Triple negatief

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Elizabeth

Triple negatief

Bericht door Elizabeth » za 21 okt 2017, 11:44

Dag Dees,
Ik heb een vraag voor een vriendin (36 jaar en 2 jonge kinderen) van mijn dochter.
Bij haar is afgelopen week triple negatieve borstkanker van 1,5 cm geconstateerd. ( echo en mammografie) Zij ontdekte het zelf. (Ze vond het fijn als ik met haar meedacht, vandaar dat ik me maar even weer meld..)

*Meerdere onderzoeken ( extra punctie klier oksel, MRI, CT scan = zijn er meer tumoren id borst of zijn er uitzaaiingen) volgen komende week. Donderdag zal zij haar behandelplan te horen krijgen. Aan moeders kant ( 2 nichten rond 50jaar) is borstkanker bekend hoorde ik van haar.

*Ik heb haar geadviseerd dit as maandag duidelijk te melden (al kreeg zij te horen dat zij -vanwege haar leeftijd- waarschijnlijk al een erfelijkheidsonderzoek zal krijgen)
(Ik heb het risico'profiel' wat je vaak laat zien op deze site voor haar uitgedraaid)
* Het ziekenhuis wil - als er geen zichtbare uitzaaiingen zijn -beginnen met een chemotraject. In de mail van de mvk stond dat het om 6 x chemo (?) zal gaan. Daarna of borstbesparend opereren met bestralingstraject of amputatie. Het hangt ook af hoeveel er verwijderd zal moeten worden.
Omdat ik haar goed ken wil ik gewoon even van je horen of het klopt wat ik denk:

1. Kan zij (ivm moeders kant) om een spoedprocedure erfelijkheidsonderzoek vragen. Zo ja, dan bel ik haar even zondagavond. Gendragers hebben toch een net andere chemo traject dan niet gendragers? ( wel / niet carboplatin aanvulling?) Wat is het huidige protocol (2017) inzake 'triple negatief'?
2. Heeft een coldcap bij haar zin? ( de eerste kuren zijn toch AC kuren en daarna een traject met Taxanen)
Alvast dank voor je meedenken!

Dees
Beheerder

Re: Triple negatief

Bericht door Dees » za 21 okt 2017, 13:11

Hoi Elizabeth, jeetje wat ben je goed geinformeerd. Ik zou absoluut met spoed laten testen. Het beinvloedt inderdaad de soort chemo. Als ze stadium III heeft, kan ze ook met de SUBITO-trial meedoen. Vandaag verscheen dit artikel over die trial en waarom dat lijkt te werken bij vrouwen met een BRCA-mutatie.

(even korte reactie)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Oktober 2017”