Tubulair carcinoom, nieuw hier

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Dees
Beheerder

Re: Tubulair carcinoom, nieuw hier

Bericht door Dees » do 30 mar 2017, 18:39

Hannie1960 schreef:Aanvulling:
Dees bedankt voor de heldere vragen die ik kan stellen. Ik heb ze allemaal opgeschreven.
Wat betekent trouwens Oestrogeen +
Progesteron+
Dat betekent dat er op het tumorweefsel oestrogeenreceptoren en progesteronreceptoren zaten. Die receptoren reageren op oestrogeen en progesteron, waarbij er een prikkel naar de binnenkant van de kankercel kan gaan, waardoor deze gaat delen.

Nu is het fijne dat die oestrogeenreceptoren (die zouden kunnen zitten op kankercellen die misschien nog in je lichaam zitten) te blokkeren zijn door antihormonale therapie. Tamoxifen gaat op zo'n oestrogeenreceptor zitten, waardoor er geen prikkel meer in de cel gaat. Met aromataseremmers kun je ervoor zorgen dat er minder oestrogeen in het lichaam is. De progesteronreceptor wordt niet specifiek geblokkeerd bij antihormonale therapie.

Of het zinnig is om die antihormonale therapie te slikken, hangt af van de risico-inschatting die gemaakt wordt. Hoe zo'n risico-inschatting gemaakt wordt met behulp van Adjuvant Online, kun je hier lezen. Momenteel is Adjuvant Online buiten werking, maar Predict Plus werkt grotendeels op dezelfde manier.
Hannie1960 schreef:Is dat gunstig of juist niet?
In principe is dat gunstig ja.
Hannie1960 schreef:De uitslag was: Invasief carcinoom NST
Invasief betekent dat het kanker was. NST betekent No Special Type
Hannie1960 schreef:PT1aNO (i) (sn) HER2 -
Dat is de TNM-classificatie. Primaire tumor 1 betekent groter dan 0,1 cm maar kleiner dan 0,5 cm in de grootste doorsnede. N0 betekent dat de okselklieren schoon waren. Waar die (i) op slaat, weet ik niet precies. sn staat voor sentinel node oftewel de Poortwachtersklier. Her2 - betekent dat er geen Her2Neu-receptoren op de tumor zaten.

Hier kun je de TNM-classificatie vinden.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 30 mar 2017, 18:42

Let schreef:Van mijn chirurg begrijp ik dat dit in de richtlijnen ter discussie staat, mogelijk gezien de bij mij gevonden grootte (0,9mm). Ik krijg het advies het niet te doen, maar mijn chirurg zal nog overleggen in andere centra. Als ik het wel wil, doet hij het alsnog. Dat besluit kan ik niet nemen, zij zijn de deskundigen.
Ik zou me er even in moeten verdiepen. Ik zit in de richtlijnencommissie en we hebben het hier wel over gehad, maar ik moet even terugzoeken.
In mei zal ik een borstbesparende operatie krijgen. Bestraling en hormoontherapie gaat in principe niet plaatsvinden, ivm een betrekkelijk onschuldige kwaadaardigheid opwegende tegen de risico's.
Beste Dees, om welke reden dacht jij aan geen nabehandeling in mijn geval?
Hartelijke groet, Let
Om dezelfde reden, dat het een kleine tumor is met in principe vooral gunstige kenmerken.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 30 mar 2017, 18:43

Succes dames !!
Groeten, Dees

Let

Bericht door Let » do 30 mar 2017, 19:10

Dank je wel Dees!
Fijne site hebben jullie.
Groet, Let

Let

Bericht door Let » do 30 mar 2017, 20:57

Hannie, ik heb jou privéberichtje gestuurd.
Groet, Let

Hannie1960

Bericht door Hannie1960 » vr 31 mar 2017, 13:20

Vanmorgen de beslissing genomen om geen bestraling te nemen. Dank voor het meedenken en advies.
LEt ik zie nergens een pb

Gesloten

Terug naar “Maart 2017”