Vergoeding herstel/reintegratieprogramma door werkgever?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Muis

Vergoeding herstel/reintegratieprogramma door werkgever?

Bericht door Muis » do 31 jan 2013, 19:51

Het was wat lastig een titel voor deze vraag te verzinnen, ik hoop dat ' ie duidelijk is?!

Mijn vraag is de volgende; is het zo dat ik mijn werkgever altijd kan vragen de kosten van deelname aan bv Herstel en Balans of een ander programma dat zowel mij als mijn reintegratie in mn werk ten goede komt (deels) te vergoeden? Vragen staat vrij natuurlijk, maar ik bedoel meer, is zoiets wettelijk vastgelegd, of is het afhankelijk van de goodwil van mijn werkgever of hij al dan niet zoiets vergoedt?

Dank vast voor jullie antwoord!

Dees
Beheerder

Re: Vergoeding herstel/reintegratieprogramma door werkgever?

Bericht door Dees » do 31 jan 2013, 21:17

Beste Muis, hele heldere vraag. Het kan zijn dat je revalidatieprogramma vergoed wordt vanuit je zorgverzekering, als je tenminste aanvullend verzekerd bent of als er in jou ziekenhuis een onco-revalidatieprogramma loopt, dat ze onder de basisverzekering in rekening brengen bij de zorgverzekeraar.

Als dat niet lukt, moet je het zeker altijd proberen of je werkgever het wil vergoeden. Je werkgever en jij zijn verplicht voor de wet Poortwachter om zich allebei optimaal in te zetten om de reïntegratie te laten slagen. Dat moet je bovendien goed vastleggen. Een kleine werkgever heeft misschien geen budget voor een revalidatieprogramma, maar een grote werkgever heeft dat zeker wel. Daarmee kan de werkgever ook aantonen dat ze zich optimaal ingezet hebben. Dat is prettig, want stel dat de reintegratie niet lukt en het UWV moet beoordelen hoe het traject is verlopen, dan wil je werkgever maar wat graag laten zien dat het aan hen niet gelegen heeft. Zou hij niet meewerken of onvoldoende meewerken, dan hangt hem namelijk een sanctie boven het hoofd.

Heb je een goede relatie met de bedrijfsarts?

Ik kan jou sowieso ook adviseren om een dossier te bouwen en daarin alles op te slaan wat relevant is. Mails aan je werkgever altijd met in de CC of BCC jouw eigen emailadres, zodat je een kopie hebt voor jezelf. Maak ook gespreksverslagen die je dan mailt en waarbij je vraagt om goedkeuring. Bedenk dat je dat allemaal doet zodat je aan het UWV kunt laten zien dat jij je optimaal ingespannen hebt (wat hopelijk nooit nodig is, maar..... een gewaarschuwd vrouw telt voor twee).

Kun je hier mee vooruit?

Succes !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Muis

Bericht door Muis » vr 01 feb 2013, 03:23

Daar kan ik zeker mee vooruit Dees, dank van n dankzij tamoxifen weer eens wakkerliggende muis.. :?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 01 feb 2013, 09:18

Ha Muis, wat een ellende he dat slechte slapen. Doe je rustig aan met reintegreren (zegt zij terwijl ze wéét hoe betuttelend dat klinkt en ze zelf écht wars is van betutteling :roll: )?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Muis

Bericht door Muis » vr 01 feb 2013, 15:06

Dankjewel voor je betutteling Dees ;) , soms toch best fijn als een ander even voor je op de rem trapt of je eraan herinnert dat je vooral niet steeds maar gas moet willen geven..
Dat slapen is inderdaad een gedoe, ik hoop echt dat dat nog kan verbeteren. Binnenkort maar eens bespreken in mijn date met de internist.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 01 feb 2013, 18:30

Ha Muis, ik ben bang dat je oncoloog er niet zo heel veel mee kan. Verwerking en ontspanning helpen wel. Het is (in mijn geval) niet de ultieme oplossing, maar het is er wel door verbeterd. Ik zag dat je het topic Heeft je lichaam een adrenalinegeheugen? ook gelezen hebt.

