Tamoxifen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Simone

Tamoxifen

Bericht door Simone » ma 04 nov 2019, 18:53

Hallo Dees,

Op advies van de oncoloog moet ik 5 jaar Tamoxifen nemen.

Ik was 37 bij de diagnose en mijn tumor was 11 mm en 100 % pr en 100 % er. Mijn tumor is per ongeluk ontdekt. Geen uitzaaiingen en poortwachter schoon.

Mijn vraag is waarom mensen jonger als ik bijvoorbeeld Lucrin erbij krijgen en ik niet. Is het echt zo simpel als de grens van 35 jaar of zit er meer achter?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groetjes Simone

Dees
Beheerder

Re: Tamoxifen

Bericht door Dees » di 12 nov 2019, 10:22

Hoi Simone, nee, zo simpel is het niet. Het zou raar zijn als een risico in de nacht dat je van 35 36 wordt zou verminderen. Het gaat om een verzameling aspecten waardoor een tumor ingeschat wordt als laag of hoog risico. Bij jou was de tumor klein, naast oestrogeenreceptor positief óók sterk progesteronreceptor positief én je okselklieren waren schoon. Weet je de graad van de tumor?

De kans dat Lucrin erbij overbehandeling zou zijn, waar je wel de nadelen maar niet de voordelen van hebt zou heel groot zijn. Ik kan het dus helemaal volgen. Zelfs de waarde van tamoxifen is best gering. Met Predict Plus (dat is een online inschatting) kom ik op 1% meer kans na 10 jaar nog in leven te zijn als je tumor graad 1 was en 3% als de tumor graad 3 was.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Simone

Re: Tamoxifen

Bericht door Simone » wo 13 nov 2019, 06:13

Hoi Dees! Bedankt voor je antwoord! Ik heb er weer het volste vertrouwen in!

Mijn tumor was graad 2.

Gesloten

Terug naar “November 2019”