aanpassen gezonde borst na borstsparende operatie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Kitty

aanpassen gezonde borst na borstsparende operatie

Bericht door Kitty » zo 28 jul 2019, 19:22

Hallo allemaal
Heeft iemand ervaring met het opereren van de anders (gezonde) borst na borstsparende operatie om de twee borsten weer gelijk te krijgen?
Ik zou graag ervaringen horen. Viel de operatie mee of tegen, is het te vergelijken met de operatie waarbij de tumor verwijderd wordt (bij mij werd de borst toen ook kleiner gemaakt namelijk omdat het een heel groot gebied was dat weggehaald werd)
Nog tips voor mij?

Ik merk dat ik er nu zo 2,5 jaar na dato wel aan toe begin te raken, maar vind het ook spannend
Zeker ook omdat men aangaf dat men het weefsel dat men weghaalt ook onderzoekt.
Hoor graag van jullie!

Kitty

Elizabeth

Re: aanpassen gezonde borst na borstsparende operatie

Bericht door Elizabeth » ma 29 jul 2019, 12:21

Dag Kitty,

November ‘14 was mijn diagnose met her2neu en werd de tumor uit linkerborst gehaald. Vond het eerst prima, 2 totaal verschillende borsten...Was ook nog volop bezig met behandeltraject na de operatie. Na aantal jaren was ik het tóch zat. Gehannes met bh’s..Het in de spiegel kijken...en me dan tóch verdrietig voelen.
November ‘17 besproken met chirurg die me eerder opereerde in 2014. Alle operaties hebben immers risico’s. Dus ook correcties. Ik koos er voor. Januari 2018 is de gezonde borst ‘gelijk getrokken’.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat het me zó, zó goed zo doen. Nog steeds heb ik iets ‘triomfantelijks’. Dat ik me dit ‘gegund’ heb. (Dit zegt wat over mijn eigen gemoedstoestand. Het gaat niet om goede of foute keuzes. Het gaat om de betekenis die de handeling voor mij persoonlijk had)

Hartelijke groet,
Elizabeth

Elizabeth

Bericht door Elizabeth » ma 29 jul 2019, 12:23

Ps. De operatie viel mee. Geen last van narcose. Bij mij werd weefsel ook opgestuurd. Vond ik alleen maar goed.

Kitty

Bericht door Kitty » ma 29 jul 2019, 22:35

O wat goed om te horen Elizabeth!!
Ik merk dat ik er ook aan toe ben het gehannes inderdaad en zag een foto van mezelf in bikini en je ziet echt verschil. Nu ben ik blij dat ik nog leef etc. maar het speelt door mijn hoofd.

Hoe lang na de operatie kon je alles weer?
Ik zie er tegen op omdat ik nog best pijn heb in mijn geopereerde en bestraalde borst maar dat zou goed vooral de bestraling kunnen zijn. Dan ga ik vrijwillig nog meer pijn creëren bij wijze van spreken.

Elizabeth

Bericht door Elizabeth » di 30 jul 2019, 10:22

Dag Kitty, na de operatie was het zaak de boel goed hygiënisch te houden. Nadat de blauwe plekken verdwenen waren licht gaan masseren. De wonden natuurlijk met rust gelaten... Weinig napijn hoor! Paracetamol in huis. Voor het geval dat.
Toen de wonden goed geheeld waren elke avond voor het slapen de borst én oksel met roterende bewegingen soepel masseren. De littekens ook. ( Je kunt altijd nog de chirurg om tips vragen)
Wat wel belangrijk is in je beslissing is of het gelijk trekken door je verzekering vergoed wordt. Dat is nl niet overal zo.
Check dit van te voren. Ook dit kun je in het gesprek met de chirurg aankaarten. Misschien zijn er andere oplossingen.

Wat je geopereerde en bestraalde borst betreft: Voorjaar ‘15 antwoord van Dees hierover, was info over ‘Fascie’ techniek van rekken/ strekken en los masseren.
Ben toen naar fysio gegaan die van deze techniek wist. 12 x geweest. Daarna zelf verder.
Ik doe dit nog steeds..., 3 x per dag. En als ik naar bed ga, nog steeds borst en oksel weefsel los masseren. Heb nu twee soepele borsten. Chirurg zei afg. x nog bd controle dat het ‘prachtig’ was om dit te zien. Maar eerlijk is eerlijk: De bestraalde borst voelt nog steeds ‘ribbelig’ aan. Dat zal blijven. En soms, met bepaalde bh’s voel ik mijn oksel toch wat ‘tintelen’. Welke keuze je ook doet: Het ga je goed!

Elizabeth

Bericht door Elizabeth » di 30 jul 2019, 11:39

Ps. Ik heb mijn gezonde borst dus laten verkleinen..

Kitty

Bericht door Kitty » di 30 jul 2019, 14:19

Dag Elizabeth
Ja bij mij zou het ook een verkleining zijn van de gezonde borst.
Ik ga het gewoon doen. je verhaal geeft me steun!
Dank je wel
En ja, we gaan door en we leven
Ik denk altijd maar, we zijn niet zomaar dood
Vertrouwen kost tijd.
Maar gelukkig ben ik er niet elke dag mee bezig, verre van gelukkig
Liefs Kitty

Gesloten

Terug naar “Juli 2019”