Nut controles na borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Lottte

Nut controles na borstkanker

Bericht door Lottte » za 22 sep 2018, 16:39

Hi Dees,

Ik hoop dat ik je nog een keer een vraag mag stellen. Korte samenvatting van mijn situatie: ik ben 29 jaar en hád :smile: hormoongevoelige borstkanker (ER en PR), tumor 2,3 cm, graad 2. Na chemo en amputatie van mijn linkerborst ben ik begonnen met zoladex en tamoxifen, maar verder ben ik klaar met behandelen. Mijn linkerborst is geamputeerd en ik ben tepel + huidsparend geopereerd en er is een mentorprothese geplaatst. In januari ben ik een jaar na diagnose en mijn oncoloog vertelde afgelopen week dat dan mijn eerste mammografie gepland staat en ik daarvoor een oproep krijg. Ik vraag me af wat het nut ervan is en of ik dat wel wil. Dat klinkt misschien vreemd, maar ik weet niet of het iets toevoegt en of het me wel geruststelt.

De mammografie wordt dan van mijn rechterborst gemaakt en het kan ook van de linkerborst zei de oncoloog, maar dat zie ik niet zitten met die prothese. Maar die mammografie van mijn rechterborst heeft toch helemaal geen nut? Ik ben niet ‘bang’ dat daar ineens een tumor zit. Ik ben eerder ‘bang’ voor een lokaal recidief in mijn linkerborst (wat er van over is of de klieren in mijn oksel) of een uitzaaiing elders in mijn lichaam. Maar daar wordt niet naar gekeken, op wat voelen rond mijn linkerborst na. En tot hoe lang moet ik dat volhouden? Tot ik word opgeroepen voor het bevolkingsonderzoek?

Is dit een gekke gedachte? De reactie van mijn oncoloog gaf me dat gevoel namelijk. En wat is jouw advies voor een mammografie van de siliconenborst? Die borst is zo stevig en niet zo groot (b-cup) dat die toch niet fatsoenlijk geplet kan worden? Het lijkt me heel pijnlijk en wat is er eigenlijk op te zien? En kan de prothese dan niet scheuren of gaan lekken? Moet ik anders om een echo of mri voor beide borsten vragen? Of kan ik ook voor een afwachtend beleid kiezen en geen controles laten doen? De tumor in mijn linkerborst heb ik immers ook zelf ontdekt. Ik heb nog de tijd om na te denken, maar ik hoor graag hoe jij hierover denkt.

Fijn weekend!

Liefs, Lotte

Gast

Re: Nut controles na borstkanker

Bericht door Gast » zo 23 sep 2018, 17:11

Ik begrijp je vraag, ik had precies t zelfde, alleen geen amputatie maar bestraald na borstsparende operatie. Ik zag t nut ook niet van een mammo van die borst, omdat de tumor destijds met mammo ook al niet te zien was. (ondanks t feit dat ik het zelf duidelijk voelde zitten.)Het idee dat die borst, die toch al het nodige te verduren heeft gehad nog eens geplet zou worden, en dat ik totaal niet “ gerustgesteld” zou zijn als er niets bijzonders op te zien zou zijn, heeft mij doen besluiten geen mammo te laten maken van de aangedane zijde. De andere borst wel, ik heb me min of meer om laten praten door de radiologie verpleegkundige. Was niets bijzonders te zien met de mammo, maar dat zegt mij niets. Een echo of mri ging ik niet krijgen. Ik heb nu besloten om helemaal geen mammo meer te laten maken, ik vind t zelf schijnveiligheid, en moet nog maar weer eens in discussie met behandelend arts of er dan evt echo of mri gedaan kan worden.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 23 sep 2018, 20:02

Hoi Lottte, wat me zo irriteert is dat je er geen keuze in lijkt te hebben, terwijl het niet doen van die controles helemaal niet onverstandig of gevaarlijk is. De meeste lokaal recidieven of tumoren in de andere borst ontdekken vrouwen inderdaad zelf. Of het nuttig is een tumor eerder te ontdekken, dat is maar helemaal de vraag. Alleen als je een BRCA-mutatie zou hebben, dan kan ik me voorstellen dat je wel voor die controle kiest.

Hou jezelf in de gaten en trek aan de bel als je iets afwijkends voelt. Ik snap je helemaal !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Lottte

Bericht door Lottte » di 25 sep 2018, 12:50

Dankjulliewel Gast en Dees! Heel fijn om te lezen dat mensen er hetzelfde over denken als ik. Volgens mijn oncoloog haalt namelijk bijna niemand het in haar hoofd om geen controles te doen. Maar wat jij ook zegt Gast, ik vind het ook een schijnveiligheid. Ik ben gelukkig niet erfelijk belast, dus voor mij nog een extra reden om juist geen jaarlijkse controle via mammografie te doen van mijn goede borst.

Wat ik wel lastig vind is om mijn neppe borst en omgeving goed te voelen als ik er zelf aanzit. Ik weet niet hoe het hoort te voelen nu alles er anders uitziet en voelt. Ik kan het niet meer vergelijken met mijn andere borst

En Dees om nog even terug te komen op mijn vraag of je een mammografie van een siliconenborst kan maken. Kan dat überhaupt en wordt dat wel eens gedaan dat jij weet? Of maken ze dan liever een echo of mri?

Liefs, Lotte

Gesloten

Terug naar “September 2018”