deuk in borst na borstbesparende operatie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

ernie0263

deuk in borst na borstbesparende operatie

Bericht door ernie0263 » vr 05 jul 2019, 18:52

Hallo!
Ik ben Erna, 57 jaar.
In september 2017 diagnose borstkanker gekregen. Ductaal graad 1 16 mm. In oktober is de tumor verwijderd en in de maand november heb ik 16 bestralingen gekregen.Geen chemo.
Lang last gehad van vermoeidheid en dik littekenweefsel. Nu eindelijk is de ergste littekenweefsel verdwenen maar ik ontdek ook een deuk in mijn borst. Precies zoals ik in 2017 heb ontdekt dat er iets mis was. Mijn verstand zegt mij dat het heel logisch is dat er een deuk zit. Er is immers een tumor en omliggend borstweefsel weggehaald. Toch maak ik mij zorgen. Is de tumor terug? Of heeft zich een nieuwe tumor ontwikkeld? Iemand iets soortgelijks meegemaakt? Bedankt voor de reaktie. Groet, Erna

alieba

Re: deuk in borst na borstbesparende operatie

Bericht door alieba » vr 05 jul 2019, 20:04

Dag Erna.
Zo’n deuk heb ik ook. Tumor even groot als die van jou. Na operatie bestraald (21x). Eerst zag het er prima uit, vlak na de operatie; de chirurge had er haar best op gedaan, maar na de bestraling zag het er heel anders uit: dikke deuk! Er zit verdicht weefsel, bindweefsel en het ‘gat’ van de verdwenen 4x4x4 cm borstweefsel is ‘dichtgetrokken’; mijn chirurge had het opgevuld met weefsel onder uit dezelfde borst, zei ze, maar alsnog trok het naar binnen. Nu, ruim 3 jaar later is het niks beter geworden. Ik zit er niet mee, maar mijn chirurge zou het graag weer mooi maken. Mijn litteken in de borst is wel super: half rond de tepel heeft ze alles kunnen doen, zie je niks van. Die van de schildwachtklier is minder mooi.
Ander gevolg is dat ik nu ongelijk ben: links staat mijn borst omhoog, rechts naar beneden (de ongeopereerde), maar daar zit ik ook niet mee. Ik kan het goed verdoezelen met bh’s en kleding.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 05 jul 2019, 22:06

Hoi Ernie en Alieba,
Het is de bestraling die die deuk veroorzaakt. Het geeft bindweefsel van binnen. Ik zou niet direct aan een nieuwe tumor of recidief denken.

Aan zo'n leuk is wel wat te doen. Dat kan met lipofilling. Dat is liposuctie waarbij ze het vet inspuiten in de deuk. Met een deuk kom je in aanmerking voor vergoeding:

Zie hier voor meer informatie
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

ernie0263

Bericht door ernie0263 » za 06 jul 2019, 05:19

Bedankt voor de reakties! Na de operatie en bestralingen had ik juist een lelijk stuk verdikt weefsel. Gisteren merkte ik ineens dat dat littekenweefsel vrijwel weg is en dat er een deuk zit......

ernie0263

Bericht door ernie0263 » di 09 jul 2019, 14:05

Ik heb in jullie alle vertrouwen. Helaas niet al te veel meer in mijn eigen lijf....... Voor de zekerheid gisteren toch maar even langs de huisarts die me doorstuurde voor een mammo. Die kreeg ik vanmorgen en inderdaad: het littekenweefsel is aan t intrekken. Ze zei nog heel lief: u heeft maar een bescheiden kuiltje hoor mevrouw..... Wel opgelucht maar ook wel een beetje boos. Want er is echt niemand die je wijst op de dingen die je op lange termijn nog op je pad tegen kan komen na besparende operatie en bestraling. Daarom ook nog altijd heel blij met dit forum! Bedankt weer!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 09 jul 2019, 21:52

Hoi Erna, dat was ooit de reden dit forum op te richten. We wisten zoveel dat we het zonde vonden om voor onszelf te houden. Fijn dat je er iets aan hebt. Het is waar dat niemand het je vertelt, maar als iemand het je wel vertelt had, dan was dat vast op een moment geweest dat het het ene oor in en het andere oor uit ging, omdat je er op dat moment niks mee had. Ingewikkeld is dat.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2019”