Blauwe plekken

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Indy

Blauwe plekken

Bericht door Indy » za 21 jul 2012, 18:01

Hoi, Ik ben in 2011 behandeld voor bk, tripple negatief, negatieve klieren, (1 pw met losse cellen), borstsparend geopereerd, bestralingen 28x en chemo. Nu heb ik de laatste tijd zomaar of snel blauwe plekken op mijn benen. Is dit een gevolg van de behandelingen of moet ik hier op gaan letten en me zorgen maken? Hypochonder is my middle name inmiddels helaas :oops:

Groetjes Indy

Dees
Beheerder

Re: Blauwe plekken

Bericht door Dees » za 21 jul 2012, 19:47

Hoi Indy,....... oja, je wordt echt absoluut hypochonder als je eenmaal kanker hebt gehad. Die angst blijft je achtervolgen 'als een stalkende ex'. Ik ben op een gegeven moment dat soort angstmomenten maar PAMmetjes gaan noemen, Periodieke Angst Momenten. Inmiddels (5 jaar verder) kan ik zeggen dat de tijd tussen de ene PAM en de volgende langer en langer wordt.

Maar even terug naar de blauwe plekken. Het is moeilijk te zeggen of je écht meer en sneller blauwe plekken hebt als voorheen. Misschien heb je zo nooit naar je benen gekeken en zie je nu alles door die angstige bril. Dat kán. Nu is chemotherapie ook geen feest voor je aderen, dus dat kán wel een verklaring zijn. Verder kan ik nog wel een rijtje griezelige ziektebeelden opnoemen, maar voor nu zou ik die maar in de kast laten staan. Zolang het niet erger wordt en je geen andere klachten krijgt, heb je geen directe aanwijzing om je zorgen te maken.

Helpt dat een beetje?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sanne
Beheerder

Re: Blauwe plekken

Bericht door Sanne » za 21 jul 2012, 21:54

Indy,

Het is vast helemaal geen goed idee om een hypochonder als jij :) te wijzen op problemen met bloedplaatjes.
Zeker omdat de informatie hierover wordt benoemd bij iemand met uitzaaiingen - dus dat moet je (bij opdracht!) even terzijde schuiven
http://www.borstkankervragen.nl/viewtop ... =579#p1172
Wat wél kan is dat je na alle (toch nog wel recente!) behandelingen misschien wel een langdurige en aanhoudende bloedarmoede hebt ontwikkeld.
Chemo breekt een boel af en misschien is dít nu net even niet lekker spontaan hersteld... ieder zijn talent, nietwaar?
Misschien kan je huisarts hier even naar kijken (eenvoudige bloedtest) en iets voorschrijven.
Dan hoef je niet (veel te zwaar) een afspraak te maken met je oncoloog, maar laat je gewoon je huisarts even meekijken naar je zorgen. Morgen?
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Gesloten

Terug naar “Juli 2012”