Mri en mammo als nacontrole

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ani

Mri en mammo als nacontrole

Bericht door Ani » zo 20 jan 2019, 10:34

Ik heb mijn nacontroles in Belgie, ben 2,5 jaar na diagnose. Borstbesparende operatie, bestralingen, geen chemo. Nu krijg ik elke 6 maanden een mammo en echo en elke 6 maanden een mri van de borsten.
Is dit niet een beetje teveel van het goede? Dit is zo voor 5 jaar en daarna jaarlijks een mammo en echo.
Waarom die 5 jaar 'slechts'? Ik lees overal dat je de eerste jaren meer kans hebt dat bk terugkomt. Is dat wetenschappelijk bewezen? Volgens mij blijft dat risico toch altijd even groot, na 1 jaar, 5 of 10 jaar of langer. Wat is dan het nut van al die extra onderzoeken gedurende vijf jaar? En waarom exact vijf?

Dees
Beheerder

Re: Mri en mammo als nacontrole

Bericht door Dees » zo 20 jan 2019, 16:49

Beste Ani, wat je na borstkanker het meest bedreigt is niet het krijgen van opnieuw borstkanker in je borst of oksel maar het krijgen van uitzaaiingen op afstand. Daar wordt niet actief naar gezocht. Hier heb ik dat uitgelegd.

Er bestaat wel een risico dat je opnieuw borstkanker krijgt. Het kan zijn dat de oude tumor terugkomt. Het kan zijn dat je een nieuwe tumor krijgt. De risico's hierop zijn niet zo groot. Vaak als opnieuw kanker in de borst zit, vinden vrouwen dat zelf en dus niet met mammo en MRI. Er is ook geen bewijs dat áls er is en het wordt met mammo of echo gevonden dat je overlevingskansen dan beter zijn. Over borstkankerscreening bestaat een wereldwijde controverse. Er wordt al lang gediscussieerd of het levens redt en of het niet ten onrechte teveel mensen diagnosticeert. Hier heb ik er meer over geschreven.

Als je zelf een BRCA-mutatie hebt of borstkanker komt veel voor in je familie, dan zou ik zeker wel voor screening gaan. Anders kun je best overwegen om het te laten of om het minder vaak te doen. Als je zelf iets voelt dat afwijkend is, trek dan wél aan de bel, dat blijft belangrijk.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2019”