poortwachter achter borstbeen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

wijtske

poortwachter achter borstbeen

Bericht door wijtske » ma 11 nov 2019, 16:59

Hallo,
Ik ben 9/9/19 in de borstbus geweest; 16/9 door de huisarts gebeld (zelf niets gevoeld) en 17/10 geopereerd (tumor borst li. 1,7 cm, graad 3, angio-invasief). Behandelplan: bestraling, chemo en hormoontherapie. Helaas, mijn poortwachter zit achter het borstbeen en is dus niet weggehaald (komt maar bij plm. 10% voor). Dit gebied (van borstbeen tot hals + de borst zelf ) zal ook bestraald worden en misschien met protonen, wat beter schijnt te zijn voor het hart.
Hebben jullie hier ervaring mee? Kennen jullie een lotgenoot? Zou graag ervaringen van anderen hierover horen. Kan weinig vinden op internet over poortwachter achter borstbeen.

Dees
Beheerder

Re: poortwachter achter borstbeen

Bericht door Dees » di 12 nov 2019, 11:18

Hoi Wijtske, wat een onzekerheid. Mijn vraag is vooral of ze een reden hebben om te denken dat je poortwachtersklier achter het borstbeen aangedaan is, of er kanker in zat. Waarom zouden ze het anders gaan bestralen? Lichtte hij op bij een PETscan? Je zou zeggen, start met chemo en kijk dan nog eens of die klier wel oplicht. Laat daar dan van afhangen hoe intensief er bestraald wordt. Misschien toch een second opinion aanvragen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Margreet

Re: poortwachter achter borstbeen

Bericht door Margreet » do 28 nov 2019, 09:22

Tav second opinion voor radiotherapie heb ik een zeer goede ervaring opgedaan in het AVL bij Astrid Scholten. Zij is heel open en eerlijk.
Dat de poortwachter klier opkomt, wil nog niet zeggen dat er een metastase zit. Je hebt nu geen uitzaaiingen naar je lymfeklieren?
Keuze voor fotonen (normale bestraling) en protonentherapie, zou ik kiezen voor protonen. Dit wordt alleen voorgesteld als je grote kans loopt op hart problemen door de fotonen. Je kunt hierover ook het protonencentrum benaderen. Je zult daar sowieso een gesprek mee krijgen met de radiotherapeut daar. Je komt niet zomaar voor protonentherapie in aanmerking.

Gesloten

Terug naar “November 2019”