Tumormarker CA 15-3

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Dees
Beheerder

Re: Tumormarker CA 15-3

Bericht door Dees » ma 17 sep 2012, 13:29

Ariane, die marker meet de hoeveelheid van een bepaald eiwit. Een verhoging kán met tumoractiviteit te maken hebben, maar dat hoeft niet zo te zijn. Anderszijds kan er tumoractiviteit zijn terwijl dat geen verhoging geeft van dat eiwit in het bloed.

Je hebt nog andere tumormarkers CA125 en CA19.9. Daar geldt hetzelfde voor. Het kan iets zeggen maar dat hoeft niet.

Blijkbaar zijn er vormen van borstkanker of vormen van uitzaaiingen die helemaal geen stijging geven van die eiwitten in het bloed. Geen idee waarom dat zo is.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Truida

Bericht door Truida » ma 17 sep 2012, 19:01

Beste Dees,

Nog even terugkomend op jouw reactie een stukje hiervoor (citeren beheers ik nog niet, ik drukte op het knopje, kwam in jouw bericht en daar ben ik maar snel uitgesprongen).

Worst case scenario. Goeie.

Adjuvant online. Wat een aardig aanbod. Maar ik ben er nog niet aan toe. Oncoloog bood het ook al aan, door mijn gevraag! Wel een inhoudsvraag: zit Her2/neu er nu wel/niet in en wat bij meerdere tumoren? Kan dat op zich ook in Adjuvant? Ik ging er namelijk ook een beetje vanuit, dat het voor mij toch niet helemaal zou kloppen.

Groet, Truida.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 17 sep 2012, 19:32

Hoi Truida,
Adjuvant Online is bezig met een update, maar Her2Neu-positief zit er nog niet in, maar ook het gebruik van Herceptin niet (ze zeggen dat het extra risico vanwege Her2Neu eigenlijk genormaliseerd wordt door Herceptin). Je kunt er ook niet meerdere tumoren in kwijt, maar daarvoor neem je de diameter van de grootste. Er zitten in de database van Adjuvant Online natuurlijk ook een aantal mensen die meerdere tumoren hadden he....

Het geeft best een goede indicatie, maar uiteindelijk krijg je wel of geen uitzaaiingen en dat is 0% of 100%. Mazzel of pech. Percentages zeggen in the end ook gewoon niks.

Laat maar weten als je er aan toe bent. Ik vond het zelf erg verhelderend, ookal was het best slecht nieuws....

Ja, je Worst Case Scenario kan ook een manier zijn om ermee om te gaan alhoewel de hele wereld tegen je blijft zeggen dat je 'van het positieve uit moet gaan'. Ik kan daar zelf niks mee. Ik ben een realist en heb er een hekel aan om mijn kansen te overschatten, ookal klinkt dat leuker. Ik geloof het zelf dan namelijk niet.

Take care !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ariane

Bericht door Ariane » di 18 sep 2012, 11:54

Dees schreef:Ariane, die marker meet de hoeveelheid van een bepaald eiwit. Een verhoging kán met tumoractiviteit te maken hebben, maar dat hoeft niet zo te zijn. Anderszijds kan er tumoractiviteit zijn terwijl dat geen verhoging geeft van dat eiwit in het bloed.

Je hebt nog andere tumormarkers CA125 en CA19.9. Daar geldt hetzelfde voor. Het kan iets zeggen maar dat hoeft niet.

Blijkbaar zijn er vormen van borstkanker of vormen van uitzaaiingen die helemaal geen stijging geven van die eiwitten in het bloed. Geen idee waarom dat zo is.
Bedankt Dees, helemaal duidelijk!

Gesloten

Terug naar “September 2012”