Hoe vertellen we het de kinderen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Verona

Hoe vertellen we het de kinderen?

Bericht door Verona » vr 11 jan 2013, 09:52

Jaar of 5 geleden werd er bij mijn borstkanker geconstateerd. Kort daarop raakte ik zwanger. Te lang verhaal om helemaal over uit te wijden. In elk geval ben ik geopereerd. Second opinion aangevraagd bij AVL, maar chemo was niet nodig omdat het klein was. Ik heb sindsdien hormoontherapie gebruikt. Sinds de zomer loop ik al te soebatten met allerlei klachten. Nu is er iets in mijn longen en iets in mijn lever gezien. We zijn bij de oncoloog geweest en die zegt dat het voor 99% zeker is dat dat uitzaaiingen van borstkanker zijn. Wat een schok....

Onze kindjes zijn 5 en 3. Hebben jullie tips wat we ze kunnen vertellen? Hoe we ermee om moeten gaan?

Dees
Beheerder

Re: Hoe vertellen we het de kinderen?

Bericht door Dees » vr 11 jan 2013, 10:03

Hoi Verona, wat een nare toestand waar je in zit. Wat een onzekerheid. En dan moet je het ook nog aan je kinderen vertellen.

Mijn persoonlijke insteek is steeds geweest dat ik vond dat mijn dochter recht had op de waarheid, zelfs als dat slecht nieuws zou betekenen. Mijn dochtertje was 2,5 toen ik ziek werd. Toen ging het allemaal nagenoeg langs haar heen. Later heb ik elke gelegenheid aangegrepen om over de dood en het leven te praten. Zodoende hebben we eindeloos muisjes en vogeltjes in onze tuin begraven (onze kat is nog productief). Eerst was dat heel verdrietig, maar we gaan er ook een beetje luchtig mee om. Ik kan me voorstellen dat dat in jouw situatie veel moeilijker is.

Ik ken de Stichting Mama is Ziek. MamaIsZiek helpt volwassenen met kanker om hierover met jonge kids (3-5 jaar) te praten en hen verder te begeleiden.

Ik ken ook de stichting Verdriet door je hoofd, die als doel heeft het informeren en ondersteunen van kinderen (4-18 jaar) die geconfronteerd worden met kanker van hun ouders of andere naasten. Ook willen ze ouders, hulpverleners, leerkrachten en andere betrokkenen informeren over wat er in deze kinderen omgaat zodat kinderen én ouders beter met de situatie om kunnen gaan. Ze hebben een site gemaakt die Kankerspoken heet.

Er bestaat ook een boekje dat Chemo-Kasper heet en ik zag net dat daar ook een online versie van gemaakt is. Kijk Hier.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Team

Bericht door Team » vr 11 jan 2013, 11:56

Via Twitter AgoraPalliatief:
Verder zou 'De wereld van verschil' een hulpmiddel kunnen zijn. Zie: http://www.mccflevoland.nl/de-wereld-van-verschil

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 11 jan 2013, 11:59

Er is ook eens een serie geweest van Klokhuis over kanker. Misschien zijn jullie kinderen nog te jong hoor, maar dan heb ik het alvast een keer gezegd.

Op deze site vind je links en informatie.

Deze uitzending gaat over een vrouw met uitgezaaide borstkanker.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Kittekat

Bericht door Kittekat » vr 11 jan 2013, 12:27

Hallo Verona, wat een nare toestand en wat zal er veel op je afkomen en door je hoofd spoken.
Dit is niet specifiek voor borstkanker, maar het kinder wilhelmina ziekenhuis doet veel aan traumaverwerking bij kinderen en ze hebben een goede tips en folders over hoe een gesprek te voeren en wat soms de reacties van de kinderen kunnen zijn. Ze hebben ook info materiaal voor juffen.

Heel, heel veel sterkte en wijsheid, Kittekat

Team

Bericht door Team » vr 11 jan 2013, 12:29

Via Twitter van AgoraPalliatief:
Er is ook een brochure van het @kwf_nl waarin iets staat over het vertellen aan kinderen: http://repository.kwfkankerbestrijding. ... tgezin.pdf

Team

Bericht door Team » vr 11 jan 2013, 12:34

Nog één via Twitter van AgoraPalliatief:
Nog even verder gezocht via http://www.kennisnetwerkpalliatievezorg.nl en dan kom ik ook bij deze leidraad van IKNL Begeleiding van kinderen als een ouder kanker heeft - IKNL

Ariane

Bericht door Ariane » vr 11 jan 2013, 13:01

Verona, allereerst heel veel sterkte! Wanneer hoor je meer?

