Vitamine D3 voorgeschreven bij Osteopenie

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Car

Vitamine D3 voorgeschreven bij Osteopenie

Bericht door Car » wo 12 sep 2012, 16:14

Drie jaar lang heb ik Zoladex gebruikt en vijf jaar lang Tamoxifen. Tijdens de controle is regelmatig een botdichtheidsmeting gemaakt (Dexa).
Bij de laatste meting kwam er een score uit van -2.1 tpv de heup en mijn oncoloog vond het verstandig omdat het te hard gaat voor mijn leeftijd (46) om iets te gaan gebruiken. Tijdens het gesprek had hij het over Calcium en maakte hij de opmerking "ik zal je wat geven zodat je je ook hier weer wat beter gaat voelen"
Deze laatste opmerking maakte hij nadat ik aan had gegeven dat ik echt niet meer aan de Zoladex wil (bijwerkingen verminderde voor mij teveel de kwaliteit van leven) waardoor ik nu na vijf jaar gestopt ben met de Tamoxifen.
Met het onleesbare recept ging ik richting apotheek en daar bleek hij een maandelijkse dosis Colecalciferol (Vitamine D3) te hebben voorgeschreven.
Is bij jullie bekend dat dit gebruikelijk is ? Het vreemde vind ik zelf in mijn geval dat ik omdat ik in een zonnig gebied heb gewoond ik tot een maand terug twee jaar lang dagelijks erg veel van de zon heb mogen genieten. Je zou dus denken dat ik voldoende vitamine D binnen heb gekregen. Ik heb ook twee jaar lang geen last van stramme spieren en pijn bij het opstaan gehad.
De eerste maand in Nl aug is nu ook niet kwa zon een van de slechtste geweest. Ik merk echter wel duidelijk verschil met opstaan (maar dat heb ik hem niet verteld)
Zelf mis ik de Calcium waarvan ik verwacht had dat die zou worden voorgeschreven. Wat zijn jullie ervaringen ?

Dees
Beheerder

Re: Vitamine D3 voorgeschreven bij Osteopenie

Bericht door Dees » wo 12 sep 2012, 18:40

Die osteopenie komt echt door de hormoontherapie en niet door het gebrek aan Vitamine D of calcium.
De mate van afwijking van het gemiddelde hebben we bij het meten van de botdichtheid met een DXA-apparaat opgedeeld in vakjes:
• Van -1 tot +1 is dan normaal (“rondom het gemiddelde”).
• Van +1 tot +2 en alles daarboven is beter dan normaal “prima”.
• Van -1 tot -2,5 is lager dan normaal maar nog geen osteoporose. Er is sprake van verminderde botmassa (dit noemt men ook wel osteopenie).
• Lager dan -2,5 is veel lager dan normaal = osteoporose (des te lager des te ernstiger).
• Men spreek over een ernstige osteoporose als er sprake is van een lage botdichtheid en botbreuken.
Bron: Osteoporosestichting
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Car

Bericht door Car » do 13 sep 2012, 00:00

Dees, mij is altijd vertelt door de oncoloog dat de Zoladex de "boosdoener" zou zijn en de tamoxifen juist extra bescherming zou bieden. Het vreemde is echter dat de waarde sinds de laatste meting van -1.6 naar nu -2.1 is gezakt met alleen gebruik van tamoxifen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 13 sep 2012, 19:47

Precies.

Ik vind het advies om Vitamine D te slikken een raar advies. Als je bot ontkalkt is, is dat een proces dat niet meer te herstellen is, hooguit te vertragen. Jij zit net niet aan ernstige osteoporose, maar je bent pas 46 en je moet, als het goed is, nog een hele tijd, dus er gaat zeker ernstige osteoporose komen.

Waarom zou je dat afwachten? Wat is er op tegen om je een botversterker te geven? In plaats van een bisfosfonaat zou je voor denosumab (merknaam Prolia) kunnen gaan. Dat betekent éénmaal per 6 maanden een injectie.

Ik zou dat eens met je huisarts gaan overleggen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Car

Bericht door Car » do 13 sep 2012, 22:43

Dees, als ik de bijsluiter van de Prolia lees maak ik daaruit op dat dit voor post menopauzale vrouwen is. Door het stoppen met de Zoladex (waar mijn arts me overigens als het aan hem ligt toch weer aan wilde hebben) ben ik nog niet zover.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 13 sep 2012, 22:52

Dat betekent alleen dat het bij die groep getest is, niet dat het gevaarlijk is bij premenopausale vrouwen. Het is nl géén hormoonpreparaat. Ik zou er in elk geval een gesprek gaan hebben over medicatie. Dat kan een bisfosfonaat zijn, maar omwille van de gebruiksvriendelijkheid denk ik dat je dan snel bij Prolia terecht komt.
Groeten, Dees

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 16 sep 2012, 08:43

In de richtlijn Behandeling Mammacarcinoom staat:
Vervolgmetingen tijdens de hormonale behandeling:

