2 jaar verder.

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

joze

2 jaar verder.

Bericht door joze » di 12 nov 2019, 06:47

Hoi Allemaal.

Volgende week weer de jaarlijkse controle na mijn borstbesparende operatie.Nu 2 jaar geleden
Ik zie er als een berg tegenop.
Niet omdat ik bang ben dat de kanker terug is maar omdat ik de mammografie verschrikkelijk vind.
Ik blijf pijn houden in mijn geopereerde borst
Omdat een van de markers (die aangeven waar de tumor gezeten heeft ) niet op zijn plaats zit wordt mijn borst niet 2 keer maar 3 tot 4 keer geplet tijden de mammografie.
Ik heb al eens aangegeven dat het pijnlijk blijft en dan zeggen ze dat het het gebied is waar geopereerd is.
Tijdens de mammografie ga ik zowat door de grond maar begrijp ook dat dit gebeuren moet.
Ik neem aan dat dit zenuwpijn is of dat het litteken gevoelig is ..(ik heb na de operatie en bestraling een ontsteking in de borst gehad die ongeveer een half jaar geduurd heeft).
Pff zou willen dat het weer achter de rug was.
Ben ondertussen ook bij bevolkingsonderzoek voor darmkanker eruit gevist.Heb de eerste keer meegedaan en nog geen 4 dagen erna lag de brief er al.
Had echt zoiets van nou daar gaan we weer
Ondertussen al een coloscopie gehad .Ondanks roesje heb ik alles meegekregen en gezien wat eruit gehaald is.Vandaag krijg ik de uitslag hiervan.

Grt Joze

Dees
Beheerder

Re: 2 jaar verder.

Bericht door Dees » di 12 nov 2019, 11:02

Hoi Joze, ik kan me voorstellen dat het je naar de strot vliegt. Ik hoop dat je goed nieuws krijgt over de resultaten van de coloscopie.

Vaak heeft men het over 'als de borstkanker terugkomt'. Dat 'terugkomen' moet ik even splitsen, want dat opnieuw, daar zijn verschillende versies van.

* De eerste 'opnieuw borstkanker' gaat om uitzaaiingen op afstand. Wat je na borstkanker het meest bedreigt is het krijgen van uitzaaiingen op afstand. Dat is dan meestal in botten, longen, lever en hersenen. Borstkanker kán ook op andere plaatsen uitzaaien. Het heet dan uitgezaaide borstkanker en niet ineens leverkanker of botkanker ofzo.

Als je uitzaaiingen op afstand hebt, kun je nog wel behandeld worden, maar we gaan er vooralsnog vanuit dat je dan niet meer beter kunt worden. Hoe lang je dan nog leeft is moeilijk te zeggen. Ik ken in elk geval één vrouw die al twaalf jaar met uitgezaaide borstkanker leeft.
Chemotherapie en hormoontherapie (als de tumor hormoongevoelig was) en Her2Neu-therapie (als de tumor Her2Neu-positief was) maken de kans op uitzaaiingen op afstand kleiner. Hier heb ik uitgelegd waarom er niet actief naar gezocht wordt.

* De tweede opnieuw borstkanker is wat je een lokaal recidief noemt. Dat betekent dat de borstkanker die je eerder had terugkomt in het operatiegebied of in je oksel. Het is dan dezelfde borstkanker als je eerder had, met dezelfde kenmerken. Het risico daarop is ongeveer 2% in de eerste vijf jaar. Goede operatietechnieken en bestraling (en chemo/hormoontherapie/Herceptin) hebben ervoor gezorgd dat het risico op een lokaal recidief zo laag is. Met een lokaal recidief kun je opnieuw behandeld worden en we gaan er opnieuw vanuit dat je te genezen bent (maar de overlevingskansen worden hierdoor natuurlijk wel slechter).

* De derde opnieuw borstkanker gaat om een nieuwe tumor, danwel in je geopereerde gebied danwel in de andere borst of het geopereerde gebied. Als je erfelijke aanleg hebt, is dat risico best groot, maar anders niet.

