behandeling in duitsland?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

mariadj

behandeling in duitsland?

Bericht door mariadj » ma 21 jan 2013, 17:17

Weet iemand ook of in Duitsland meer en/of betere behandelingen tegen borstkanker mogelijk zijn?

Dees
Beheerder

Re: behandeling in duitsland?

Bericht door Dees » ma 21 jan 2013, 17:58

Hoi Maria,
De oncologische wereld is een kleine wereld. Alle oncologen gaan naar dezelfde grote congressen (ASCO, ESMO, ECCO, SABCC) en lezen dezelfde literatuur. Per land kunnen er wel accentverschillen zijn, maar de vraag is of dat altijd beter is. Dat geldt zeker zo voor de behandeling van niet-uitgezaaide borstkanker. Ik vind dat je binnen Nederland wel het beste af bent bij de centra met de meeste ervaring met borstkanker. Dat betekent dat ze véél patiënten moeten zien. Via de Borstkankermonitor kun je zien hoeveel borstoperaties (DCIS en invasieve borstkanker) er per centrum gedaan worden. Een kleiner percentage zal in aanmerking komen voor chemotherapie en nog een kleine percentage zal uitzaaiingen krijgen en behandeld worden.

Voor de behandeling van uitgezaaide borstkanker kunnen er in andere landen wel geneesmiddelen op de markt zijn die in Nederland nog niet op de markt zijn. Er kunnen ook experimentele studies lopen die in Nederland niet lopen. Ook daarbij is de vraag of dat een nieuw geneesmiddel of een experimentele studie altijd beter is.

Kun je misschien iets over je situatie vertellen, zodat we met je mee kunnen denken?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Barbara1554

Bericht door Barbara1554 » do 24 jan 2013, 11:38

Ik wil even reageren op je vraag over borstkankerbehandeling in Duitsland.

Ik woon in Duitsland en heb tot nu toe goede ervaringen met een speciaal borstkankercentrum in het ziekenhuis Ludmillenstift in Meppen.
Ik voelde me in Nederland niet serieus genomen en hier wel.
Ik denk niet dat de behandelingen of medicijnen zo anders zullen zijn dan in Nederland.
Het is alleen dat ik hier alle aandacht krijg en niets is te duur.

Ariane

Bericht door Ariane » do 24 jan 2013, 13:09

Om het overzichtelijker te houden heb ik het topic gesplitst.
Het andere vind je hier.

http://www.borstkankervragen.nl/viewtop ... =90&t=1008

Gesloten

Terug naar “Januari 2013”