Borstvoeding geven na borstsparende ok tijdens de zwangersch

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Elle

Borstvoeding geven na borstsparende ok tijdens de zwangersch

Bericht door Elle » wo 12 dec 2018, 19:21

Is hier iemand, of kent iemand iemand, die borstvoeding heeft gegeven met de 'goede' borst na een borstsparende operatie tijdens de zwangerschap (bij 31 weken)? Borstvoeding geven met de geopereerde borst zal voor mij geen optie zijn (door locatie tumor), maar ik wil het wel proberen met de andere kant. Heb onze oudste 2 kinderen in totaal 5 jaar gegeven en had altijd genoeg melk, dus op zich zou het met 1 kant moeten kunnen, maar ik ben zo bang voor de stuwing in de geopereerde borst. Alvast dank voor het meedenken

Dees
Beheerder

Re: Borstvoeding geven na borstsparende ok tijdens de zwange

Bericht door Dees » wo 12 dec 2018, 21:32

Hoi Elle, dat moet zeker kunnen. Hier vind je meer informatie.

Ik heb zelf altijd veel gehad aan dit borstvoedingsforum.

Succes !! Laat je weten als we iets kunnen doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Elle

Bericht door Elle » do 13 dec 2018, 16:10

Ha Dees, dank voor je reactie. Dat het moet kunnen weet ik, maar zou graag horen hoe iemand een 'net' geopereerde borst 'kalm' houdt (heeft gehouden). De ervaringsverhalen op internet zijn van vrouwen die al langer geleden geopereerd zijn.

ilonne

Bericht door ilonne » do 13 dec 2018, 17:17

misschien eens contact opnemen met lactatiedeskundigen? (op fb kan je zoeken op lactatiekundige, er zijn er genoeg) Succes!

niekje

Bericht door niekje » do 20 dec 2018, 22:18

Hoe is je borst er nu aan toe? Is hij rustig? Lastig hè, dat je niet weet hoe hij gaat reageren...

Mijn geopereerde (en bestraalde) borst deed helemaal niks (maar tussen operatie en zwangerschap zaten ook 6 jaren, dus ook niet gelijk aan jouw situatie, sorry). Niet stuwen, geen melkproductie. Dochter heeft uiteindelijk twee jaar en negen maanden borstvoeding gehad, met één borst. Kan dus prima!

Het enige dat je kunt doen is afwachten hoe hij reageert. Ik kan me voorstellen dat je met koelen en compressie wellicht stuwing kunt voorkomen? Kun je wel kolven aan de geopereerde kant? Als het echt te erg wordt?

Gesloten

Terug naar “December 2018”