BRCA 3 of 4?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Clematis

BRCA 3 of 4?

Bericht door Clematis » vr 30 jan 2015, 21:47

In mijn familie komt familiaire borst- en eierstokkanker voor. Mijn moeder kwam uit een gezin met 4 dochters, waarvan er 2 (waaronder mijn moeder) eierstokkanker hadden. Een derde dochter had het misschien, maar dat is niet zeker. Ik had 1 zus. Zij is overleden aan borstkanker (in beide borsten, ontstaan toen ze 42 jaar was).
In 2000 is bloed van mijn zus en moeder onderzocht op BRCA 1 en 2. Er is toen geen genafwijking gevonden. Dat vond ik jammer, want nu weet ik dat ik 50% kans heb op een nog onbekend gen dat een verhoogde kans op kanker geeft. Om aan anderen duidelijk te maken hoe mijn situatie was beschrijf ik altijd dat er waarschijnlijk ooit nog eens een BRCA 3 ontdekt zal worden, en dat die in onze familie mogelijk de boosdoener zal blijken te zijn.
De geneticus heeft ons verteld dat het bloed van mijn moeder en zus geregeld opnieuw wordt onderzocht. De laatste keer dat ik de geneticus sprak was in 2010. Er was toen nog niets gevonden.
Nu las ik op twitter dat er niet verwacht wordt dat er een BRCA 3 gevonden zal worden. Betekent dat voor mij (en mijn dochter en nichtjes) dat het nooit duidelijk zal worden of en zo ja hoe we belast zijn?
alvast bedankt voor de reactie,
CB

klinisch geneticus

Re: BRCA 3 of 4?

Bericht door klinisch geneticus » za 31 jan 2015, 17:45

Beste Clematis,

We hebben inderdaad sinds de ontdekking van het BRCA1 en het BRCA2 gen lang gedacht dat er ook nog wel een BRCA3 of misschien zelfs wel een BRCA4 gen ontdekt zou worden. Daarmee bedoelden we dus dat er naast het BRCA1 en het BRCA2 gen waarschijnlijk nog meer genen ontdekt zouden worden die een hoog risico op borst- en eierstokkanker zouden kunnen veroorzaken (hoog risico genen). Inmiddels zijn we in de genetica zover dat alle genen die een mens heeft bekend zijn (het zijn er ongeveer 20.000). Ook zijn inmiddels de technologische mogelijkheden dusdanig goed dat we alle genen in 1 test na kunnen kijken. Wereldwijd is er in de families waar het vermoeden op erfelijke borst- en eierstokkanker speelt, maar geen BRCA1 of BRCA2 gen mutatie is aangetoond zeer uitgebreid verder onderzoek gedaan om na te gaan of er dus een 3e of 4e genetische oorzaak gevonden kon worden. Dit is niet het geval. Hierdoor moeten we dus concluderen dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er een BRCA3 of BRCA4 gen is.
We denken nu dat in de families waar gedacht wordt aan erfelijkheid, maar dus geen BRCA1 of BRCA2 gen mutatie kan worden aangetoond er sprake is van een veel complexere oorzaak. We denken dat hierbij meerdere factoren een rol spelen, zowel diverse genetische factoren maar ook factoren van buitenaf. We noemen dat multifactorieel. Ik stel het altijd maar voor als een puzzel bestaande uit diverse puzzelstukjes. Alle puzzelstukjes moeten samenkomen om daadwerkelijk de kanker te veroorzaken. Dit is helaas veel moeilijker te onderzoeken en mogelijk heeft iedere familie zijn of haar eigen specifieke puzzel. In Nederland proberen we daarom de families te onderzoeken waar borst- en eierstokkanker in de familie voorkomt via het Hebon onderzoek (https://www.hebon.nl/). We hopen dat we daardoor langzamerhand de betrokken genetische factoren die bijdragen aan een verhoogd risico op borst- en eierstokkanker kunnen vaststellen. Een genetische risicofactor die bijdraagt (dus 1 puzzelstukje) is waarschijnlijk een specifieke mutatie in het CHEK2 gen. Deze specifieke mutatie in het CHEK2 gen komt in Nederland relatief vaak voor en veroorzaakt op zichzelf geen verhoogd risico op borst- en eierstokkanker, maar is wel vaker dan gemiddeld aanwezig in families waarbij vaak borst- en eierstokkanker voorkomt. Daardoor denken we dus dat het een puzzelstukje is wat in deze families bijdraagt aan het risico op borstkanker, maar alleen in combinatie met ook andere factoren (de andere puzzelstukjes). Het lastige is nu dat we die andere puzzelstukjes nog niet goed in kaart hebben. Daar is nog veel meer onderzoek voor nodig.
Oftewel, door alle ervaring uit het onderzoek in families waar veel borst- en eierstokkanker voorkomt kunnen we concluderen dat er geen andere hoog risico genen naast de BRCA1 en BRCA2 genen zijn en zijn we nu dus op zoek naar andere genetische risicofactoren die in gezamenlijkheid bij kunnen dragen aan het risico op borst- en eierstokkanker en daardoor dus niet te vergelijken zijn met het BRCA1 en BRCA2 gen. Op die manier kunnen we hopelijk op termijn voor iedere familie een goede inschatting maken waardoor er een verhoogd risico op borst- en eierstokkanker is en welke familieleden dit risico lopen. Tot die tijd maken we per familie een inschatting van de risico's op basis van het familieverhaal en de uitkomst van de DNA diagnostiek en geven we afhankelijk van die inschatting een gericht controleadvies. Ik neem aan dat dat destijds en opnieuw in 2010 ook voor jou gedaan is.

Hopelijk is het verhaal hierboven duidelijk en geeft het antwoord op jouw vraag, maar misschien roept het ook nog wel meer vragen bij je op. Ik hoor het graag als je nog aanvullende vragen hebt of wanneer het bovenstaande niet duidelijk is, want het is best ingewikkeld.

Clematis

Re: BRCA 3 of 4?

Bericht door Clematis » za 31 jan 2015, 21:10

Beste Wendy,
Hartelijk dank voor je reactie. Het is mij duidelijk.
Ik doe al mee aan de HEBON studie. Mijn familieleden en ik hebben prima controle adviezen gekregen.
Met vriendelijke groet, CB

Plaats reactie

Terug naar “Erfelijke aanleg voor borst/eierstokkanker”