat het geen Taxotere was?), dat is geen gebruikelijk schema in Nederland.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “November 2019”