Rontgenfoto afdoende bij opsporen uitzaaiingen?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Nancy

Rontgenfoto afdoende bij opsporen uitzaaiingen?

Bericht door Nancy » ma 17 sep 2012, 18:01

Mijn eerste bezoek hier, vreemd om me weer in "dit wereldje" te begeven! Maar goed, mijn vraag: Vanmorgen zijn er bij mij rontgenfoto's gemaakt van mijn heup en borstkas. Dit ivm met toenemende pijnklachten. De angst voor uitzaaiingen is erg aanwezig bij mij met mijn geschiedenis. Zes jaar terug ben ik behandeld voor borstkanker. Nu vraag ik me af of een rontgenfoto genoeg laat zien mbt uitzaaiingen. Als ze nou niks zien op de foto, kan ik dan uitsluiten dat er uitzaaiingen zitten??

Gr Nancy

net_arts

Re: Rontgenfoto afdoende bij opsporen uitzaaiingen?

Bericht door net_arts » di 18 sep 2012, 08:20

Beste Nancy,

Ik kan me je angst goed voorstellen. Gelukkig is er bij pijnklachten in de botten meestal geen sprake van uitzaaiingen, maar het kan natuurlijk wel. Röntgenfoto's zijn altijd een goede eerste stap. Niet alleen uitzaaiingen kun je er op zien, maar in geval van de heupen bijvoorbeeld ook atrose. Wanneer de foto's geen duidelijke verklaring voor de klachten geven en je arts het toch nog niet helemaal vertrouwt, dan zijn er meerdere opties; in veel gevallen zal dan een skeletscintigram (botscan) worden gemaakt. Dit onderzoek is veel gevoeliger en toont dus ook afwijkingen die op een röntgenfoto (nog) niet zichtbaar zijn. Nadeel van dit onderzoek is echter dat je wel veel ziet, maar niet goed ziet wat de afwijking dan precies is. Daarom wordt er eigenlijk altijd gestart met gewone röntgenfoto's.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en wens je in elk geval veel sterkte!

Vriendelijke groet,
Alexander van Straten, radioloog

Gast

Re: Rontgenfoto afdoende bij opsporen uitzaaiingen?

Bericht door Gast » di 18 sep 2012, 10:31

Beste Alexander, heel erg bedankt voor uw snelle reactie!! Heeft me zeker gerustgesteld!! Fijn dat ik even mn ei kwijt kon en een duidelijk antwoord heb gekregen!

Gr Nancy

Gesloten

Terug naar “September 2012”