terugkeer naar het werk

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

dobber

terugkeer naar het werk

Bericht door dobber » wo 12 dec 2012, 21:06

Dit is eigenlijk een vervolg of aansluiting op vermoeidheid na behandelingen. Is het normaal dat werkgever gaat bepalen welke dagen ik moet gaan werken omdat het zo uitkomt met de bezetting aan het bureau. Mijn vervangster is er namelijk nog. Maar het wil toch niet zo zijn dat ik probeer mijn werk op te pakken en ik maar overal en nergens gestald wordt. Dan voel ik me nog niet op mijn plaats. Ik had kenbaar gemaakt dat ik 2x in de week voor kerstvakantie ga proefdraaien en dan wordt er direct gezegd oh goed ans dan kun je gelijk dat en dat doen. Daarbij heeft mijn vervangster niet goed gefunctioneerd en laat heel wat liggen omdat ze nu op vakantie is, moet ik dat oppakken of de boel de boel laten. Ben nu al aan het stressen en slaap niet goed en ben nog niet eens begonnen. Ik zit al verwoed te lezen op dosomegood.nl en bespreek het dinsdag met de arbo arts. Ik heb helemaal geen zin om morgen weer te gaan laat mij maar lekker thuis en ga lekker bestralen.

Muis

Re: terugkeer naar het werk

Bericht door Muis » do 13 dec 2012, 09:51

Hoi Dobber,

Ho, stop! Heel goed dat je nu al stil staat bij het feit dat je niet op deze manier wilt reintegreren!! Ik ben inmiddels een tijdje bezig en krijg gelukkig alle ruimte mijn taken op te bouwen zoals ik voel dat goed voor me is. Helaas gaat dat nu even wat minder door de vermoeidheid, maar wat ik zeggen wil is dat het dus heel belangrijk is dat je kijkt naar wat JIJ denkt nu aan te kunnen, niet naar wat je werkgever denkt dat je al moet kunnen. Het is een hele toer om weer het gewone werkleven op te pakken, juist omdat het leven niet meer gewoon is. Wees erop voorbereid dat je bv ineens het idee hebt dat je je werk niet meer zo goed kunt (ik zeg niet dat dat zo is, maar da's een onzekerheid die veel mensen blijken te voelen als ze na ziekte terugkeren na werk). Geef heel duidelijk aan dat je er fysiek en mentaal nog lang niet bent en dat je graag met eenvoudige taken wilt beginnen. En zorg ervoor dat je niet ineens hele andere taken in je maag gesplitst krijgt, taken waar je je niet tegen opgewassen voelt of taken die juist onder je niveau liggen waardoor je ook weer meer gelegenheid creeert om ontevreden over jezelf te zijn (" wat ben ik nog waard als ik alleen maar..... doe"). Ik realiseer me dat eea niet voor jou hoeft te gelden, maar geef maar wat voorbeelden. Ik heb gemerkt dat het het beste werkt als je wel weer begint met je eigen taken, maar dan eerst die taken die het eenvoudigst en leukst zijn. Als je daar positieve ervaringen mee opdoet, die lukken gewoon, dan pas verder opbouwen in hoeveelheid taken en ook in uren dat je aanwezig bent.

Heb je een goed contact met de arbo-arts? Bespreek eea met hem/haar en kijk of je samen een reintegratieplan kunt maken, liefst zo concreet mogelijk. Hoeveel uren, welke taken, wanneer pauzes/hersteltijd ed. Succes!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 13 dec 2012, 19:02

Hoi Dobber,
Het klinkt helemaal niet als een reïntegratieplan waarbij jij in alle veiligheid uren kunt opbouwen en een terugval kunt hebben zonder dat het je de kop kost. Maar eh.... klopt het dat jij nu bezig bent met de bestralingen? Waarom zou je dan moeten werken? Normaal gesproken kosten de bestralingen en herstellen van de behandelingen veel energie. Ik denk dat meedoen met Herstel en Balans een betere eerste stap zou zijn om te gaan reïntegreren. Herstel en Balans is ook echt een reïntegratie-activiteit. Kan dat vanuit je aanvullende zorgverzekering betaald worden? En anders zou je werkgever deze kosten ook voor zijn rekening mogen nemen.

Idem voor een traject met een reïntegratiecoach, bij voorkeur een coach die zelf ook ervaring heeft met kanker. Ook die kosten kunnen voor rekening van je werkgever komen.

Take care. Pas je goed op jezelf?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

dobber

Bericht door dobber » vr 14 dec 2012, 11:05

Dank je muis, duidelijke taal. En zo voel ik het ook wel, maar je komt er toch pas achter wat je kunt als je iets gedaan hebt?. Ja Dees, ik had zelf voorgesteld om 2x in de week te komen om te proefdraaien voor de kerstvakantie en ik ben er in ieder geval achter dat ik na 3 uurtjes helemaal op en leeg ben en gauw weg moet. En nu moet ik leren mijn grenzen te stellen omdat ik er nu dan achter ben dat de energie gauw weg is. En ik wil ook mijn eigen plekje weer terug, maar het feit dat ik me al zo emotioneel druk maak en dat men 'op mij zit te wachten', baart me nu al zorgen. Herstel en balans ga ik bespreken met arbo arts en mammacare, maar ik voel ook wel wat voor een coach.

Ariane

Bericht door Ariane » vr 14 dec 2012, 18:14

Dobber, ik heb dezelfde vraag als Dees: word je nu nog bestraald?

dobber

Bericht door dobber » za 15 dec 2012, 00:23

Hoi Ariane,

Ik heb vandaag mijn laatste bestraling gehad.

Ariane

Bericht door Ariane » za 15 dec 2012, 12:04

dobber schreef:Hoi Ariane,

Ik heb vandaag mijn laatste bestraling gehad.
Ik las het net ;)

Gesloten

Terug naar “December 2012”