Synapause wel of niet gebruiken?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

hannna

Synapause wel of niet gebruiken?

Bericht door hannna » wo 15 mei 2019, 19:32

Door mijn huisarts en tevens door de gynaecoloog werd mij i.v.m. vaginale klachten het medicijn/creme Synapause aangeraden.
Ondertussen hoor ik verschillende meningen over het gebruik van Synapause na borstkanker. De ene arts vindt het geen probleem maar mijn oncoloog denkt dat het beter niet langdurig gebruikt mag worden.
Mijn tumor was niet hormoongevoelig maar ik twijfel erg of ik deze creme wel nog langer kan gebruiken. Heeft iemand ervaring met een hormoonhoudende vaginale creme na borstkanker?Welk advies heb je hierover gekregen?
Ik vind de adviezen tot nu toe een beetje verwarrend en onduidelijk.

Dees
Beheerder

Re: Synapause wel of niet gebruiken?

Bericht door Dees » ma 20 mei 2019, 10:42

Hallo Hannna,
Er is nooit onderzoek gedaan en er zal nooit onderzoek gedaan worden naar de vraag of Synapause na borstkanker eigenlijk wel veilig is. Niemand durft daar zijn vingers aan te branden. In het algemeen geldt dat er na borstkanker afgeraden wordt om middelen te gebruiken met oestrogenen of progesteron. Nu ligt het er natuurlijk aan hoe ernstig je klachten zijn, of er wellicht andere niet-hormonale oplossingen zijn en hoeveel jaar na diagnose je bent. Dit is echt een onderwerp voor gedeelde besluitvorming. Er is een theoretisch risico. Weegt dat op tegen de voordelen? Dat blijft een persoonlijke afweging.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”