nog steeds gevoelige arm

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

elfi

nog steeds gevoelige arm

Bericht door elfi » wo 26 sep 2012, 14:53

In december 2011 heb ik een swk gehad daarna chemo eind mei een borstsparende operatie [wond is wel na 2 weken open gesprongen] en nog 21 bestralingen.
Mijn arm is nog steeds gevoelig en niet volledig belastbaar heb ook fysio daarvoor maar boek nog geen vooruitgang vooral pijn schouderblad, elleboog en soms uitval pink en ringvinger .

Mijn vraag is kan de gevoeligheid en de pijn nog wegtrekken of minder worden ?

groet,
Elfi

Dees
Beheerder

Re: nog steeds gevoelige arm

Bericht door Dees » wo 26 sep 2012, 15:29

Hoi Elfi, he wat naar. Ik weet niet precies wat jij voelt. Ik weet wel dat ik nu al 5 jaar fysiotherapie heb en dat het oprekken van de verkleefde zenuwen héél lang duurde en als het dan vakantie was en ik moest fysio overslaan, dan gingen we echt weer stappen achteruit. Sommige klachten heb ik inmiddels al zo lang dat ze bijna normaal geworden zijn.

Ik ga de oedeemtherapeuten/fysio nog vragen naar je vraag te kijken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Oedeemfysiotherapeut

Re: nog steeds gevoelige arm

Bericht door Oedeemfysiotherapeut » wo 26 sep 2012, 18:35

Beste Elfi,

Erg vervelend voor je dat je deze klachten ervaart. Gezien de uitval die je ervaart in de pink en ringvinger en het verloop van schouder naar elleboog, klinkt het inderdaad als een probleem met een zenuw. Veelal gaan zenuwklachten ook gepaard met een stekende pijn, ik weet niet of je dat ook voelt?
Het is natuurlijk lastig je vraag te beantwoorden zonder je lichamelijk te kunnen onderzoeken en ik vertrouw op de kunde van je fysiotherapeut. Ik begrijp dat de okselklieren niet verwijderd zijn, alleen de schildwachtklier?
Bestraling tast veel weefsel aan in het lichaam. Het kan zijn dat een zenuw getroffen is bij de schilwachtklierprocedure (men houdt wel eens zenuwpijnen over na een okselkliertoilet = het verwijderen van alle lymfeklieren in de oksel) of wellicht is de zenuw getroffen door de bestraling. Een zenuw kan zich echter wel herstellen, maar groeit slechts met 1 millimeter per dag. Dat kan dus een lange tijd duren, meestal tot maximaal twee jaar.
Dit soort uitstralende pijn komt ook vaak voor bij nekklachten. Voor de zekerheid kan je fysiotherapeut dat onderzoeken, daar nekklachten na borstoperaties een veel voorkomend verschijnsel is.

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende kunnen informeren, anders hoor ik graag nog van je.
Veel succes!

Gesloten

Terug naar “September 2012”