Bloed prikken? en Wat als Arimidex niet werkt?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ariane

Bloed prikken? en Wat als Arimidex niet werkt?

Bericht door Ariane » di 17 jul 2012, 18:11

Nu heb ik zelf 2 vragen ;)
Op 3 juli is er uitgebreid bloed geprikt en gisteren vertelde mijn oncoloog dat de bloedplaatjes laag waren.
Nu moet ik begin volgende week weer bloed laten prikken. Wat is het doel hiervan?

Tweede vraag: toen ik vorige week bij haar was voor het behandelplan kreeg ik Arimidex voorgeschreven.
Over 3 maanden opnieuw een scan.
Ik vroeg haar wat er ging gebeuren als deze therapie niet aanslaat en toen zei ze dat er nog meerdere hormoontherapieën beschikbaar zijn.
Gisteren echter zei ze dat, mocht het niet aanslaan, chemo overwogen gaat worden.
Moet ik me hier zorgen over maken? Waarom is nu het alternatief chemo????

Sanne
Beheerder

Re: Bloed prikken? en Wat als Arimidex niet werkt?

Bericht door Sanne » di 17 jul 2012, 22:33

Ariane: meten is weten...

Er is gestart met een behandeling die ervoor moet zorgen dat de uitzaaiingen in je botten tot stilstand komen en verminderen.
Bij jou is vastgesteld dat je problemen hebt met de bloedplaatjes ofwel trombocyten.
Bloedplaatjes dienen voor de stolling van het bloed; de bloedstelping.
Bij beschadiging van de bloedvaten stroomt er bloed uit het bloedvat en ontstaat er een bloeding.
Trombocyten zorgen ervoor dat het gaatje in een bloedvat weer wordt gesloten en dat de bloeding stopt.
Als er te weinig bloedplaatjes aanwezig zijn duurt het langer voordat een bloeding stopt.
Bij een veel te laag aantal bloedplaatjes ontstaan er spontaan kleine puntbloedinkjes en kunnen er gemakkelijker blauwe plekken komen.

Bloedplaatjes worden aangemaakt door het beenmerg. Beenmerg zit in al je botten.
Normaal maakt het beenmerg steeds zoveel bloedplaatjes als nodig is om een goed stollingsmechanisme te krijgen.
Oude bloedplaatjes worden afgebroken en nieuwe weer aangemaakt.
Bij een te laag aantal bloedplaatjes kan de aanmaak van de nieuwe plaatjes onvoldoende zijn.
Dit kan komen omdat het beenmerg niet goed functioneert of omdat de bloedplaatjes te snel worden afgebroken.

Jouw uitgebreide en diffuse botmetastasen hebben invloed op je bloedplaatjes. Het is waarschijnlijk een gevolg van de uitzaaiingen.
Als de behandeling aanslaat, laat dit zich waarschijnlijk ook afmeten aan een verbetering van de trombocyten.
Is het calcium bij jou ook verhoogd? Botmetastasen kunnen ook botafbraak geven en calcium in je bloed kan misselijkheid geven.
Dat is te behandelen, dus wees duidelijk over je klachten

Arimidex heeft als bijwerking ook botafbraak en dat is bij botuitzaaiingen niet fantastisch.
Meestal wordt het daarom, bij uitzaaiingen in de botten, gecombineerd met APD, een botversterker (bv Pamidronaat of Clodronaat)
Alternatief voor Arimidex is Aromasin en heeft dezelfde bijwerkingen.

Over chemotherapie kan ik je niets vertellen, misschien weet Dees wat therapieën zijn van eerste keuze?
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Ariane

Bericht door Ariane » wo 18 jul 2012, 10:05

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Sanne. Het is nu duidelijker.
Ik heb geen idee of het calcium bij mij verhoogd is.
Tegen botafbraak heb ik Bonefos gekregen, dus clodronine. Twee capsules à 400 mg. per dag.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 18 jul 2012, 11:49

Ariane, is er ook geprikt op de tumormarkers die wel gebruikt worden bij borstkanker, CA125 en CA15.3? Die worden vaak gebruikt om de activiteit van de tumoren bij te houden.

In principe is de hoop dat met hormoontherapie de tumoractiviteit afneemt of stil komt te liggen. Als dat met Arimidex niet gebeurt, kan er nog geswitcht worden naar tamoxifen of naar andere hormoontherapie. Het kan werken, het kan ook niet werken.

Als de tumoractiviteit hoog blijft, is chemotherapie een overweging. Ook daarvoor geldt dat het kan werken maar ook niet kan werken.

Het blijft een zorgvuldige afweging tussen het effect dat je wilt bereiken aan de ene kant en de kwaliteit van leven aan de andere kant.

Moeilijk he? Veel sterkte !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ariane

Bericht door Ariane » wo 18 jul 2012, 14:03

Ik werd net gebeld door de assistente van mijn oncoloog.
De tumormarkers waren 2.5 en 16.6
Laag dus, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

De bloedplaatjes waren 51, dus veel te laag.

Over waarom er van de week over eventuele chemo gesproken werd i.p.v. andere hormoontherapie als deze niet aanslaat kon ze me niets vertellen en ze zou vragen of de oncoloog me daar nog over bellen wil.

Ariane niet ingelogd

Bericht door Ariane niet ingelogd » wo 18 jul 2012, 14:41

Dees schreef:Ariane, is er ook geprikt op de tumormarkers die wel gebruikt worden bij borstkanker, CA125 en CA15.3? Die worden vaak gebruikt om de activiteit van de tumoren bij te houden.
Ze had het over tumorcellen, maar volgens mij is dat iets anders?
In principe is de hoop dat met hormoontherapie de tumoractiviteit afneemt of stil komt te liggen. Als dat met Arimidex niet gebeurt, kan er nog geswitcht worden naar tamoxifen of naar andere hormoontherapie. Het kan werken, het kan ook niet werken.
Dat zei ze dus in de eerste instantie ook maar van de week aan de telefoon had ze het alleen maar over chemo.
Als de tumoractiviteit hoog blijft, is chemotherapie een overweging. Ook daarvoor geldt dat het kan werken maar ook niet kan werken.

Het blijft een zorgvuldige afweging tussen het effect dat je wilt bereiken aan de ene kant en de kwaliteit van leven aan de andere kant.

Moeilijk he? Veel sterkte !!!
Zeg dat wel, heel erg moeilijk....

Ariane

Bericht door Ariane » wo 18 jul 2012, 17:54

Ik heb ook de aanvraag voor het blooedonderzoek binnen.
Ze wil laten prikken op:
Hemoglobine
Leukocyten
MCV
Leuko diff
Trombocyten.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 18 jul 2012, 18:06

Dat gaat echt over de witte en rode bloedcellen en over de thrombocyten (de plaatjes). Daaraan kan ze zien hoe het met je gaat.......
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ariane

Bericht door Ariane » wo 18 jul 2012, 18:21

In 2 weken tijd, Dees?
Waarom dan?
Ik vind het allemaal maar eng....

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 18 jul 2012, 18:34

Ze hoopt dat je bloed zich in twee weken een beetje herstelt. Dat is op zich niet eng...
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Juli 2012”