Amputatie of borstbesparend

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Regina

Amputatie of borstbesparend

Bericht door Regina » zo 10 feb 2019, 22:13

Ik zou graag de volgende vraag willen stellen:
Bij mijn laatste gesprek met mijn chirurg is er de vraag gesteld of ik een keuze wil maken tussen bostbesparende operatie of amputatie. Ik had een tumor van 6 cm Her2neu met uitzaaiing naar 1 klier in de oksel. Ook mijn tepel is betrokken en daarin bevindt zich DCIS ( rest van de borst zou verder onderzocht moeten worden ). In de tussentijdse MRI zijn er nagenoeg geen kankercellen meer te zien. Door de laatste inzichten tav overbehandeling zou ik nu mogen kiezen voor borstbesparend en is er aanvullend onderzoek nodig mbt of er DCIS in mijn borst aanwezig is en in welk stadium. Mijn overlevingskansen waren 56procent na 10 jaar. Ik wil mijn kansen zo hoog mogelijk houden en de juiste keuze maken tav amputatie ofwel borstbesparend ( beide met bestraling zoals ik heb begrepen) Graag hoor ik jullie advies tav mijn dilemma.

Dees
Beheerder

Re: Amputatie of borstbesparend

Bericht door Dees » ma 11 feb 2019, 13:26

Hoi Regina,
Lastige keuze he? Ik vermoed dat het op je overlevingskansen verder geen effect heeft. Dan is het dus heel persoonlijk waar je voor kiest. Ik verwacht dat ze op de vraag 'Is alles weg?' geen antwoord kunnen geven. Nu is dat wat je na borstkanker bedreigt niet zozeer het risico dat borstkanker in de borst terugkomt of dat er een nieuwe tumor ontstaat. Het grootste risico heb je op uitzaaiingen op afstand, in longen, lever, botten, hersenen. Als die gevonden worden, ben je in principe nog wel te behandelen maar niet meer te genezen. Ik zeg in principe omdat op het gebied van een enkele uitzaaiing op afstand (oligometastase) wel het één en ander gaande is.

Gezien de grootte van de tumor snap ik wel dat ze je graag willen bestralen. Dat hangt ook af van je leeftijd en hoe je conditie verder is. Het is niet zo dat je bestraling persé moet accepteren. Je hebt ook voor deze behandeling recht op informatie en recht om er nee tegen te zeggen.

Wat je in elk geval kunt doen is deze vragen aan je radiotherapeut voorleggen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo)
- Als het mijn overlevingskansen vergroot, hoeveel vrouwen moeten er dan bestraald worden om één leven te redden? (dat moet dan om énorme getallen gaan namelijk)- (dat betekent ook dat het grootste gedeelte van de vrouwen voor niks bestraald wordt en er alleen maar hinder van ondervindt)
- Verkleint de chemo en de hormoontherapie de kans op een lokaal recidief? (dat is absoluut zo)
- Hoe groot is de kans op een lokaal recidief bij die mensen die chemo hebben gehad en hormoontherapie krijgen?
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan ik dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat ik lymfoedeem ontwikkel, een tweede kanker, gebroken ribben, fibrose in de schouder of andere restschade ten gevolge van de bestraling? (ik weet dat ze daar weinig gegevens van hebben, maar van lotgenoten weet ik dat vrij veel mensen kampen met restschade)
- Welk percentage krijgt, ondanks chemo, hormoontherapie en bestralen, een lokaal recidief?

Ik zou graag willen weten of de bestraling anders is als je voor amputatie danwel voor borstsparend kiest. Worden de ribben, het hart en de longen meer of minder geraakt?

Is het mogelijk om borstsparend geopereerd te worden en eventueel over een jaar een borstamputatie met reconstructie te doen? Bestraling en directe reconstructies zijn vaak een lastige combinatie. Ze zeggen dat ongeveer 30% van de reconstructies na een amputatie mislukken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”