Verschil in pupil

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Tante

Verschil in pupil

Bericht door Tante » vr 25 jan 2013, 13:33

Ik heb een redelijk verschil in pupilgrootte. Aangezien ik behandeld ben voor borstkanker, trippel negatief, vertrouwt mijn neuroloog het niet. Het balletje begon te rollen toen ik slechter begon te zien. Eerst werd dit aan de chemo toegeschreven, daarna zijn ze verder gaan zoeken. Omdat ik een expander heb, kan ik niet in de MRI. De neuroloog heeft vier maanden geleden al een CT scan met contrast laten maken en vervolgens een lumbaalpunctie. Nu heb ik vorige week weer een CT scan moeten laten maken omdat ze het wil blijven monitoren totdat ik in de Mri ben geweest. De CT scan was goed, maar nu neigt mijn neuroloog toch weer naar een lumbaalpunctie. Want volgens haar wil één goede uitslag niet betekenen dat er toch iets zit. Er komen niet altijd kankercellen mee bij zo'n lumbaalpunctie. Ik word er erg onrustig van allemaal. Iedere keer zijn de uitslagen goed, maar toch wordt er verder gezocht. Wie kan mij advies geven? Wat kan er met me aan de hand zijn? Is het wel zo verontrustend, die afwijking van mijn pupil? Ik zag nu voor het eerst bij mijn huisarts dat er bij mijn status "syndroom van Horner" stond vermeld. Dit vind ik vreemd omdat de neuroloog deze diagnose nog nooit tegen mij heeft verteld!

Dees
Beheerder

Re: Verschil in pupil

Bericht door Dees » vr 25 jan 2013, 15:57

Hoi Tante, wat een stress.....

Het syndroom van Horner ken ik toevallig, omdat ik het had nadat ik een zenuwblokkade uitgeprobeerd hebt als middel tegen opvliegers, een ganglion stellatum blokkade. Als bijwerking daarvan kreeg ik tijdelijk (een aantal uren) het syndroom van Horner.

Heel vervelend dat je hier al een tijd last van hebt. In dit lees ik dat er heel veel verklaringen en oorzaken kunnen zijn voor het syndroom van Horner. Het komt blijkbaar in de gewone bevolking bij een paar procent voor zonder dat er echt een reden gevonden wordt. Het kán in zeldzame gevallen ook uitgezaaide borstkanker zijn, maar volgens dit artikel is het vrijwel nooit het eerste teken.

Ik begrijp dat je neuroloog dat graag uit wil sluiten. Nu heb je onlangs al een CT scan gehad en een lumbaalpunctie. Daar is niks uitgekomen.

Moet er nou nog een keer een lumbaalpunctie gedaan worden? Wat zou er gebeuren als je nu niks doet?

Als borstkanker inderdaad uitgezaaid is, betekent dat dat je niet meer beter kunt worden. Het maakt dan niet uit of de uitzaaiingen van de borstkanker eerder of later vastgesteld worden. Je leeft niet langer als ze eerder vastgesteld worden. Hoe lang je leeft met uitzaaiingen hangt af van de reactie van de uitzaaiingen op de aangeboden therapie.

Jij hebt, behalve dat syndroom van Horner, geen symptomen. Is een tijdje aanzien dan ook een optie? Ik weet het niet, maar deze onrust en deze onderzoeken geven wel veel stress en verhinderen je gewoon te leven. Als het onverhoopt uitgezaaide borstkanker is, tja, is het dan niet vroeg genoeg als je dat over een tijdje weet als je wel andere symptomen krijgt?

(ik wist niet dat er expanders waren met een metalen vuller, maar wat bizar dat die gebruikt worden na borstkanker..... waardoor je geen MRI kunt krijgen. Héél bizar)

Take care.

Ik hoop dat het iets onschuldigs is en dat het vanzelf weggaat.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hanne1961

Re: Verschil in pupil

Bericht door Hanne1961 » zo 27 jan 2013, 09:32

Hallo Dees en Tante,

Ik wil ff reageren op de expanders. Zoals mij werd verteld, zouden alle expanders voorzien zijn van een metalen plaatje. Dit om te voorkomen dat bij het vullen de naald door kan schieten en de expander beschadigd. De mijne had dit ook. Er werd mij bij navraag tussen neus en lippen door gezegd dat ik moest opletten dat ik geen MRI mocht krijgen. Dit pas nadat men bij de scan van de ejectiefractie van mijn hart, klaagde over een onduidelijk beeld.
Gr. Hanne

Gesloten

Terug naar “Januari 2013”