In dit topic vind je boeken die je kunt voorlezen aan je kinderen.

http://www.borstkankervragen.nl/viewforum.php?f=58

Nathalie

Bericht door Nathalie » do 24 jan 2013, 10:27

Ik ben 43 en ik ben in 2005 geopereerd en bestraald voor borstkanker. Door allerlei foute diagnoses (te lang om te vertellen) ben ik vlak daarna zwanger geworden en heb ik dan ook geen chemo gehad terwijl dat wel had moeten zijn. Na de zwangerschap van 2 kindjes ben ik met hormoontherapie begonnen en heb ik, door iedereen toegeschreven aan de medicatie, veel lichamelijke klachten gehad met natuurlijk vooral veel opvliegers en vermoeidheid, gevoeligheid onder mijn oksels en gevoelige ribben. Afgelopen juli, vlak na een controle MRI ben ik bij de artsen aan gaan kloppen omdat mijn keel wat verstopt voelde en het me niet lekker zat. Het was anders dan anders. Na veel onderzoeken kwam het er toch uit. Plek op de longen en plek op de lever en misschien in mijn heup. Logisch gedacht, uitzaaiingen en borstkanker is dus terug. Ik zou bijna kunnen zeggen, was het maar waar want mijn uitslag was zeker zo slecht...longkanker met uitzaaiingen! Ook knap om gewoon 2x kanker te krijgen :cry:

Fijn dat iedereen hier reageert. Ik ben al een beetje op onderzoek uit gegaan en heb jullie tips meegenomen.

Ik vond op het internet ook nog een handleiding voor hulpverleners, waar veel documentatie mogelijkheden in staan.
Ik heb nu in de bibliotheek een paar peuter/kleuter boekjes gehaald. Mijn oudste is 6,5 en mijn jongste is ruim 3,5 jaar oud.
Ik heb de volgende boekjes gehaald:
Kikker en het vogeltje: Kikker en zijn vriendje vinden een dood vogeltje, een kleuterboek over de dood;
Derk Das blijft altijd bij ons: Derk Das wordt ernstig ziek en gaat dood, alle dieren in het bos leven met hem mee.
Ik ga Chemo Kasper en Radio Robbie nog aanvragen bij de bibliotheek.

Hopelijk kan ik ze zo onbewust vast op het pad zetten dat we moeten begaan.

Mijn oudste pikt heel veel op en heeft het heel erg veel over de dood. Wij hebben het daar nog niet over gehad waar de kinderen bij zijn, zullen dat ook niet gaan doen totdat het echt zo ver is, maar toch is zij er veel mee bezig. Wel opvallend toch. Zij maakt ook veel opmerkingen naar anderen toe dat ze de sterren kan lezen en dat het goed gaat met mijn zus. Die is op 20 jarige leeftijd overleden aan baarmoederhalskanker maar ze zegt dat ze tegen haar praat. Ik ga in ieder geval zo open als mogelijk zijn tegen mijn dochters, als ze vragen hebben dan zoek ik een gepast maar eerlijk antwoord en school helpt me om hen in de gaten te houden zodat we eventueel in kunnen spelen op veranderingen in gedrag.

De tijd zal het leren en wij gaanderweg ook ben ik bang. Wordt vervolgd?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 24 jan 2013, 11:39

Jeetje Nathalie, wat ontzettend heftig...

Dank voor de aanvullingen.

Ik ben geen ervaringsdeskundige en kan alleen maar zeggen wat ik, op basis van mijn gevoel nu, zou doen. Ik zou op kinderniveau zoveel mogelijk openheid van zaken geven. Je schrijft ook al dat zeker je oudste dochter vanalles meekrijgt. Je kunt het onvermijdelijke niet voorkomen, dus dan maar voorbereiden op wat komen gaat.

Ik wens jou en je kinderen veel tijd en veel kwalitijd !!

P.s. In het Magazine B van de Borstkankervereniging stond een interview met Jeroen die met 3 jonge kindjes achterbleef. Het is misschien te confronterend om te lezen, maar ik wilde je het artikel niet onthouden. Dat vind je hier.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Januari 2013”