•Bij een T-score van -1 tot -2,5 zonder doorgemaakte fracturen en/of zonder behandeling met botresorptieremmers wordt naast bovengenoemde stimulering van lichamelijke activiteit, en suppletie van calcium en vitamine D herhaling van het onderzoek na (telkens) 1 tot 2 jaar geadviseerd. Bij een T-score > -1 (normaal) kan deze termijn langer zijn.
•Bij het optreden van niet traumatische fracturen
•Tijdens gebruik van botresorptieremmers om de 2-3 jaar
Behandeling met botresorptieremmers

•Behandeling met bisfosfonaten gedurende 2 tot 5 jaren wordt geadviseerd bij een T-score van ≤ -2,5 (= osteoporose)
•Behandeling met bisfosfonaten gedurende 2 tot 5 jaren wordt geadviseerd bij een T-score van -2 tot -2,5 indien er sprake is van:
◦fracturen
◦een premature menopauze
◦tamoxifen gebruik tijdens de premenopauze
◦gebruik van aromataseremmers in de postmenopauze
•Bij een T score van -1 tot -2,5 kan een inschatting van het fractuurrisico gedurende de komende 10 jaren door middel van de WHO Fracture Risk Assessment Tool (http://www.shef.ac.uk/FRAX) de betreffende patiënt en artsen helpen bij de indicatiestelling voor behandeling met bisfosfonaten
•Patiënten > 50 jaar met recente niet traumatische wervelfracturen komen, ongeacht de T score, voor behandeling in aanmerking
•Langdurig (> 3 maanden, > 7,5 mg dd) gebruik van corticosteroïden is een indicatie voor behandeling met botresorptieremmers
•Bij orale therapie met bisfosfonaten (en andere behandelingen) is motiverende ondersteuning vereist voor goede compliance
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Op basis hiervan kom jij in aanmerking voor behandeling met een bisfosfonaat.
Groeten, Dees

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 16 sep 2012, 08:46

Over de keuze van het middel staat er ook nog:
Welke Botresorptieremmer?

•Alle moderne beschikbare bisfosfonaten hebben een bewezen gunstig effect op de BMD en op preventie van wervelfracturen en meestal ook op niet-wervelfracturen. Voor fractuurpreventie bij vrouwen (zonder therapeutische oestrogeendepletie) als eerste keuze de oraal toe te passen middelen alendronaat en risedronaat genoemd met als goede, ook i.v. toepasbare alternatieven ibandronaat en zoledronaat.
•Bij patiënten met mammacarcinoom kan verlies van botdichtheid worden gecorrigeerd met zoledronaat, risedronaat of ibandronaat en clodronaat.
•Bij postmenopauzale vrouwen met mammacarcinoom die aromataseremmers gebruiken kan botdichtheid ook worden gecorrigeerd met denosumab (s.c. injectie).
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom
Groeten, Dees

Michiel

Bericht door Michiel » ma 17 sep 2012, 15:54

Het is gebruikelijk om mensen met kalkarm bot (osteopenie) te adviseren om regelmatig in beweging te zijn (30 minuten) en daarbij voldoende kalk binnen te krijgen via melk kaas of karnemelk (2 eenheden). Daar krijg je voldoende kalk mee binnen... Je kan het ook als kalktabletten voorgeschreven krijgen of zelf aanschaffen ...
Vitamine d3 bevordert de calcium opname in je botten en is daarom belangrijk. Bij een zo lage kalkscore in je bot kun je die vitamine dús wel gebruiken...
Bisfosfanaten remmen de botafbraak en dat is een heel ander werkingsmechanisme dan het stimuleren van de opname van kalk in het bit. Eigenlijk kun je dús beiden gebruiken, maar de indicatie voor gebruik van een bisfosfanaat is formeel pas bij osteoporose van toepassing en dat is bij een waarde hoger dan 2,5... Overleg met je eigen huisarts wat voor jou het beste is...

Car

Bericht door Car » di 18 sep 2012, 20:55

Dank voor jullie reactie's en uitleg. Vandaag met de huisarts overlegd. Als ik de reactie van huisarts Michiel lees zit hij op dezelfde lijn als mijn huisarts.
Hij wil voorlopig geen bisfosfanaten voorschrijven mede omdat daar volgens hem ook nadelen aan kleven en het nog iets te vroeg zou zijn, Prolia wuifde hij direct weg, veel te duur.
Wel was hij het met mij eens dat het vreemd is om na twee jaar veel zon zonder meting van de vitamine D waarde in het bloed D3 voor te schrijven. Bloedprikken heeft inmiddels plaatsgevonden.
Ik heb hem voorgesteld om afhankelijk van die uitslag het een jaar aan te zien in combinatie met het iets andere eten ( ik heb een hekel aan melk en in de VS zijn producten als optimel niet verkrijgbaar) en licht in Nederland over een jaar weer een botdichtsheidsmeting te laten maken. Volgens hem is meting na een jaar echter niet zinvol de tijd zou te kort zijn dus hij wil vasthouden aan drie jaar.
Ik was van plan weer te gaan skaten. Misschien moet ik dat idee toch maar laten varen :grin:

Gesloten

Terug naar “September 2012”