andere cyclus na chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

naomi

andere cyclus na chemo

Bericht door naomi » ma 16 jul 2012, 12:49

Voor mijn bk op 33 jarige leeftijd had ik altijd (20 jaar) een hele regelmatige cyclus van 28/29 dagen. Ik ben inmiddels bijna 4 jaar na mijn laatste chemo. Gelukkig genoeg werd ik een half jaar na de laatste kuur opnieuw ongesteld . Alleen heb ik sindsdien een cyclus van 21/23 dagen (heel soms 25 dagen). Grappig genoeg had ik ook een 3 weekse chemo. Nu weet ik dat ik niet de enige ben die na chemo een 3 wekelijkse cyclus overhield. Ik ben heel erg benieuwd of iemand weet waarom dit zo is. En ook benieuwd of dat dan dus betekent dat mijn eicel voorraad eerder op is? En betekent dat dan ook dat ik eerder weer de overgang in ga? (Ik had sowieso al begrepen dat de overgang zich na chemo 10 jaar eerder presenteert?)
Ik had eigenlijk nog wel de hoop dat ik ooit weer een regelmatige 4 weekse cyclus zou krijgen. Inmiddels denk ik niet meer dat dat gebeuren gaat, ben 3 jaar na chemo bijzonder genoeg nog zwanger geraakt en bevallen en wordt sindsdien ook gewoon weer elke 3 weken ongesteld. :mrgreen:

Sanne
Beheerder

Re: andere cyclus na chemo

Bericht door Sanne » ma 16 jul 2012, 12:58

Naomi,

Ik heb je vraag uitgezet naar onze expert op onco-gynaecologisch terrein; Cor de Kroon.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de verklaring hiervoor...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

cordekroon

Bericht door cordekroon » ma 16 jul 2012, 22:11

Over het effect van chemotherapie op de cyclus is niet zo heel veel bekend behalve dat je van chemotherapie in de overgang kunt komen, dat de cyclus langer kan worden, korter en/of onregelmatiger. Zeg maar dat alle mogelijke veranderingen van de cyclus beschreven zijn na chemotherapie. Maar als je kijkt naar vrouwen met een kortere cyclus, dan komt dat doordat eerder dan 'gemiddeld' de dominante eicel wordt gekozen. Je moet je voorstellen dat aan het begin van de cyclus er wel 50 (misschien nog wel meer) eicellen zich gaan ontwikkelen en dat van een dag of 8 tot 10 één van die eicellen de ratrace wint (de 'dominante eicel') en dan die dan nog een paar dagen groeit totdat hij springt. Precies 14 dagen na de eisprong wordt je ongesteld behalve als je zwanger bent geraakt. Als er in plaats van 50 bijvoorbeeld maar 30 of 20 eicellen aan de 'ratrace' beginnen is de gedachte dat er maar 5 of 6 dagen nodig zijn voordat er een 'dominante eicel' is gekozen of ontstaan. Dan is de totale cyclus dus een paar dagen korter (want het idee is dat het laatste beetje rijpen voor de eisprong en de 14 dagen na de eisprong bij elke vrouw min of meer even lang duren).

Terug naar de chemotherapie: er zijn aanwijzingen dat bij oudere vrouwen (lees vrouwen die tegen de overgang aanzitten) de selectie van de dominante eicel sneller gaat en dat daardoor de cyclus korter duurt (J Clin Endocrinol Metab. 2002 Dec;87(12):5746-50). Daarop door bordurend (maar dat is echt uit de losse pols, daar zijn geen studies of onderzoeken naar gedaan) kun je je voorstellen dat door de chemotherapie jij in de situatie zit, voor wat betreft je eicel-voorraad in je eierstok, die lijkt op een vrouw vlak voor de overgang. En dat daardoor bij jou de selectie van de dominante eicel ook sneller gaat en dat je cyclus daardoor korter is.

Terug naar je andere vraag: kom ik eerder in de overgang doordat mijn cyclus korter is. Ik denk dus dat het eerder andersom is: je kortere cyclus is een aanwijzing dat de overgang wellicht 'in het verschiet ligt' (helaas is dat niet goed te voorspellen en ook niet goed te testen). Het is echt niet zo dat je door de kortere cyclus je eicellen eerder opraken: stel dat je door de kortere cyclus 2 extra cycli per jaar hebt, dan gaat het om het 'verspillen' van laten we zeggen maximaal 200 eicellen per jaar en dat is echt peanuts bij het aantal eicellen dat verspilt is door de chemotherapie en bij het aantal eicellen dat gewoon te gronde gaat om niets. Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat vrouwen die lange tijd de pil hebben gebruik (en dus geen enkele eicel hebben verbruikt) veel later in de overgang komen.

Kortom: de eierstok is toch nog een soort van black box. En dat vind ik eigenlijk ook wel mooi!
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?

naomi

Bericht door naomi » do 19 jul 2012, 20:58

dankje, een helder verhaal.
hoop dat die ellendige menopauze nog een hele tijd op zich laat wachten

Gesloten

Terug naar “Juli 2012”