Capecitabine

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Hesaja
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 13:07

Capecitabine

Bericht door Hesaja » ma 15 jul 2019, 13:05

Dames, momenteel slik ik capecitabine, icm 1 x p 3 weken chemo via infuus. Vooral de capecitabine sloopt me; in de 1e week stort ik helemaal in en daarna heb ik tot de stopweek nodig om weer bij te komen. Nu heb ik onlangs in kritieke toestand in het ziekenhuis gelegen vanwege verslechterde nierfunctie en daarna hele slechte leverwaarden, en is de chemo acuut ingezet omdat er vanwege die lever anders niets meer mogelijk was. Ik was behoorlijk ondervoed en verzwakt en ben nog aan het aansterken. Kan het daardoor komen dat ik zo'n last heb van die extrême vermoeidheid ? Iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt voor het meedenken.

LindaVB

Re: Capecitabine

Bericht door LindaVB » do 18 jul 2019, 10:19

Hoi Hesaja,

Ik zie dat je nog geen antwoord hebt gekregen. Ik heb capecitabine als adjuvante behandeling gehad en dat was na verloop van tijd ook best pittig qua vermoeidheid, terwijl er verder niets speciaals speelde. In jouw geval, met een al verslechterde conditie, is het zeker heel goed mogelijk dat je van beide zaken heel moe wordt. Ik zou dit vooral met je behandelend oncoloog bespreken. Die kan samen met jou de afweging maken qua dosis etc.

Veel sterkte en hartelijke groet,

Linda

Hesaja
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 13:07

Re: Capecitabine

Bericht door Hesaja » do 18 jul 2019, 14:20

Hallo Linda, dank je wel voor je reactie. Morgen gaat mijn stopweek in en donderdag zie ik mijn oncologe weer. Ik ga het zeker aankaarten

Gebruikersavatar
Dees
Beheerder
Berichten: 4725
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 08:27

Re: Capecitabine

Bericht door Dees » ma 22 jul 2019, 22:09

Hoi Hesaja, getsie wat vervelend. Welke chemo krijg je per infuus? Ik zou het zeker bespreken. Dat is geen leven zo.

Waar ik verder nog aan moet denken is aan iets dat 'PDP-deficiëntie' heet. Dat betekent dat je van een bepaald enzym, PDP, maar heel weinig hebt. Dat enzym is echter belangrijk om 5FU (capecitabine) om te zetten. Dat kan enorm heftige reacties geven. Misschien toch even op laten controleren? Zie ook dit artikel.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hesaja
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 13:07

Re: Capecitabine

Bericht door Hesaja » do 25 jul 2019, 07:37

Hallo Dees,
De chemo via infuus is CARBOPLATIN (AUC5). Vandaag heb ik weer een afspraak met de oncoloog en ik zal die PDP
-deficiëntie zeker voorleggen, dank je wel voor deze info. De reactie zal ik hier zsm terugmelden.

Gebruikersavatar
Dees
Beheerder
Berichten: 4725
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 08:27

Re: Capecitabine

Bericht door Dees » za 27 jul 2019, 15:48

Ook van carboplatinum kun je enorme last hebben en het kan ook zijn dat je dat pas later, dus in de week van de capecitabine merkt. Soms helpt het als ze de chemo langzamer in laten lopen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2019”