Vergoeding autologe lipofilling

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Ilse

Vergoeding autologe lipofilling

Bericht door Ilse » ma 24 sep 2012, 18:05

Hallo Sanne,

vorige week las ik een stuk van jou dat over lipofilling ging waarin je aangaf dit onderwerp op de agenda te willen zette bij CVZ, NVPC en ZN. Aangezien ik op dit moment bezig ben om een autologe lipofilling vergoed te krijgen vond ik het een enorm interessant stuk dat je hebt geschreven. Ik heb namelijk een flapoperatie gehad (reconstructie vanuit de bil) aan allebei de borsten (nadat eerst 1 borst een prothese had en er bijna uit knalde door de bestraling...). Dit houdt in dat 1 borst (die preventief is verwijderd aangezien BRCA 2 gen) er nu redelijk mooi uitziet en de andere (bestraalde) borst kleiner is en niet zo geweldig, maar wel het beste wat er nog na de bestraling van te maken was...Dus die lipofilling is een mooie uitkomst om in ieder geval symmetrie te krijgen. Nu geeft de verzekeraar dus aan dat het wetenschappelijk niet bewezen is en blabla, wij zijn naar de arts geweest de wij vorige keer hebben ingeschakeld die voor de verzekeraar beoordeelt. Hij geeft aan dat het geen centenkwestie is maar dat er landelijk geen maatstaf is en niet bewezen is dat het een goede methode is...verzekeraar vergoedt wel lipofilling bij mensen die aids hebben (in het gelaat), vreemde conclusie dat het in het gezicht wel als medisch wordt gezien en kennelijk en gefundeerde maatstaf?? en bij borsten het een cosmetisch verhaal is.
Vind het ongelofelijk...ik kan wel een borstverkleining laten doen van de andere borst, die wordt wel vergoed maar lipofilling niet??? Het is zoals je zegt: reconstructie bestaat uit 3 delen: flapoperatie/filling/tepelreconstructie, waarom de middelste niet vergoeden? Ikga dus bezwaar maken met deze argumenten en heb de plastische chirurg gevraagd of hij kan aangeven hoeveel/vaak hij die lipofilling doet en het resultaat ervan, wie weet kan ik daar wat mee, maar ja de man is superdruk dus ik hoop dat hij hier iets mee kan doen...
Kan jij mij misschien nog goede tips geven? Misschien ben je al iets verder met het onderwerp? (zou helemaal prachtig zijn!!) Kan me voorstellen dat dit een hot item is in verzekerland, zeker gezien de groei van vrouwen met borstkanker en de willekeur in aanvraag en toekenning.

alvast hartstikke bedankt,
groetjes Ilse

Shimaa

Re: Vergoeding autologe lipofilling

Bericht door Shimaa » ma 24 sep 2012, 19:27

http://www.borstkankervragen.nl/viewtop ... f=73&t=457
http://www.borstkankervragen.nl/viewtop ... f=76&t=496
Mijn verzekeraar heeft de lipofilling (30 augustus j.l. ondergaan) vergoed, o.a. n.a.v. de antwoorden die mijn pc gaf na het lezen van mijn vragen hier. Succes!
Vooralsnog ben ik héél blij met het resultaat! (na borstsparende operatie).

Sandrina

Re: Vergoeding autologe lipofilling

Bericht door Sandrina » di 25 sep 2012, 14:45

Hallo Ilse,
Misschien ten overvloede want ik heb de linkjes niet gelezen:
Anderhalf jaar geleden had ik contact met een plastisch chirurg die mij vertelde dat hij het inspuiten van lichaamseigen vet aanvroeg als "lipo-grafting" en niet als "lipo-filling" omdat dit laatste inderdaad niet vergoed wordt.
Van 2 andere lotgenotes heb ik gehoord dat hun plastisch chirurgen dit weer onder een andere naam aanvragen bij de zorgverzekeraar, maar die deden dan weer heel geheimzinnig over de manier waarop zij het voor elkaar kregen toch deze ingreep vergoed te krijgen.
Vaag allemaal... het is inderdaad tijd dat deze ingreep opgenomen wordt in het verzekeringspakket!
Hopelijk heb je hier iets aan: in ieder geval heel veel succes gewenst!
liefs van Sandrina

Gesloten

Terug naar “September 2012”