Knobbeltje in andere (goede) borst tijdens chemo

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Ylsham

Knobbeltje in andere (goede) borst tijdens chemo

Bericht door Ylsham » za 22 sep 2012, 08:55

Even een vraagje....ontdekte vanmorgen in mijn andere borst een knobbeltje ....ga maandag natuurlijk direct bellen, maar heel naïef denk ik ik zit volop in de chemo....is dat dan niet een (tijdelijke) rem op ontstaan van nieuwe tumoren....of ben ik nu gewoon heel erg blond (ook al ben ik kaal:-)) en moet ik me toch zorgen gaan maken...

Truida

Re: Knobbeltje in andere (goede) borst tijdens chemo

Bericht door Truida » za 22 sep 2012, 10:14

Heel goed dat je het laat checken. Ik had het echter ook (nu een paar weken geleden en ben volop aan de chemo's) dat ik ineens een meer verheven stukje voelde in mijn ('goede') borst. Ik had weken ervoor na de MRI bewust deze borst goed gecheckt om te onthouden wat de 'goede' nulstand was (ik heb sowieso knobbelige borsten - of een knobbelige borst moet ik tegenwoordig zeggen - dus dat is heel lastig).
Er is een echo gemaakt van het verheven stukje, waarop niks te zien was. Nog steeds vind ik het raar en eng, want ik weet dat op een echo niet altijd alles te zien is. De chirurg vond het echter ook als klierweefsel aanvoelen. Ik moet het van mezelf in de gaten houden en voel er zelfs af en toe steekjes (waar ik ook weer van schrik, destijds rond de tumor voelde ik ook steekjes), maar durf er amper meer aan te voelen. Ik heb namelijk meer dingen gevoeld, die volgens de radioloog die een echo maakte niets engs bleken (klein erwtje in hals en klein dingetje in geopereerde oksel). Nou ja, ik wil maar zeggen, ik ben hyperalert (en dat geeft soms een PAM in de woorden van Dees). Ik denk dat het goed is dat je er direct actie op onderneemt, maar in mijn geval was er dus vooralsnog volgens de medici geen reden voor ongerustheid. Dus hopelijk bij jou ook vals alarm. Sterkte!

Groet, Truida.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 22 sep 2012, 11:50

Ha Ylsham, getsie wat een stress. Zeker meteen bellen maandag, al is het maar om je gerust te stellen.

De kans dat er tijdens chemo een nieuwe tumor in je borst ontstaat, is echt héél klein (maar niet nul).

Het kan ook zijn dat je door dit hele kankergedoe overal ineens bobbels begint te voelen.

(zelf voelde ik net na de eerste chemo onder mijn borst zo op mijn rib een knobbel en ik wist gewoon zeker dat dat een uitzaaiing in een lymfeklier was. Ik heb die nacht gewoon echt slecht geslapen. De volgende dag ging ik voor mijn tweede chemokuur en sprak ik toevallig mijn chirurg en die vertelde ik over die plek. Hij kijken en voelen. Zegt ie: Daar zitten helemaal geen lymfeklieren, dat is een cyste........ Tja.....)

Blond of kaal, je krijgt er wel stress van....

Succes !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Truida

Bericht door Truida » za 29 sep 2012, 22:16

Om gek van te worden, voel er weeeer eentje. Een soort gummi-dingetje. Ik weet ook af en toe niet meer wat er al zat en wat niet; is met mastopathie sowieso zo lastig. Of is het weer een nieuwe tumor? PAM! En ook pijntjes en steken. Maar ja, ik associeer dat nu met die tumor (die ook leek te steken) in die andere - voormalige - borst, maar misschien voelde ik al jaren af en toe steken en lette ik er niet op?
Lijkt bovendien wel alsof sinds de plaatsing van de PAC (via een soort tunneltje vanuit mij oksel) die hele goede borst 'raar' aan het doen is (pijntjes, steken, kuiltjes, etc.). Ook het litteken daarvan aan de voorkant van die oksel speelt regelmatig op. Alsof ik het verrek en het bijna scheurt of zo.
Verandert de 'goede' borst misschien ook doordat tijdens de chemo de cyclus verandert cq wegblijft in mijn geval?

Hebben nog meer ladies hier op het forum dit soort gedoe (en angsten) met de 'goede' borst?

Gesloten

Terug naar “September 2012”