Twee keer preventieve chemo?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Anneke78

Twee keer preventieve chemo?

Bericht door Anneke78 » vr 21 sep 2012, 22:24

Drie jaar geleden, november 2009, kreeg ik de diagnose borstkanker. Linkerborst weggehaald, tumor van 2,4 cm, hormoongevoelig voor oestrogeen. Tijdens de schildwachtklierprocedure in de eerste lymfeklier een paar losse tumorcellen gevonden, de tweede klier was schoon. Geen okselkliertoilet gehad. Drie keer FEC en drie keer TAC (Taxotere) gehad van januari t/m april 2010. In mei 2010 met Zoladex & Tamoxifen begonnen.

Juli vorig jaar (2011, twee jaar na de diagnose) is er een alsnog een late uitzaaiing in mijn oksel gevonden. Het zat in een laag gelegen klier, was binnen het kapsel gebleven. De tumor was 2,5 cm. De andere 17 lymfeklieren waren helemaal schoon. Geen extra nabehandeling gehad. Wel overgestapt van Tamoxifen naar Anastrozol, in combinatie met Zoladex.

Juli dit jaar (2012) weer een knobbeltje in mijn linkeroksel. Helaas weer foute boel. Het blijkt deze keer om een hoog gelegen lymfeklier te gaan, die onder een spier lag en net buiten het gebied van de okselklierdissectie van vorig jaar. (Hoe kan het daar beland zijn met 17 tussenliggende schone lymfeklieren?!) Opnieuw geopereerd, op vrijdag 10 augustus. De tumor was 1-1,5 cm groot. Er is een tweede extra weefselonderzoek gedaan om te kijken of de tumorkenmerken zijn veranderd, daar krijgen we maandag de uitslag van. Het voorstel was om preventief mijn oksel, okseltop, gehele sleutelbeen en een stukje van de hals te bestralen. Daar ben ik mee begonnen, ik zit op de helft van 25 bestralingen.

Nu is mijn vraag: Zou een tweede keer preventieve chemo een optie kunnen zijn? Ik heb het wel gevraagd, één van de oncologen zei dat ze denken dat het niet nodig is. Maar ze leggen de beslissing bij de internist neer, waarbij rekening wordt gehouden met de uitslagen van het tweede aanvullende weefselonderzoek en de berekeningen van het computerprogramma. Komt het voor dat er voor een tweede keer preventieve chemokuren worden gegeven, om eventueel rondzwevende cellen te stoppen? Blijkbaar heeft de eerste ronde chemo niet goed genoeg zijn werk gedaan, heeft opnieuw chemo dan zin? Of zijn artsen huiverig om opnieuw chemo te geven, vanwege het feit dat je in het geval van eventuele uitzaaiingen in de toekomst ook nog chemo nodig zou hebben? Is in dat geval de max van je lichaam sneller bereikt als je nu weer preventief aan de chemo zou gaan, zodat je dan minder behandelmogelijkheden hebt? Hoe kijken artsen hier over het algemeen tegen aan, wat zijn de richtlijnen? (in zover die van mij op toepassing kunnen zijn...)

Alle onderzoeken waren helemaal goed eind juli: botscan, echo lever, longfoto, MRI van de gehele wervelkolom en de PET-CT. Er zijn geen (kwaadaardige) afwijkingen gevonden.
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Dees
Beheerder

Re: Twee keer preventieve chemo?

Bericht door Dees » za 22 sep 2012, 12:01

Ik ken iemand die een vergelijkbare situatie had als die van jou, alleen kreeg ze dat recidief niet in haar oksel maar in haar borst. Zij heeft wel een tweede keer chemo gehad.

Moeilijke situatie he. Ik zou om een second opinion vragen in het Antonie van Leeuwenhoekziekenhuis.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anneke78

Bericht door Anneke78 » ma 24 sep 2012, 20:16

Hoi Dees,

Bedankt voor je reactie.

Vandaag naar de internist geweest en zij zien geen meerwaarde in opnieuw preventieve chemo. Ik heb al chemo gehad, je zou voor dezelfde soort chemo kiezen en het is niet bewezen dat het zin zou hebben om dat opnieuw te doen. Maar voor de zekerheid wordt er een second opinion aangevraagd bij het AVL, zodat er eens met een frisse blik gekeken kan worden naar mijn situatie. Want helaas is die toch wel vrij uniek... :roll:

Afwachten wat het AVL ervan vindt. En als jij nog aanvullende informatie of tips hebt, dan hou ik me natuurlijk aanbevolen!

Groetjes,
Jippie (Anneke78 op het Amazone-forum, waar ik je al miste. Maar gelukkig heb ik je hier gevonden!)
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 26 sep 2012, 13:33

Goed dat je om een second opinion hebt gevraagd. Twee weten meer dan één. Succes !!!

(hihi, leuk dat je me al zolang kent....)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “September 2012”