PR en ER positief?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Tamo

PR en ER positief?

Bericht door Tamo » ma 13 mei 2019, 21:06

Hoi, ik ben nieuw hier. Ik ben een half jaar geleden gediagnosticeerd met borstkanker, en heb - op mijn eigen verzoek - een dubbele borstamputatie ondergaan, deels preventief (omdat ik lobulaire BK bleek te hebben), deels omdat ik vanwege een spierziekte en zware borsten anders te ongelijke belasting op mijn schouders zou krijgen. Dat bleek een goede keuze, omdat ook in mijn andere borst al (andere soort) borstkanker aan het beginnen was (klein DCIS gebied).

Mijn tumor bleek zowel ER als PR positief. Toch richt de hormoonbehandeling zich uitsluitend op de ER component, namelijk het remmen van de oestrogeenproductie met aromataseremmers. Voor zover ik literatuur goed begrijp, gaat dat eigenlijk altijd zo bij hormoongevoelige BK. Over het progesteronaspect, dat wel wordt getest, hoor je geen enkele arts. Niet bij mij, en voor zover ik zie en lees ook niet bij anderen. Kan iemand me uitleggen hoe dat zit? Dat is het nut van het testen van de progesterongevoeligheid, als de behandeling zich daar verder helemaal niet op richt? En als alleen de oestrogeenproductie wordt geremd, zoals nu het geval is, groeit mijn tumor dan gewoon door opgeleid van de progesteron in mijn lijf?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoord.

Monalisa

Re: PR en ER positief?

Bericht door Monalisa » wo 15 mei 2019, 19:05

Hoi Tamo, ik ben helemaal geen deskundige en kan alleen spreken vanuit mijn eigen ervaring. Maar misschien stelt het volgende je gerust. Ik had een tumor die 100% oestrogeen en 100% progesteron positief was. Ik werd voor de operatie door het AvL behandeld met alleen Tamoxifen en dit had een groot effect op de tumor. Deze was na 9 maanden voor mij zelfs niet meer voelbaar. Dus blijkbaar was alleen oestrogeen blokkeren voldoende. Maar Dees kan er vast veel meer over vertellen.

Dees
Beheerder

Re: PR en ER positief?

Bericht door Dees » ma 20 mei 2019, 10:40

Beste Tamo, hoewel de behandeling zich niet specifiek richt op progesteron, heeft hormoonbehandeling ook effect op progesteron. Aan het progesterongehalte kun je ook iets zien. Het blijkt dat borstkankers die oestrogeen sterk positief zijn, maar een laag percentage progesterongevoeligheid hebben, vaker 'agressiever' zijn. Ik snap je gedachte wel. Alles kan, maar van antihormoontherapie wéten we dat vrouwen veel minder vaak uitzaaiingen krijgen, als ze ze slikken, ook als die tumor progesterongevoelig zijn.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”