Erfelijkheidsonderzoek nodig?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Ariane

Erfelijkheidsonderzoek nodig?

Bericht door Ariane » do 24 jan 2013, 18:57

Voor zover mij bekend is de moeder van mijn vader in 1915 op heel jonge leeftijd aan uitzaaiingen van borstkanker overleden.
Ik heb één broer en hij heeft een dochter van bijna 29 jaar.
Vorige week maandag ben ik er achtergekomen dat ik waarschijnlijk een halfbroer heb, ook een zoon van mijn vader.
Hij heeft ook een dochter van bijna 29 en zij is zwanger van haar eerste kindje.
Vandaag hebben mijn broer en eventuele halfbroer een DNA-test gedaan, waarvan we rond 6 februari de uitslag krijgen.
Mocht hij inderdaad een halfbroer zijn, is het dan zinnig dat ik laat onderzoeken of ik erfelijk belast ben? Dit met oog op mijn nichtje en eventuele halfnichtje.

Dees
Beheerder

Re: Erfelijkheidsonderzoek nodig?

Bericht door Dees » do 24 jan 2013, 19:08

Hoi Ariane, jeetje...... een mogelijke halfbroer..... Wat een spanning.........

Als jouw oma van je vaders kant op jonge leeftijd is overleden aan borstkanker en jij hebt nu uitgezaaide borstkanker, dan kan ik me voorstellen dat dat op zich al een reden is om je te laten doorverwijzen naar een poli Erfelijke Tumoren. Jij heb toch alleen zoons? Ook voor hen en hun mogelijke kinderen (dochters?) is het relevant om te weten of jij gendraagster bent. Als blijkt dat zo is, hebben je broer en halfbroer ook reden om zich verder te laten onderzoeken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ariane

Bericht door Ariane » do 24 jan 2013, 19:17

Het is inderdaad reuze spannend Dees. Ik zou het erg leuk vinden want ik heb vrijwel geen familie meer.

Klopt, ik heb twee zoons en mijn oudste heeft een zoon. (Nog?) geen dochter dus.
Mijn jongste zoon en zijn vriendin zijn zwanger maar weten nog niet of het een meisje of een jongetje is.
Ik heb hier nooit bij stil gestaan want ik weet dus niet zeker of mijn oma aan borstkanker overleden is, maar ik had daarnet even een helder moment.... Daar kom ik ook nooit meer achter.
Acht februari moet ik weer naar de oncoloog en ik zal het met haar bespreken.

Marieke

Bericht door Marieke » do 24 jan 2013, 19:29

Ha Ariane, spannend zeg..... Als jij het graag wilt weten, zeg je toch gewoon dat je oma overleden is aan borstkanker? Anders word je nooit doorgestuurd..... Meten is weten....

Groeten, Marieke

Ariane

Bericht door Ariane » vr 25 jan 2013, 11:21

Marieke schreef:Ha Ariane, spannend zeg..... Als jij het graag wilt weten, zeg je toch gewoon dat je oma overleden is aan borstkanker? Anders word je nooit doorgestuurd..... Meten is weten....

Groeten, Marieke
Dat weten ze Marieke, maar er is nooit wat mee gedaan.
Hoe dan ook ga ik het weer vragen in febrari.
Dank je!

Gesloten

Terug naar “Januari 2013”