Als je geen Herstel en Balans gaat doen, zou hulp van het Helen Dowlinginstituut (of één van de andere IPSO-instellingen) wél kunnen helpen. Bij het HDI bestaat ook een groep mbt Arbeidsreïntegratie na kanker. Ook zéér aan te raden.

Je zou dan conditie opbouwen gewoon zelf of via een sportschool of fysiotherapeut kunnen doen.
Groeten, Dees

Muis

Bericht door Muis » vr 01 feb 2013, 20:32

dank nog voor je meedenken Dees. Nee, ik ben er ook bang voor, maar ben geloof ik al blij met een recept voor iets als temazepam, daar viel ik in ieder geval mee in slaap tijdens de chemokuren als ik lang wakker lag..

Het adrenaline verhaal kwam me inderdaad ook bekend voor, met terugwerkende kracht word ik geloof ik nu in de verwerking gegooid, ik ben ineens veel meer bezig met alle shit van afgelopen jaar dan tijdens de behandelingen. Toen stond ik vooral op standje overleven!
Ik heb me daarom inderdaad net aangemeld bij een IPSO instelling, en had die groep ook gezien op de website van het HDI, maar wacht eerst even af wat de IPSO instelling meer in de buurt me kan gaan bieden. Ik kreeg ook de tip eens over mindfulness na te denken, toevallig ervaring mee? (of gaan we nu teveel off topic?) Herstel en Balans heb ik volgens mij niet nodig, ik sport weer op mijn oude niveau.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 01 feb 2013, 22:46

Ik denk dat er veel in Mindfulness zit waar je iets aan kunt hebben en ik denk dat dat ook positief werkt op slaap. Mijn valkuil was dat ik dan vond dat ik meteen 100% zen door het leven moest gaan en dat lukte voor geen meter. Mijn psychologe zei dan steeds: "Joh, het gaat toch al véél beter dan vorig jaar?" Dat was ook zo, maar ik bleef maar streven naar eeuwige balans en bleef balen als dat dan toch niet helemaal lukte. Inmiddels hóór ik haar regelmatig en omdat ik weet wat zij gezegd zou hebben, weet ik dat ik helemaal niet 100% zen hoef te zijn, dat alles wat méér zen is dan ik was mooi meegenomen is. Dáár kan ik wat mee.

Om echt alle Mindfulness oefeningen te doen, daar heb ik spijtig genoeg te weinig discipline voor...... maar ik heb er wél van geleerd.
Groeten, Dees

Kittekat

Bericht door Kittekat » za 02 feb 2013, 08:53

Hallo Muis, dat adrenaline verhaal is van mij, het blijft moeillijk om mee om te gaan! Ik moest 2 dagen afkicken van de 10 minuten gesprekken over mijn tiener. Ik was wel "blij" dat ik weer vol de moederrol inschoot. Ook ik en mijn gezin komen nu pas toe aan verwerking, soms, meestal als ik met mijn hoofd in de wasmachine oid zit, krijg ik een opmerking te horen, waarsoor ik meteen weer weet dat de kinderen ook nog in de alertstand staan.

Ik heb ook mindfullness gedaan en vooral de bodyscan is een goed inslaapmiddel voor mij. Ik heb het via mijn ziekenhuis gedaan, ook omdat ik op advies van een vriend, een beweeggeleerde, meteen na de diagnose met een sportprogramma begonnen ben en herstel en balans dubbelop vond. Een ander groot voordeel vond ik, dat we een gemengde groep waren. Hart, reuma en kankerpatienten. Zo werd op een rustige manier mijn wereld al wat groter.

Mijn mindfullnesstraining is door de ziektenkostenverzekering betaald omdat het onder de revalidatie viel. Ook de terugkomdagen mag ik declareren. Ik ben wel aanvullend verzekerd.

Sterkte, Kittekat

Muis

Bericht door Muis » zo 03 feb 2013, 17:13

Dank voor alle reacties! Ik ga me maar eens op de mindfulness storten, en zien wat dat kan opleveren. Die valkuil het dan ook 100% goed en Zen te moeten doen komt me ook bekend voor, maar een gewaarschuwd mens...

Gesloten

Terug naar “Januari 2013”