Zwangerschap na hormoontherapie

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

War

Zwangerschap na hormoontherapie

Bericht door War » za 30 mar 2019, 14:11

Dag Dees,

Ik heb een vraag betreffende zwangerschap na hormoontherapie.
Ik gebruik inmiddels ruim 5 jaar tamoxifen.
4 maanden terug ben ik gestopt met zoladex.
Nu is het zo dat ik graag zwanger wil worden om vervolgens de hormoontherapie weer op te pakken. Natuurlijk is de vraag nog of ik niet in de overgang ben en dus wel zwanger kan worden. Bestaat er trouwens een manier om achter te halen of ik uberhaupt nog wel zwanger kan raken.
Verder vraag ik mij af hoe lang ik moet wachten met het proberen om zwanger te raken na het stoppen met zoladex en tamoxifen?

Alvast bedankt voor het reageren.

Vriendelijk gegroet

Dees
Beheerder

Re: Zwangerschap na hormoontherapie

Bericht door Dees » za 30 mar 2019, 16:24

Hoi War, wat ontzettend leuk en spannend. Voor zover ik weet hanteren ze ongeveer een periode van een half jaar na stoppen van Zoladex. Hoe snel je cyclus terugkomt, hangt onder andere af van je leeftijd. Ik heb vrij veel jonge vrouwen gekend die na borstkanker kinderen kregen. Voor zover ik weet is er geen manier om te testen of je nog zwanger kunt worden. Hoe oud ben je?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

War

Bericht door War » za 30 mar 2019, 19:49

Ik ben bijna 38. :shock:
Vooral duimen dus. :smile:

Weet je toevallig ook of het gebruik van al die medicijnen van de afgelopen jaren een verhoogde kans geeft op geboorteafwijkingen bij babys?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 30 mar 2019, 20:08

Hoi War, nee hoor, er is geen enkel bewijs van geboorte-afwijkingen door behandelingen die je eerder gehad hebt. No worries. Een zwangerschap na borstkanker wordt ook niet afgeraden. Het beïnvloedt de diagnose niet nadelig.

Met 38 jaar heb je ook geen eeuwigheid de tijd, dus als je nou over een paar maanden nog niet ongesteld bent, zou je best naar een gynaecoloog kunnen gaan om te overleggen. Aromataseremmers (die als hormoontherapie worden ingezet bij vrouwen die al door de overgang zijn) of Clomid kunnen bij vrouwen die niet menstrueren maar nog niet in de overgang zitten (peri-menopausaal noem je dat dan) een duwtje geven om juist oestrogenen te gaan produceren en de cyclus op gang te brengen.

Ik hoop dat je cyclus snel terug komt en dat je snel zwanger bent.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

War

Bericht door War » di 02 apr 2019, 08:05

Goed om te weten. Fijn, bedankt Dees!

Gesloten

Terug naar “Maart 2019”