De mammo die jij ondergaat is om een eventueel lokaal recidief of een nieuwe tumor op te sporen. De kans op beiden is niet zo heel groot en áls er zoiets zit, dan vinden vrouwen dat heel vaak zelf. Het is dus geen stommiteit als je zou beslissen voortaan niet meer naar de mammo te gaan of er een langere tijd tussen te laten zitten.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

joze

Bericht door joze » wo 13 nov 2019, 07:33

Hoi.

Zeker kan ik hier iets mee.
Ik zal dit toch zeker met de arts waar ik na de mammografie een afspraak mee heb overleggen.
Wat de uitslag van de coloscopie betreft ...ik heb zowat de hele dag zitten wachten en toen maar eens zelf gebeld.
Bleek dat ze mijn telefoonnummer niet hadden.
Ik heb hier zelf ook niet aan gedacht Want mijn borstoperatie is in een ander ziekenhuis gebeurt dat de coloscopie.
Bij bevolkingsonderzoek borstkanker werd me gevraagd in welk ziekenhuis ik wilde en bij bevolkingsonderzoek darmkanker krijg je gewoon een brief waarin staat dat er vervolgonderzoek nodig is en daar staat de afspraak dan al op.
Ik ben in UMC Maastricht geopereerd aan mijn borst en de coloscopie is in Zuyderland Heerlen gedaan.
Deze 2 ziekenhuizen delen geen gegevens met elkaar.
Ze hebben me dus voor vandaag op de lijst gezet om telefonisch de uitslag te geven.
Heel vervelend allemaal .

Grt Joze

alieba

Bericht door alieba » wo 13 nov 2019, 13:30

Dag Joze.
Als je geen mammografie verdraagt, vraag dan om een MRI. Ik heb dat ook gedaan omdat het mij ook te veel pijn deed en ik in de eerste twee jaar na de behandelingen 4 gebroken ribben kreeg. Ik wilde dat getrek en geplet écht niet meer. Gelukkig mag ik een MRI; volgende maand controle nr 4.
Alieba

joze

Bericht door joze » do 14 nov 2019, 06:41

Hoi
Ik zal zeker met de arts overleggen wat mogelijk is .
Wat het ook mag zijn misschien een echo in plaats van dat geplet.
Voor mijn gevoel was dat ook heel duidelijk.

Nou dan even over de uitslag biopt van de darmen... ik heb hem nog steeds niet. :cry:
Ik heb gisteren weer de hele morgen op telefoon zitten wachten en uiteindelijk maar weer eens zelf gebeld.
Ik heb zowat een half uur aan de telefoon gehangen voordat ik iemand eraan kreeg
Zegt dezelfde dame als de dag ervoor ....wie heeft u dit verteld dat in de morgen gebeld werd.
Ik viel bijna van mijn stoel ..ik zo degene die gistermiddag op dezelfde plaats als u zat Ik wist geen naam (nu wel )
Zegt ze me met een stalen gezicht maar mevrouw telefonische afspraken die niet zijn doorgegaan schuiven een dag door ...maar u moet ik nog invoeren zie ik,dus dan kan de dokter u ook niet bellen vandaag.
Ze zette me op voor iets later in de ochtend (vandaag dan) met de kanttekening als het bij de dokter uitloopt kon het ook zo maar zijn dat er niet gebeld werd. :evil:
Ik ben nog nooit zo kwaad geweest. Ik weet dat ik over een half jaar terug moet voor weer een coloscopie maar dat gaat dus niet in dit ziekenhuis gebeuren.
Ze sturen maar alles van uitslagen naar mijn huisarts en wat er ook in te toekomst komen zal ik laat me doorverwijzen naar Maastricht .
Als die arts vandaag belt zal ik hem hiervan ook op de hoogte brengen dat je zo niet met mensen om kunt gaan.
Ik ben op zich heel nuchter maar wat met die mensen die doodsbang zijn voor wat komen gaat het kan toch zomaar Kanker zijn .

Grt Joze

Monalisa

Bericht door Monalisa » zo 17 nov 2019, 21:17

Hi Joze, wat akelig allemaal. Je wilt gewoon snel uitsluitsel van zo'n onderzoek, logisch en dan laten ze je maar bungelen. Hoe is het nu?

joze

Bericht door joze » ma 18 nov 2019, 08:37

Hoi.

Nou ik zal dan vandaag eindelijk de uitslag krijgen .
Nu van mijn huisarts want van het ziekenhuis heb ik niks meer gehoord. :o
Morgen staat ook een telefonische afspraak gepland met een verpleegkundige van de endoscopie afdeling van het betreffende ziekenhuis.Waarom geen idee
Ik heb voor vrijdag een afspraak staan bij mijn huisarts hoe nu verder hiermee want ongeacht de uitslag van het biopt ga ik dus niet hierheen terug .En ik weet dat ik over 6 maanden weer moet om te kijken hoe alles er dan uitziet.
Dat is wat die dokter me ter plekke toen gezegd heeft.
Ik heb me mijn weekend in elk geval niet laten vergallen hierdoor .
Ben ik blij dat ik vrij nuchter ben maar allemaal die arme mensen die niet zo zijn en dan al 7 dagen in angst zouden zitten.
In en in triest... onderbezetting of wat dan ook zo kun je niet met mensen omgaan die op de uitslag van een biopt zitten te wachten .
Niks tegen de dokters of de mensen op de behandelkamer dat was allemaal correct .maar degene die de afspraken regelen nou ja .
Het is hun taak om te zorgen dat ze telefoonnummers hebben als ze telefonische afspraken inplannen , en niet aan de patient die daar vol zenuwen zit omdat men alweer eens bij het bevolkingsonderzoek eruit gepikt is.Voor mij dus de 3e keer al Ik ben 4 keer in de bus voor borstonderzoek geweest hiervan 2 keer eruit gepikt een keer met een cyste en de tweede keer met borstkanker.Dit onderzoek van darmkanker was voor mij de eerste keer en het was weer prijs ..dus je kunt je wel voorstellen hoe ik me voel.
Ik ga er nu wel van uit omdat het zolang duurt dat het biopt goed is...(hoop ik dan)

Grt Joze

Monalisa

Bericht door Monalisa » ma 18 nov 2019, 16:18

Dat zou je inderdaad wel denken, dat het niet heel dringend kan zijn en dus gewoon in orde is. Maar wel fijn om het ook even bevestigd te krijgen. Hoop dat je snel iets hoort, mag wel zeg, zo langzamerhand.

joze

Bericht door joze » ma 18 nov 2019, 20:30

Hoi.
Nou eindelijk dan.

Uitslag 3 poliepen een van 3 mm een van 1,5 cm en een van 4 cm.
De poliep van 3 mm en van 4 cm zijn verwijderd en opgestuurd die van 1,5 cm hebben ze laten zitten.
De reden hiervoor is om te kijken in hoeverre de poliep van 1,5 cm na een half jaar gegroeid is en om te kijken hoe de plaats waar de poliep van 4 cm gezeten heeft eruit ziet.
De biopten die opgestuurd zijn waren volgens de arts goedaardig....gelukkig.
Over een half jaar ga ik naar een ander ziekenhuis op de controle te doen dat is nu al afgesproken.
Zo nu woensdag nog de jaarlijkse controle voor mijn borst en dan maar overleggen met mijn arts of die mammografie jaarlijks nodig is.

grt Joze.

Monalisa

Bericht door Monalisa » di 19 nov 2019, 11:21

Hoi Joze, pfew, eindelijk uitsluitsel en al met al inderdaad geen echt slechte uitslag dus. Sterkte met de mammo!

Gesloten

Terug naar “November 2019”